یک منبع دیپلماتیک مطلع از مذاکرات دیروز روسیه و آمریکا در ژنو اظهار کرد که مسکو روی عقلانیت واشنگتن در قبال بحران اوکراین و تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه حساب باز کرده است.

یک منبع: واشنگتن قول داده درباره نتایج مذاکرات ژنو پاسخ مکتوب به روسیه بدهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک منبع دیپلماتیک روس روز سه شنبه در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: هیئت آمریکایی در پایان مذاکرات ژنو قول داده است که هفته آینده به پیشنهادات روسیه در خصوص تضمین‌های امنیتی در مورد عدم گسترش ناتو در شرق اروپا پاسخ کتبی بدهد.

وی با اشاره به اینکه مسکو برای رفع نگرانی‌های خود در مورد عدم گسترش ناتو در شرق اروپا نیاز به پاسخی روشنی دارد، گفت: طفره رفتن و عدم تعیین تکلیف این موضوعات، برای ما مهم نیست.

این منبع افزود:‌ هیئت روسی این پیشنهاد مسکو (ضمانت‌های امنیتی) را با جزئیات کامل بررسی کرده تا هر گونه سوء تفاهم را رفع کند. با این وجود، این منبع معتقد است که دستیابی به توافق به نفع روسیه و آمریکاست و در غیر این صورت، تهدیدات علیه امنیت در جهان افزایش خواهد یافت.

منبع دیپلماتیک روسی همچنین با اشاره به امتناع هیئت آمریکایی از بحث و بررسی پیوستن کی‌یف به عضویت ناتو در غیاب نمایندگان اوکراین، از مواضع «لجبازانه» واشنگتن در قبال موضوع اوکراین انتقاد کرد.

منبع مذکور در این خصوص اظهار کرد: تصمیم در مورد اعطای عضویت یا امتناع از اعطای آن در وهله اول با ناتو و آمریکا است و نه اوکراین... و نباید از مسؤولیت فرار کرد.

او توضیح داد که مسکو برای رفع نگرانی‌های مربوط به عدم گسترش ناتو در شرق اروپا به پاسخی روشن نیاز دارد.

روسیه و آمریکا در تاریخ ۹ تا ۱۰ ژانویه در ژنو در مورد پیشنهادات مسکو برای تضمین‌های امنیتی رایزنی کردند و پس از آن نشست شورای روسیه و ناتو در بروکسل برگزار خواهد شد.