فردا | کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: بر روی میز مذاکرات، پرونده دیگری باز شده است و آن هم بده بستان روسیه و آمریکا بر سر ایران است و این می تواند خروجی پیامدهای بعدی برای ایران باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با وجودی که اخبار از گفتگوهای وین حکایت از نقش آفرینی مثبت روس ها به نفع ایران دارد اما برخی کارشناسان حوزه سیاست خارجی با استناد به تجارب گذشته درباره مانع تراشی های احتمالی مسکو در مسیر مذاکرات هشدار می دهند.

مهدی مطهرنیا در گفتگو با فردا درباره نقش روسیه در مذاکرات وین گفت: لیاخوف روس مجلس ایران را به توپ بست اما امروز می گوییم اولیانوف روس نه تنها مجلس ایران را به توپ نمی بندد بلکه در کنار مذاکره کنندگان ایران به عنوان سخنگوی هیأت ایران عمل می کند.

وی افزود: به ظاهر قرار است توافقی بین ایران و 1+4 انجام شود، اگر چنین است چه نیازی به مذاکرات اولیانوف نماینده روسیه و رابرت مالی نماینده آمریکا وجود دارد؟ نفس این مسئله نشان می دهد که روسها هم بدون مجوز و هماهنگی با آمریکایی ها نمی توانند درباره ایران اقدامی را انجام دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: بر روی میز مذاکرات، پرونده دیگری باز شده است و آن هم بده بستان روسیه و آمریکا بر سر ایران است و این می تواند خروجی پیامدهای بعدی برای ایران باشد. به هر تقدیر روسها محق هستند که منافع و اهداف ملی خود را دنبال کنند. روس ها با وجود برجام هیچ گاه حاضر نشدند، اورانیوم غنی شده ایران را در نیروگاه بوشهر به مصرف برسانند و آن را مورد تأیید و استفاده قرار دهند.

وی افزود: جدای از پرونده های دیگر همچون موشک های اس300، تنها موضوع نیروگاه بوشهر کافی است که ما نتیجه همکاری با روسیه را ببینیم. تنها نام لیاخوف روسی کافی است که ما از تاریخ پند بگیریم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: فارغ از آنکه روسها در قبال تهران بد عمل کردند یا بسیار خوب عمل کردند، نفس این قضیه که بگوییم «با آمریکا مذاکره نکردیم و به یک توافق رسیدیم»، این سئوال را به وجود می آورد که آیا با این روش نقش آمریکا را در این توافق کمرنگ کردیم یا آن را تقویت کردیم؟ اینکه ما روسها و حتی دیگر کشورها را در کنار آمریکا نشاندیم تا پس از گزارش دادن به آمریکایی ها و تعیین و تکلیف از سوی آمریکایی ها ماجرای توافق را به فرجام برسانیم، آیا قدرت و هیبت آمریکا را نزد افکارعمومی و تاریخ افزون نکردیم؟

مطهرنیا گفت: به هر تقدیر این نگرانی وجود دارد، اگر در دهه های آینده ایرانیان و اتباع دیگر علاقمند به تاریخ ایران این مذاکرات را مرور کنند و بدانند به عنوان مثال اولیانوف روس از طرف ایران با آمریکا مذاکره می کرد، آیا این را نشانه ضعف آمریکا برداشت می کنند یا قدرت آمریکا را در برابر سایر کشورهای بزرگ جهان همچون مسکو درباره موضوع پرونده هسته ای ایران نمایان می کند؟ این ها سئوال هایی است که امروز نیز در افکارعمومی وجود دارد.