امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با همتای قزاقستانی دخالت خارجی در این کشور را محکوم‌ کرد

وزیر خارجه ایران دخالت خارجی در قزاقستان را محکوم کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای قزاقستانی با بیان اینکه از ابتدای ناآرامی‌های اخیر تحولات را به‌دقت رصد و از حاکمیت ملی قزاقستان، حمایت کرده ایم، دخالت خارجی در این کشور را محکوم کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) در تماس تلفنی با «مختار تیلوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان در خصوص مهم‌ترین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو روابط مثبت و دوستانه دو کشور و اراده طرفین برای استمرار، گسترش و تحکیم مناسبات دوجانبه و‌ همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ناآرامی‌های اخیر قزاقستان تحولات را به‌دقت رصد و از حاکمیت ملی قزاقستان، حمایت کرده و دخالت خارجی در این کشور را محکوم می‌کند.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ۲۰ دی ماه در اظهاراتی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار کشور دوست، برادر و همسایه قزاقستان بوده و خواهد بود و امیدواریم هر چه سریع‌تر ثبات، امنیت و آرامش به این کشور بازگردد.

وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در این گفتگو ضمن ارائه گزارشی از تحولات اخیر کشورش، بر تداوم اصول سیاست خارجی قزاقستان در قبال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران، نماد حمایت تهران از حاکمیت ملی قزاقستان است.

وی ضمن ابراز خرسندی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در طول تحولات اخیر، تاکید کرد که سفر قاسم توکایف رئیس‌ جمهور قزاقستان به ایران، همچنان در دستور کار قرار دارد و توسعه تجارت بین دو کشور برای نورسلطان، حائز اهمیت است.

تیلوبردی همچنین با اشاره به سی‌امین سالگرد روابط دو کشور و اهمیت آن برای طرفین، از آیت الله رئیسی برای شرکت در نشست بین‌المللی قزاقستان که در اکتبر سال جاری برگزار خواهد شد، دعوت کرد.

گفتنی است، یکشنبه ۱۲ دی‌جمعیت در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» به خیابان‌ها آمدند و به قیمت بالای سوخت اعتراض کردند. دو روز بعد، تظاهرات آلماتی را فرا گرفت. اعتراض‌های گسترده در شهرها و مناطق مختلف قزاقستان علیرغم اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و چندین هزار نفر در شهر« آلماتی» در قزاقستان علی رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده راهپیمایی کرده و با پلیس درگیر شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۶ دی ماه نیز در اظهاراتی عنوان کرد: ما براین باور هستیم که دولت و مردم فهیم کشور دوست و برادر و همسایه ما می‌توانند بدون دخالت خارجی و‌ بر اساس منافع ملی خود و از طریق گفت و‌گو و به صورت مسالمت آمیز مشکلات و اختلافات خود را حل و‌فصل کنند. 

 خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت قزاقستان برای کشورمان حائز  اهمیت است، افزود: نباید زمینه سوءاستفاده عوامل خارجی فراهم شود.