شایعه مرگ ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی باعث شد تا تحلیل‌ها به سمت پاسخ به این پرسش بروند که بعد از او وضعیت عربستان چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟

عربستان پساملک‌سلمان و احتمال کودتا علیه بن‌سلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از تلویزیون سعودی، از فوت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی خبر دادند. اما پیگیری‌ها از رسانه‌های رسمی عربستان شامل خبرگزاری واس، تلویزیون السعودیه، الاخباریه و العربیه و رسانه‌های معتبر جهان نشان داد، چنین خبری صحت نداشته و پادشاه سعودی زنده است و ظاهرا تقطیع و انتشار ویدئویی قدیمی از مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان در تلویزیون این کشور علت این اشتباه بوده است.

اما همین خبر کافی بود که تحلیل‌ها درباره آینده عربستان مطرح شود؛ اینکه در صورت مرگ ملک سلمان قدرت به فرزندش بن سلمان می‌رسد یا خیر؟ و اگر برسد شاهد چه تغییراتی در سیاست این کشور خواهیم بود؟

چندی پیش بود انستیتوی خاورمیانه در مطالعه‌ای وضعیت عربستان را در صورت مرگ ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان فاش می‌کند. بر اساس این گزارش محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی پس از ملک سلمان پادشاهی را برعهده می‌گیرد که این امر نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند به ویژه اینکه ملت سعودی از او رضایت ندارند. مطالعه تهیه شده توسط آری هستین، دانیل راکوف و یوئل جوزانسکی از انستیتوی خاورمیانه پیش‌بینی کرد که آینده عربستان پس از مرگ پادشاه سلمان تیره و تار خواهد بود و کودتا در انتظار کاخ عربستان سعودی خواهد بود. بر اساس این مطالعه ولیعهد سعودی پس از برعهده گرفتن سمت پادشاهی ممکن است تمرکز خود را بر امور داخلی عربستان بگذارد و به جنگ با یمن پایان دهد و همچنین رویاهای خیالی خود را کنار بگذارد و به سمت ایالات متحده برود.

در این تحقیق تحت عنوان «خاورمیانه در سال 2030 چگونه خواهد بود؟» گفته شد که محمد بن‌سلمان برای رسیدن به تاج‌وتخت پادشاهی بسیاری از شاهزادگان و رقبای سیاسی خود را مورد هدف قرار داد و برای جلوگیری از هرگونه کودتا علیه خودش تلاش کرد و روش سرکوب‌گری را در پیش گرفت؛ چرا که سیاست‌های ضد و نقیض و متزلزل وی که روز به روز تشدید‌تر می‌شوند منجر به انتقاداتی شده و بسیاری به دنبال برکناری او هستند.

بر اساس این گزارش محمد بن سلمان در سال‌های آخیر وجهه خود را در سطح بین‌المللی و میان ملت سعودی خدشه‌دار کرده است؛ به‌ویژه این که سازمان اطلاعات آمریکا مشارکت وی را در کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در اکتبر2018 در کنسولگری عربستان در استانبول تایید کرد و این موضوع سوالاتی را در خصوص توانایی ولیعهد سعودی در کنترل امور کشورش ایجاد کرده است.

بن سلمان در چارچوب پیگیری بی‌وقفه قدرت خود کودتا را آغاز کرد تا هر رقیبی را از صحنه سیاست کنار بگذارد. همانطور که وی 20 شاهزاده سعودی و دهها افسر ارتش و مقامات وزارت کشور و همچنین شاهزادگان برجسته‌ای مانند احمد بن عبدالعزیز برادر کوچک بن سلمان و «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی را دستگیر کرد.

در این گزارش آمده است، بن‌سلمان از زمانی که زمام امور عربستان را به‌دست گرفته است وعده اصلاحات و مبارزه با فساد و حل مشکلات شهروندان را می‌دهد؛ اما اتفاقی که در واقعیت افتاده کاملاً به‌عکس آن است. در این دوره فساد در عربستان به اوج خود رسید و با افزایش سرکوبگری‌ها و استبداد، محرومیت مردم از آزادی بیان، خفه کردن مخالفان و بازداشت‌های خودسرانه، عربستان بیش از پیش تبدیل به نماد و سردمدار ناقضان حقوق بشر در سطح جهانی شد.

با این سیاستی که محمد بن سلمان در اداره عربستان پیش گرفته، پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان کوتاهی خاندان سلطنتی او که نزدیک به یک قرن است بر عربستان حکومت می‌کند، از هم بپاشد.