اگر بخواهیم از یک بازیکن نام ببریم که ثابت کرده استعداد فراتر از سن و سال می تواند تعیین کننده باشد، او لوکا مودریچ است.

مودریچ، آقای نابغه؛ کاش هرگز بازنشسته نشوی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، نگاه نکنید که مودریچ 36 سال دارد، او همین حالا هم از بهترین هافبک های دنیاست، ستاره ای که سه سال پیش توانست برنده توپ طلا شود. شماره 10 رئال مادرید هر هفته کلاس و کیفیت درجه یک خود را به رخ می کشد.

در "MBP School of Coaches"، به بررسی ویژگی های تکنیکی و تاکتیکی مودریچ پرداخته ایم.

آنالیز

 

بدون شک توانایی های فنی و تکنیکی ستاره سابق تاتنهام، مهمترین ویژگی فوتبالی او محسوب می شود. از زمانی که فوتبال حرفه ای را در دیناموزاگرب شروع کرد، این استعداد و توانایی در او مشهود بود و سپس در تیم ملی کرواسی، تاتنهام و رئال نمود بیشتری هم پیدا کرد. ویژگی هایی که باعث شده او از بسیاری چالش و موقعیت های سخت در دوران فوتبالش سربلند خارج شود.

مودریچ ستاره ای است که هرگز تحت تاثیر فشار و پرس حریف مقابل قرار نمی گیرد. او با غنای تکنیکی خود، چه با دریبل زدن و چه تسلط مثال زدنی روی توپ، بارها توانسته از سخت ترین شرایط در یک بازی عبور کند.

در کنار قدرت تکنیکی مودریچ، این ستاره کروات توانایی شناحتی بالایی هم در زمین دارد. بازی‌خوانی عالی لوکا که در فوتبال امروز یک عنصر حیاتی است، به وی اجازه داده است تا در 36 سالگی یک مهره ثابت برای رئال و تیم ملی کرواسی باشد و دوران فوتبالی قابل ملاحظه را به ثبت برساند.

او سال به سال به بلوغ تاکتیکی بیشتری رسیده و برای تیم هایش یک مهره حیاتی بوده است.

یک فوتبالیست کامل

می توان تایید کرد که مودریچ برای هم تیمی هایش همواره بهترین راه حل ممکن بوده است. هر حرکت او در فاز تهاجمی رئال و نیز تیم ملی کرواسی را اگر آنالیز کنیم، می توانیم ببینیم که او همیشه نزدیک به منطقه ای است که توپ حضور دارد. همچنین می توان دریافت که حضور او در بین خطوط، چگونه به وی اجازه می دهد که در منطقه و نیز زمان درست توپ را دریافت کرده و با در اختیار داشتن زمان کافی، طراحی یک حمله را برای تیمش تدارک ببیند. همین زمان بندی درست، اکثرا باعث شده تا حرکت بعدی مودریچ نیز توام با موفقیت باشد.

بلوغ تاکتیکی و توانایی شناختی بالای مودریچ اجازه می دهد تا او بر اساس نیاز تیمش و در مقاطع سخت بازی، زمان را به بهترین شکل مدیریت کند. 

اگر روی رئال مادرید دقیق شویم، هماهنگی و سینرژی بالای بین مودریچ، کاسیمیرو و تونی کروس در میانه زمین باعث شده رئال بر اساس همین مثلث به دستاوردهایی باورنکردنی در سال های اخیر برسد.

در نهایت، باید عملکرد دفاعی او در زمین را نیز برجسته کرد. ستاره کروات زمانی که این نقش را می پذیرد، بسیار هوشمندانه عمل می کند. او روی تمامی اصول دفاعی تسلط دارد و به خصوص در مناطقی که حریف سعی در طراحی حمله و بازی‌سازی دارد، حضور مودریچ فعال و چشمگیر است.

مودریچ به لطف مرکز ثقل پایین خود، می‌تواند در موقعیت‌های یک به یک به عقب بدود، از سبقت گرفتن خود توسط بازیکن رقیب جلوگیری کند و منتظر لحظه ای مناسب برای انجام تکلی بماند که به او اجازه می‌دهد توپ را به طور دقیق، درست و بدون خطا بدزدد.

نتیجه گیری

دوران فوتبال مودریچ همچنان ادامه دارد. ستاره ای 36 ساله که به لطف توانایی های فنی و تاکتیکی اش، در این سن و سال نیز مثل یک بازیکن جوان بازی می کند. با این حال نباید فراموش کرد که مودریچ ابدی نیست و به زودی باید منتظر خداحافظی او از فوتبال باشیم ولی احازه دهید تا آن زمان، از تماشای هنرنمایی های او در زمین لذت ببریم.