وزیر امور خارجه کشورمان گفته که ممکن است که سطحی از مذاکرات را با آمریکایی‌ها داشته باشیم.

مذاکره مستقیم با آمریکا؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: از سخنان روز گذشته حسین امیرعبداللهیان می‌توان چنین برداشت کرد که احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا در واقعی‌ترین شکل ممکن قرار دارد. او درباره این موضوع گفت: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را هم نادیده نخواهیم گرفت». او البته ساعاتی بعد توضیح بیشتری به این جمله اضافه کرد و گفت: «آمریکایی‌ها مکررا برای مذاکره درخواست دارند؛ اما هنوز به این مسئله در جمع‌بندی‌های خودمان نرسیده‌ایم».

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم درباره این موضوع موضوع گفت: «بهادری جهرمی درباره درخواست‌های آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران که محور سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: درخواست مذاکره از سوی آمریکا به طرق مختلف مطرح شده بود اما هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نشده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز تلاش کرد توضیحی اضافه و بر قیدی که در صحبت‌های وزیر خارجه در این زمینه بود، تأکید کند. او در توییتی نوشت: «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیررسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد».

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در نشستی خبری و در پاسخ به سؤالی در‌این‌باره گفت: «همان‌طور که می‌دانید، ما آمادگی داریم مستقیما دیدار کنیم. موضع ما طبق معمول این بوده است که تعامل مستقیم با ایران هم در زمینه مذاکرات وین و هم در زمینه مسائل دیگر، پربارتر خواهد بود. این به چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه تعمیم داده می‌شود. دیدار مسقیم باعث می‌شود تعامل کارآمدتری انجام شود که برای سریع به تفاهم رسیدن بر سر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام ضرورت دارد».

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات هم در واکنش به این صحبت امیرعبداللهیان در توییتر نوشت: «مذاکره مستقیم در سطح پیشرفته مذاکرات وین می‌تواند مفید واقع شود». واکنش مثبت اما ولرم اولیانوف در این زمینه در حالی است که تا این جای کار و با مذاکرات غیرمستقیمی که در جریان بوده است، روسیه عملا نمایندگی ایران را در جلساتی برعهده گرفته است که ایران در آنها حضور نداشته است. قالب مذاکرات تا این جای کار به این صورت بوده است که 1+4 یک جلسه با ایران در قالب کمیسیون مشترک برجام دارند و سپس جلسه جداگانه‌ای با ایالات متحده به‌عنوان کشوری که فعلا عضو برجام نیست، برگزار می‌کنند.