آنالیز و بررسی عملکرد بازیکنان استقلال، نتایج جالبی را نشان می‌دهد از جمله اینکه کوین یامگا و مهدی مهدی‌پور، رقابت نزدیکی برای کسب عنوان بهترین بازیکن این تیم داشته‌اند.

جنگ یامگا و مهدی‌پور بر سر توپ طلای آبی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، لیگ بیست‌و‌یکم از هر بابتی به کام استقلالی‌ها بوده است. شاگردان فرهاد مجیدی نیم فصل موفقی را در همه زمینه‌ها پشت سر گذاشته و با عنوان قهرمان نیم فصل، 15 هفته ابتدایی را پشت سر گذاشتند. آنها با کسب 10 پیروزی، 5 تساوی و بدون شکست و به‌دست آوردن 35 امتیاز، بهترین شروع تاریخ خود در رقابت‌های لیگ برتر را به ثبت رساندند و اکنون تلاش مجموعه این باشگاه و در رأس آنها کادرفنی، حفظ این وضعیت موجود و رسیدن به‌عنوان قهرمانی است.

استقلال در این فصل و در بخش آماری عملکرد قابل توجهی داشت. دریافت کمترین گل خورده، به ثمر رساندن بیشترین گل زده، تنها تیم بدون شکست لیگ، بیشترین تعداد پیروزی و... تمام این عوامل در نیم فصل اول باعث شد تا تیم فرهاد مجیدی به‌عنوان مدعی اصلی عنوان قهرمانی لیگ برتر شناخته شود. اکنون بد نیست نگاهی آماری بیندازیم به عملکرد بازیکنان استقلال در نیم فصل نخست.

* اعتماد ویژه فرهاد به یزدانی و مهدی‌پور

سیاوش یزدانی تنها بازیکن این فصل استقلال است که در تمامی دیدارهای نیم فصل نخست از ابتدا به میدان رفته است. او که در لیگ بیست‌و‌یکم عملکرد بسیار خوبی داشت و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین‌های لیگ بوده، تنها در دقیقه 77 دیدار برابر تراکتور به دلیل آسیب دیدگی زمین بازی را ترک کرد و در سایر بازی‌ها حضور فیکسی در ترکیب تیمش داشت. یزدانی 1337 دقیقه از 1350 دقیقه ممکن را بازی کرده است.

مهدی مهدی‌پور نیز جزو کلیدی‌ترین بازیکنان فرهاد مجیدی بوده است. تنها در دیدار هفته نخست برابر هوادار بود که این بازیکن در ترکیب اصلی حضور نداشت. در آن مسابقه زبیر نیک‌نفس از ابتدا به میدان رفت و مهدی‌پور بین دو نیمه وارد زمین مسابقه شد. این بازیکن در دقیقه 89 بازی با شهرخودرو نیز تعویض شد و به جز آن تا دقیقه 90 در ترکیب تیمش حضور داشته و با ثبت رکورد 1304 دقیقه، دومین بازیکن فعال آبی‌ها بوده است. جعفر سلمانی (1237 دقیقه)، کوین یامگا (1169 دقیقه)، امیرحسین حسین زاده (1102 دقیقه)، محمدحسین مرادمند (1080 دقیقه)، محمد دانشگر (942 دقیقه)، رودی ژستد (893 دقیقه)، زبیر نیک نفس (683 دقیقه) و وریا غفوری (645 دقیقه) نیز در رتبه‌های سوم تا دهم قرار دارند.

* حسین‌زاده شوت‌زن‌ترین بازیکن تیم مجیدی

بی‌شک امیرحسین حسین‌زاده سورپرایز فرهاد مجیدی برای لیگ بیست‌و‌یکم بود. بازیکن جوانی که مصدومیت شدید پارگی رباط صلیبی را پشت سر گذاشته بود و از تیم سقوط کرده سایپا به استقلال آمد. کمتر کسی فکرش را می‌کرد که حسین‌زاده از همان بازی نخست برابر الهلال بتواند در ترکیب اصلی تیم حضور پیدا کند ولی این اتفاق رخ داد و این بازیکن جوان توانست به حضور در جمع نفرات اصلی استقلال استمرار ببخشد. او با 35 شوت به سمت دروازه رقبا، شوت‌زن‌ترین بازیکن تیمش به‌شمار می‌رود.

پس از حسین‌زاده، این جعفر سلمانی است که در جایگاه دوم قرار دارد. این بازیکن که در نقل و انتقالات تابستانی از پورتیموننزه به استقلال پیوست، روی 3 مورد از این شوت‌ها موفق به باز کردن دروازه هوادار، سپاهان و شهرخودرو شده است و یکی از بازیکنان مورد اعتماد فرهاد مجیدی به‌شمار می‌رود.

بعد از سلمانی نیز این کوین یامگای فرانسوی است که رتبه سوم را از آن خود کرده است. بهترین گلزن استقلال در لیگ بیست‌و‌یکم تاکنون 22 بار با ضربات خود، دروازه رقبا را تهدید کرده است. رودی ژستد دیگر بازیکن خارجی آبی‌ها نیز با 18 شوت چهارم است. اولین نکته جالب این لیست، حضور 4 بازیکن جدید استقلال در رتبه‌های نخست است و نکته دوم نیز قرار گرفتن نام سیاوش یزدانی بین 5 بازیکن شوت‌زن آبی‌هاست. مهدی مهدی‌پور (8 شوت)، حسین مرادمند، زبیر نیک‌نفس، ارسلان مطهری و آرمان رمضانی (همگی 7 شوت) نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

* آقای گل استقلال رکورددار شوت درون چارچوب

کوین یامگا که رتبه سوم شوت‌زن‌ترین بازیکنان استقلال را از آن خودش کرده بود، بیشترین تعداد شوت داخل چارچوب را نیز به ثبت رسانده است. 10 مورد از 22 شوت او درون چارچوب بوده که 7 تای آن‌ها به گل تبدیل شده است. نکته جالب درباره این بازیکن این است که اگر شوت‌های او درون چارچوب باشند، احتمال گل شدن آن بسیار زیاد است.

جعفر سلمانی نیز در رتبه دوم جای دارد. او که روی 3 شوت موفق به گلزنی شده، 8 مورد از 24 شوتش درون چارچوب بوده و دروازه رقیبان را تهدید کرده است. سلمانی در بازی‌های استقلال بارها شانس خود را برای گلزنی از روی شوت‌های راه دور آزمایش کرد که البته 3 بار نیز به نتیجه رسید. امیرحسین حسین‌زاده نیز آماری مشابه با سلمانی دارد. او نیز 8 بار شوت‌هایش درون چارچوب بودند و 3 مرتبه تیمش را به گل رساند. ژستد و ارسلان مطهری نیز با 5 شوت درون چارچوب در رده‌های بعدی قرار دارند.

* روزبه دقیق‌ترین پاسور استقلالی

با وجود اینکه روزبه چشمی تنها 294 دقیقه در ترکیب استقلال به میدان رفته، اما رکورد بالاترین دقت پاس را در میان بازیکن این تیم است. در 10 دیداری که چشمی اغلب به‌عنوان ‌بازیکن ذخیره وارد زمین شده، 84.5 درصد از پاس‌های او به‌درستی به مقصد رسیده‌اند و از این حیث بهترین رکورد را در بخش پاس‌های صحیح آبی‌پوشان از آن خود کرده است.

نکته جالب این‌که سیاوش یزدانی در رتبه دوم قرار دارد. مدافع آبی‌ها در روند خوبی که طی نیم فصل نخست داشته، به‌طور میانگین در هر بازی 84.4 درصد پاس صحیح به هم‌تیمی‌هایش داده است. آرش رضاوند نفر بعدی این بخش است. 83.8 درصد از پاس‌های او در هر دیدار صحیح بوده‌اند. مهدی مهدی‌پور با 80 درصد و زبیر نیک‌نفس نیز با 79.8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. رضا آذری با 79.79 درصد، وریا غفوری با 79.66 درصد و امیرحسین حسین‌زاده با 79.2 درصد در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

* موقعیت‌سازترین آبی‌پوش نیم فصل؛ مهدی مهدی‌پور

هافبک اصفهانی استقلالی‌ها نیز جزو ارکان اصلی موفقیت این تیم در نیم فصل نخست بود. او در بازی‌های تیمش علاوه بر اینکه 4 بار پاس گل داد و بهترین پاسور تیم مجیدی به‌شمار می‌رود، 18 بار به هم‌تیمی‌هایش پاس کلیدی داده است. او دو برابر نزدیک‌ترین هم‌تیمی‌اش یعنی یامگا هم پاس کلیدی داده و هم پاس گل.

کوین یامگا نیز در جایگاه دوم موقعیت‌سازترین استقلالی قرار دارد. او 9 بار به حمله‌وران آبی‌پوش پاس‌های کلیدی داد و برای تیمش موقعیت گلزنی ایجاد کرد. این بازیکن فرانسوی 2 بار نیز پاس گل داد تا یکی از بهترین بازیکنان نیم‌فصل نخست لقب بگیرد.

رتبه سوم مشترک نیز در اختیار سه بازیکن است. امیرحسین حسین‌زاده و وریا غفوری به یک اندازه (هفت بار) پاس کلیدی داده‌اند و یک پاس گل نیز به ثبت رسانده‌اند. ژستد هر چند که یک پاس کلیدی کمتر نسبت به غفوری و حسین‌زاده داده اما پاس گل‌های او یک مورد بیشتر بوده و این مهاجم بلند قامت به جعفر سلمانی و سیاوش یزدانی 2 پاس گل داد. آرش رضاوند، زبیر نیک نفس، جعفر سلمانی، محمد دانشگر و سیاوش یزدانی نیز در رتبه‌های بعدی موقعیت‌سازترین بازیکنان استقلال قرار دارند.

* یزدانی بهترین مدافع تیم مجیدی

استقلال بهترین خط دفاعی لیگ برتر را در اختیار دارد و در کسب این موفقیت، تمامی مدافعین این تیم سهیم بوده‌اند. سیاوش یزدانی 90 عملکرد دفاعی موفق را در 15 دیدار تیمش به ثبت رسانده است. او 39 دفع توپ و 51 قطع توپ داشته و از این حیث در استقلال رکورددار است. محمد دانشگر که 12 بار برای استقلال به میدان رفته، 72 عملکرد دفاعی موفق از جمله 20 دفع توپ و 52 قطع توپ داشته است. مرادمند نیز با 69 عملکرد دفاعی موفق طی 12 بازی، در رتبه سوم است.

نکته جالب، حضور مهدی مهدی‌پور در جمع نفرات برتر استقلال است. آمار قطع توپ‌های این بازیکن فوق العاده بوده و با 62 مورد در رتبه نخست تیمش قرار دارد. البته دفع توپ‌های این بازیکن فقط 3 مورد بوده که این مسئله باعث شده تا مهدی‌پور در رتبه چهارم قرار بگیرد. جعفر سلمانی، عارف آقاسی، زبیر نیک نفس، آرش رضاوند، کوین یامگا و روزبه چشمی نیز در رده های بعدی قرار دارند.

* بازیکن فرانسوی، بهترین آبی‌پوش نیم فصل

میانگین نمرات کسب شده توسط بازیکنان استقلال در نیم فصل نخست نشان می‌دهد که کوین یامگا با کسب نمره 7.67 بهترین بازیکن تیمش بوده است. مهدی مهدی‌پور با کسب نمره 7.5 در رتبه دوم قرار دارد. امیرحسین حسین‌زاده (7.44)، وریا غفوری (7.27)، سیاوش یزدانی (7.24)، حسین مرادمند (7.19)، زبیر نیک‌نفس (7.1)، محمد دانشگر (7.02)، جعفر سلمانی (7.01)، عارف آقاسی (7.01) و آرش رضاوند (7) بهترین بازیکنان تیم مجیدی در نیم فصل نخست بوده‌اند.

* عملکرد کلی استقلال در 15 بازی

عملکرد کلی استقلال در نیم فصل نخست نشان می‌دهد که این تیم درصد مالکیت توپ بالایی نداشته ولی توانسته است موقعیت‌های گلزنی خوبی را ایجاد کند. بیشترین درصد مالکیت توپ آبی‌ها در نیم فصل نخست در بازی با صنعت نفت رخ داد که استقلال 64 درصد مالک توپ و زمین بود و کمترین مالکیت تیم مجیدی نیز با 37 درصد در دیدار برابر سپاهان بود و استقلال به‌طور میانگین در هر بازی، 51 درصد مالک توپ و میدان بوده است.

استقلال به طور کلی 174 بار با شوت‌های خود دروازه رقبا را تهدید کرد که آمار میانگین 11.6 شوت در هر بازی را نشان می‌دهد. از این میزان، 56 مورد از شوت‌ها درون چارچوب بوده که به‌صورت میانگین، آمار 8.2 شوت درون چارچوب در هر بازی را نشان می‌دهد. بیشترین شوت استقلال در یک بازی از نیم فصل نخست برابر صنعت نفت بود (27 شوت) و بیشترین شوت درون چارچوب نیز در 4 دیدار برابر هوادار، صنعت نفت، شهرخودرو و پیکان به‌دست آمد (6 شوت درون چارچوب).

استقلالی‌ها به‌طور کلی 6050 پاس را میان یکدیگر رد و بدل کردند که به‌طور میانگین آمار 403 پاس در هر بازی را نشان می‌دهد. از این میزان و به‌طور میانگین 76.3 درصد از پاس‌های آبی‌پوشان به‌درستی به مقصد رسیده است. بیشترین تعداد پاس رد و بدل شده بین آبی‌پوشان در بازی با صنعت نفت (522 پاس) بود و بیشترین درصد پاس صحیح نیز در تقابل با تراکتور (85 درصد) به ثبت رسید.

ضمن اینکه تیم مجیدی به‌طور کلی 60 موقعیت گلزنی را در نیم فصل نخست ایجاد کرد که به‌طور میانگین آمار 4 موقعیت گلزنی در هر دیدار را نشان می‌دهد. بیشترین تعداد شانس گلزنی استقلال در دیدار با صنعت نفت بود (8 شانس گلزنی) و کمترین خلق موقعیت آبی‌ها نیز در دربی پایتخت برابر پرسپولیس و دیدار با آلومینیوم اراک بود که تیم مجیدی تنها یک فرصت گلزنی را به‌وجود آورد.

* بررسی عملکرد بازیکنان استقلال نشان می‌دهد که کوین یامگا و مهدی مهدی‌پور رقابت سختی برای کسب عنوان بهترین بازیکن نیم فصل استقلال داشته‌اند. امیرحسین حسین‌زاده به‌همراه وریا غفوری و سیاوش یزدانی نیز در تعقیب این دو بوده‌اند. به نظر شما کدام یک از این افراد بهترین بازیکن استقلال در نیم فصل نخست بوده است؟