مهر | نماینده روسیه در مذاکرات وین در واکنش به احیای معافیت های هسته ای ایران، یادآوری کرد سیاست فشار حداکثری عامل اصلی اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی بوده است.

واکنش روس‌ها به بازگشت معافیت تحریمی برنامه هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین می‌گوید بازگرداندن معافیت‌های هسته‌ای که به ایران فرصت برخورداری از کمک‌های خارجی در این حوزه را می‌دهد، می‌تواند شتاب برنامه هسته‌ای این کشور را کم کند.

وی در توضیح این مطلب افزود: مفاد واضح توافق هسته‌ای ایران کاملاً از سوی مخالفان، اشتباه تفسیر شده است. سیاست فشار حداکثری آمریکا عامل اصلی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است و شاید بازگرداندن این معافیت، از سرعت آن بکاهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، در راستای سیاست فشار حداکثری، در ماه می ۲۰۲۰، معافیت تحریمی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را لغو کرده بود.

اکنون، با توجه به اینکه ظاهراً «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، چند معافیت تحریمی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرده است، شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند، منعی برای ازسرگیری آن نخواهند داشت.

آسوشیتدپرس، در همین رابطه نوشته بود: این معافیت‌ها اجازه همکاری شرکت‌های خارجی در بخش برق نیروگاه اتمی بوشهر، تأسیسات آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران را می‌دهند.

این در حالی است که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پیامی توئیتری، مدعی شد که «ما ایران را از تحریم‌ها معاف نکرده و نخواهیم کرد مگر اینکه به تعهدات خود ذیل برجام برگردد. ما دقیقاً همان کاری را کردیم که دولت قبلی انجام داد: به شرکای بین المللی خود اجازه می‌دهیم به مسئله افزایش مخاطرات علیه نظام امنیت و منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای بپرداند.

به نظر می‌آید که جواب اولیانوف، تا حد زیادی ادعای پرایس را به چالش می‌کشد، زیرا همانگونه که نماینده روسیه می‌گوید، کاهش سطح تعهدات هسته‌ای ایران، پاسخی به بدعهدی‌های مکرر آمریکا و شرکای اروپایی اش بوده است.