باشگاه تراکتور طی این چند هفته اخیر در سکوتی مرموز در حال گذراندن مقطعی است که هنوز ابهامات زیادی دارد و سوالات زیادی که پاسخ‌شان داده نشده است.

سکوت مرموز در حوالی تراکتور(گزارش)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه تراکتور لیگ بیست‌و‌یکم را با پنجره بسته شروع کرد و این در حالی بود که تعداد زیادی از بازیکنان در پایان فصل گذشته جدا شده بودند. پنجره چند هفته بعد از شروع مسابقات باز شد اما نه فرصتی برای جذب بازیکن بود و نه بازیکن خاصی در مارکت تابستانی باقی مانده بود! صبر تا نقل و انتقالات زمستانی، برنامه تراکتوری‌ها بود اما پیش از پایان نیم فصل اول، پنجره دوباره بسته شد! در همین مقطع بود که اعلام شد، باشگاه تراکتور قرار است به‌زودی به صنایع مس واگذار شود. ماهیت خبر و چیزی که از وقوع آن اطلاع داده می‌شد، برای هوادارن تبریزی بسیار خوب و مسرت‌بخش بود اما چگونگی انجام و زمان به سرانجام رسید آن، ابهام بزرگی بود که در هیاهوی اولیه توجه زیادی به آن نشد.

باز تراکتور ماند و هوادارانش!

در روزهای ابتدایی زمستان سال جاری چند تن از نمایندگان حوزه‌های انتخابی استان آذربایجان شرقی از نتیجه دادن تلاش‌های خود برای نجات تراکتور و واگذاری آن به صنایع مس خبر دادند. این بخشی از مطالبه مردم خطه آذربایجان از درآمدهای مس سونگون ورزقان عنوان شد و جلسه‌هایی نیز در مجلس شورای اسلامی برگزار گردید. مصاحبه‌ها و پست‌های اینستاگرامی نمایندگان در آن مقطع، این حس را در هواداران تراکتور القا کرد که پروسه به‌زودی به سرانجام می‌رسد اما هیچ‌کدام از این نمایندگان به شرح پروسه طولانی و فرسایشی و موانع مبرهن این انتقال نپرداختند و به چند اظهارنظر کلی بسنده کردند؛ اظهارنظرهایی که رفته‌رفته کمرنگ شد و در چند هفته‌ اخیر کامل قطع شده است. حال تراکتور مانده و هواداران کماکان نگران و بلاتکلیفش که از آینده تیم خود بی‌خبر هستند و نمی‌دانند واقعا باید به چه کسی اعتماد کنند و حرف چه کسی را باور کنند.

پنجره را چه کسی باز کرد؟

طی روزهای اخیر خبر خوشحال کننده‌ای که در مورد تراکتور منتشر شد، باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه بود. بدهی سه بازیکن خارجی که شکایت آن‌ها پنجره را بسته بود؛ پرداخت شد، تا تراکتور بتواند در مارکت زمستانی بازیکنان مورد نظر خود را بدون مشکل جذب کند. بر اساس اعلام سردار خرم، استاندار آذربایجان شرقی 60 میلیارد تومان تامین اعتبار از سوی دولت انجام شد تا پنجره تراکتور باز شود. این تامین اعتبار می‌تواند هر چیزی باشد ولی قطعا از سوی مس پرداخت نشده است. باشگاه تراکتور هم در خبر مربوط به باز شدن پنجره اشاره خاصی به منبع پرداختی آن نکرده است.

نمایندگان مجلس از جمله الهوردی دهقانی که نامش را در موضوع تراکتور – مس خیلی شنیده‌ایم هم طی این چند وقت اخیر صحبتی در خصوص این مورد نداشته‌اند. این در حالی است که یک روز بعد از جلسه‌ای که با حضور وزیر صمت، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگان این استان برگزار شد و بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط برخی از حاضرین در این جلسه، چند خبرگزاری از نهایی شدن انتقال تراکتور طی 10 روز آینده (16 دی) خبر داده بودند. جالب این‌جاست این خبرها هم‌چنان ادامه دارد ولی هیچ جزئیاتی و مورد جدیدی در آن دیده نمی‌شود.

همه چیز در گرو یک استقلال؛ زمان حدودی 2 تا 5 سال!

استقلال صنایع مس که لازمه انتقال تراکتور به مس است موضوع تازه‌ای نیست. مس آذربایجان در اواسط دهه نود مستقل شد ولی از آن‌جایی که مس ورزقان خط تولید ندارد، بایستی کنسانتره به‌دست آمده به کرمان ارسال می‌شد. در آن مقطع، مس کرمان با این استدلال که خود کنسانتره دارد و نیازی به خرید آن ندارد از این کار سر باز زد. 10 ماه بعد با تلاش گروهی از نمایندگان آن دوره، مس ورزقان دوباره به حالت زیرمجموعه برگشت تا این مشکل حل شود.

با توجه به مطرح شدن دوباره استقلال مس سونگون ورزقان که عملی شدن آن کلید انتقال مالکیت تراکتور به این مجموعه است، بایستی پروسه بالا دوباره انجام شود. برای به مشکل نخوردن دوباره، نیاز به ایجاد خط تولید در سونگون است. این پروژه در مقطع اول با همکاری ایران و چین و با بودجه تخمینی 120 هزار میلیارد قرار بود انجام گیرد که در نهایت به سرانجام نرسید. جالب این‌جاست که در آن مقطع، زمانی 2 تا 5 ساله برای بهره برداری و به درآمد رسیدن مس سونگون از آن برآورد شده بود. حال در کمتر از دو ماه پیش، چگونه از نهایی شدن پروسه انتقال طی چند هفته خبر داده شده بود، مشخص نیست! البته برخی منابع هم از تلاش برای فروش کنسانتره با قیمت مناسب با استفاده از نام تراکتور و فشارهای مربوط به آن خبر می‌دهند.

ورود به نقل و انتقالات با تاکتیک پنجره!

به‌طور کلی پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه تراکتور با کدخدامنشی باز شد تا حداقل از این بابت خیال هواداران راحت شود. بعد از باز شدن پنجره اما همه منتظر رونمایی باشگاه تراکتور از خریدهای جدیدش بودند اما تا این لحظه از میان تمامی نام‌های بزرگ فقط حضور  مهدی کیانی تقریبا قطعی به نظر می‌رسد ولی هنوز قرارداد او هم ثبت نشده و بلبلی تنها خرید زمستانی سرخ‌پوشان است که به‌صورت رسمی انتقال او توسط باشگاه تراکتور اعلام شده است.

مذاکره تراکتوری‌ها با گزینه‌های مورد نظر در حال انجام است و یکی از نکات جالب توجه در مورد آن خواسته هواداران از مس است؛ با توجه به این‌که تیموری و کیانی از مس رفسنجان مورد توجه تراکتور هستند، هواداران این تیم در فضای مجازی با انتشار پست‌های خواستار پرداخت هزینه‌های اجتماعی آذربایجان شده‌اند و صدور رضایت‌نامه این دو بازیکن را به طنز، حداقل اقدام در این زمینه دانسته‌اند! انتقال دو گزینه خارجی مدنظر سولدو به تراکتور هم به دلایل مالی قطعی نشد و مبالغ بالای درخواستی توسط بازیکنان داخلی هم روند خرید بازیکن جدید را کمی کند کرده ولی جمع‌بندی نهایی از اطلاعات نقل و انتقالاتی به‌دست آمده به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد، خریدهای جدید هم مثل پنجره، جهادی و غیرمنتظره اعلام رسمی شوند.