محسن کوهکن در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: برخی به ناروا می‌گویند مشکل نظام قانون اساسی است که آن ها یا نادان هستند یا از دشمنان درس می گیرند. نقاط افتخار کشور ما که قابل افتخار است همان جایی است که دشمنان می زنند.

کوهکن: همه رؤسای‌جمهور مسئولیت را بر گردن قبلی‌ها می‌اندازند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت «خبر سراسری»، محسن کوهکن،فعال سیاسی اصولگرا،درباره عدم واقع بینی مشکلات کشور از سوی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا گفت: «اگر از ابتدای امر دو جریان عمده سیاسی بر اساس اساسنامه و مرامنامه‌ای تهیه می‌کردند و شرایط روز را نسبت به آنها می‌خواستیم تحلیل کنیم آن وقت می‌شد گفت این جریانات چه عملکردی داشته‌اند و چقدر رویش ایجاد کرده‌اند اما جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دو فکر هستند و حزب نیستند اما اگر کارکرد حزبی داشتند امروز به راحتی می‌شد تحلیل کرد و برای همین هم هست که در مناظرات اینگونه اساسا به بحث‌های مصداقی کشیده می‌شود که فرض کنید فلان شخص از یک جریان چه کاری انجام داده است.من فکر می کنم اگر چناچه امروز بخواهیم مشکلات کشور را به جزئیات بررسی کنیم مقدار قابل توجهی از این مشکلات در ساختار یک رویکرد حزبی نیست و بسیاری از مواقع افرادی هم که منتسب به یکی از این دو جریان هستند عملا برای اینکه از یک ظرفیت و پشتوانه فکری و حزبی استفاده نمی‌کردند. به اعتقاد من حرف اول را حاکمیت تفکر این دو جریان نمی‌زند وقتی این تفکر‌ها حزبی نبود افراد به راحتی می‌توانند راهنما راست بزنند و چپ بپیچند و یا بر عکس و این افراد بالا می آیند. بدنه اداری کشور ما در هر زمان در اختیار یک جریان بوده است یکی از جاهایی که ما غفلت کردیم و بخشی از مشکلات به آن جا برمی گردد این است که جریانات پشت پرده تصمیم ساز که عموما در بدنه های کارشناسی هستند و عموما به عنوان مشاور نظر داده اند و در مراکز تحلیلی نظراتشان را ارائه کرده اند باید از آن ها لایه برداری کنیم تا ببینیم بخشی از مشکلات دقیقا به همین نقاط بر می گردد».

او در ادامه نسبت به مصادیق این مشکلات افزود: «مقام معظم رهبری چند وقت پیش مطلبی را فرمودند که مضمون آن این است که هر کاری می خواهید بکنید باید یک پیوست عدالت پشت سر آن باشد. آیا این کاری که ما می کنیم با مفهوم عدالت تطبیق دارد یا خیر؟ به‌نظر من یک ساختار قوی و مستقل در سیستم اداری کشور اولین کاری که می‌کند پیش از انجام هر کاری این است که ببیند بعد از انقلاب عموم عملکرد هایی که در آن حوزه انجام شده است تا چه حد عدالت و توزیع عادلانه ثروت در آن صورت گرفته است؟ در همین موضوع که وارد شوید شاخه‌های بسیاری را می‌بینید مثل در حوزه زمین و مسکن آیا تصمیماتی که بعد از انقلاب در حوزه حاکمیت، دولت و مردم و زمین گرفته شد تا چه حد عدالت رعایت شده است. پیوست عدالت هم برای برنامه های اکنون و آینده باشد که ریل آن همه را در بر می گیرد از اصولگرا یا اصلاح طلب و این مسائل را که مربوط به مطالبات مردم است اصلا نباید جناحی کنیم».

کوهکن درباره موضوع فوق ادامه داد: «زمین قابل تولید نیست زمین برای هر ملتی ابعاد مشخصی دارد آمایش سرزمینی مشخص می کند هر کجا به چه مقدار برای چه کاری استفاده شود. ما شهر هایی داریم که در سال های اول انقلاب واگذاری مسکن در آن ها به صورت پلاک زمین صورت گرفته است. در یکی از شهر ها پلاک زمین به مردم داده شده است و امروز ارزش آن چند میلیارد تومان است و به مدت 30سال در همان شهرها به فقیرترین افراد یک سانتی‌متر زمین نداشته ایم که بدهیم در نتیجه باید بگویم در واگذاری‌های گذشته نمی‌توان عدالت را رعایت کرد. به‌نظر من اگر مالکیت را برای دولت حفظ می‌کردیم و بهره‌برداری را به مردم می‌دادیم و یک اجاره بسیار ناچیز می‌گرفتیم تا افراد توانمند شوند، کار درست‌تری بود. اگر این کار را انجام می‌دادیم اجاره‌ای که دولت دریافت می‌کرد با آن می‌توانست مسکن قابل توجهی برای همه ایجاد کند».

کوهکن در پایان درباره دلزدگی جامعه از سیاست و سیاست‌ورزی به سایت «خبر سراسری» گفت: «وقتی شما مشکلات را دقیقا مستقل از جناح‌ها و سیاست نمی‌بینید هر مشکلی پیش می‌آید گردن جناح‌ها انداخته می شود. البته الحمدالله آقای رئیسی این مشکل را با یک برخورد اخلاقی برطرف کرده است. قبلا هر رئیس‌جمهوری می آمد تمام مشکلات را در زمین رئیس جمهور قبلی می انداخت و هیچ رئیس جمهوری نداشتیم که بگوید دولت قبل چه اقدام خوب و بدی داشته است و مشکلات فعلی را گردن دولت قبل نیندازد و مفهوم این رفتار نیز چنین بود که مردم مشکل شما سیاسی است در حالیکه بخش مهمی از مشکلات در ساختار بروکراسی و اقتصادی کشور است. در این وضعیت که همه مشکلات سیاسی تحلیل می شوند مردم از سیاست دلزده می‌شوند. باید بپذیریم که خودزنی ها غیرمنطقی بوده است. اگر همه چیز را سیاسی کردیم همین مشکل دلزدگی از سیاست پیش می‌آید. من دارم می بینم و مطالعه می کنم و اصلا انسان مأیوسی نیستم راه ما این است افراد سیاسی و جناح ها و مسئولین یک بازنگری در شیوه ی اجرا داشته باشند متاسفانه برخی افراد این حرف را می زنند اما برداشت باطلی می کنند. برخی به ناروا می‌گویند مشکل نظام قانون اساسی است که آن ها یا نادان هستند یا از دشمنان درس می گیرند. نقاط افتخار کشور ما که قابل افتخار است همان جایی است که دشمنان می زنند».