ایرنا | سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران، کارلوس آلکالا کوردونز، گفت: دو کشور در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند و اکنون به یک استراتژی مالی برای تسهیل معاملات دست یافته‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آلکالا کوردونز مقام ارشد دیپلماتیک ونزوئلا در ایران در مصاحبه اختصاصی با بخش اسپانیولی خبرگزاری ایرنا با اشاره به اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان گفت: از آنجا که انقلاب اسلامی ایران برخاسته از مردم است تاثیری شگرف نه فقط بر ونزوئلا بلکه بر سایر کشورهای آمریکای لاتین و کل دنیا داشته است.

* انقلاب بولیواری ونزوئلا متاثر از انقلاب اسلامی ایران بوده است

وی با تاکید بر اینکه انقلاب بولیواری نیز متاثر از انقلاب اسلامی بوده است، یادآور شد: فرمانده چاوز در دوران ریاست جمهوری خود روابط دیپلماتیک دوستانه با ایران را مجدداً فعال کرد که این مساله، امروز نیز تقویت می شود.

سفیر ونزوئلا تاکیدکرد: "ما در آمریکای جنوبی برای انقلاب اسلامی، مردم و رهبری ایران و الگوی بزرگی که پیش روی ما نهاده اند، احترام زیادی قائل هستیم."

آلکالا کوردونز با بیان اینکه انقلاب‌های مختلف در آمریکای لاتین همگی مبتنی بر مقاومت و مغایر با امپریالیسم آمریکا و سیاست‌ها و دکترین‌های سلطه‌جویانه آن، مانند دکترین «مونرو» یا «سرنوشت آشکار» است، تاکیدکرد: هم  انقلاب اسلامی، هم انقلاب کوبا و هم انقلاب بولیوار ونزوئلا، مخالف این سیاست‌ها هستند.

سفیر ونزوئلا با اشاره به خاطرات خود از انقلاب اسلامی ایران یادآور شد که در سال ۱۹۷۹ که مصادف با دوران تحصیل وی بوده است، اخبار مربوط به ایران بواسطه افراد چپ و نه از مجاری رسمی، به گوش مردم ونزوئلا می‌رسید.

وی در خصوص ویژگی‌های انقلاب ایران و ونزوئلا خاطرنشان کرد: هر دو انقلاب دارای تفاوت‌هایی هستند، مانند تفاوت زمان رخداد، زیرا انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ و انقلاب ونزوئلا در ۱۹۹۸ و پس از به قدرت رسیدن فرمانده چاوز رخ داد.

آلکالا کوردونز افزود: هر دو کشور از رهبری رهبران خود برخوردار بودند؛ امام خمینی و فرمانده چاوز، که هر دو برای مدتی حبس و از سرزمین خود تبعید شدند.

به گفته آلکالا کوردونز، هر دو انقلاب در یک ویژگی بسیار خاص و مشخص مشترک هستند و آن مبارزه ضد امپریالیستی و علیه دولت‌های سلطه‌گر مانند آمریکا و اسرائیل است.

سفیر ونزوئلا در ایران، برگزاری همه‌پرسی را بعنوان شباهتی دیگر میان انقلاب دو کشور برشمرد و افزود: در جمهوری اسلامی نیز همچون ونزوئلا، همه‌پرسی برای مشورت با مردم در مورد قانون اساسی برگزار شد.

آلکالا کوردونز از حضور مردم دو کشور در عرصه تصمیم‌گیری برای انقلاب، به عنوان نقطه اشتراک دیگر دو انقلاب ایران و ونزوئلا نام برد.

* اتحاد کشورهای مستقل، راه مقابله با تحریم‌های آمریکا

وی در بخش دیگری از مصاحبه اختصاصی خود با ایرنا، به گسترش روابط ایران و ونزوئلا از سال ۲۰۰۴ که با امضای قراردادهای متعدد و ارتقای روابط تجاری علیرغم اقدامات قهرآمیز آمریکا علیه هر دو کشور حاصل شده است، اشاره کرد.

وی افزود: در سه سال اخیر طی ماموریتم در ایران، تبادلات دوجانبه افزایش یافته و تفاهم‌نامه‌های متعددی در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، گردشگری، غذا، دفاع، بهداشت یا امنیت به امضا رسیده است.

آلکالا کوردونز در خصوص راه‌هایی که کشورهای مستقل می‌توانند برای دور زدن سیستم تحریم‌های آمریکا اتخاذ کنند، به تغییراتی که ونزوئلا در قوانین این کشور لحاظ کرده است، اشاره نمود.

سفیر ونزوئلا خاطرنشان کرد: "یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند به مقابله با ایالات متحده و متحدانش کمک کند این است که با یکدیگر متحد باشیم، تجارب و اطلاعات را به اشتراک بگذاریم، با یکدیگر معاشرت کنیم و یک بلوک، بین کشورهای تحت تحریم توسط آمریکا و متحدانش برای سازماندهی داخلی ایجاد کنیم.

وی همچنین تاکیدکرد: "در برابر امپریالیسم آمریکا می‌بایست به لحاظ مالی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین بواسطه هنر، ورزش، علم و فناوری متحد شویم".

آلکالا کوردونز یادآور شد: در صورت تشکیل این بلوک، ایران، ونزوئلا، روسیه، چین و ... می‌توانند از یکدیگر در برابر دشمن مشترک - کاخ سفید - حمایت کنند و در این زمینه، نقش مهم و پیشرو مردم، بسیار حائز اهمیت است.

وی در خصوص واکنش‌های کشورش و کشورهای آمریکای لاتین پس از ارسال کشتی‌های حامل سوخت، مواد غذایی و دیگر محصولات توسط ایران به ونزوئلا خاطرنشان کرد که این کمک که در شرایط بحرانی رخ داد، سبب خوشحالی فراوان مردم شد.

* طمع‌ورزی دشمنان به ذخایر عظیم نفتی و منابع فراوان ونزوئلا

آلکالا کوردونز تاکیدکرد: "ایران نقش اساسی در احیای صنعت نفت ونزوئلا ایفا کرده است و امیدواریم آن را ادامه دهد؛ این همان مفهوم همبستگی میان انقلابیون است".

سفیر ونزوئلا یادآور شد که ونزوئلا که دارای بزرگترین ذخایر نفتی و دارای رتبه پنجم ذخایر گاز جهان است، به دلیل موقعیت استراتژیک، تنوع زیستی و منابع فراوان، هدف حملات وحشیانه دولت های مختلف قرار گرفته و به همین علت، طی ۲۰۰ سال مجبور به دفاع از خود بوده است.

وی همچنین به حمایت ایران از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای «مگاسیس» و داروخانه‌های راه‌اندازی شده در کشورش به عنوان امری در راستای منافع هر دو کشور اشاره کرد.

به گفته مقام ارشد ونزوئلا در ایران، دو کشور در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند و اکنون به یک استراتژی مالی برای تسهیل معاملات دست یافته‌اند.

آلکالا کوردونز با اشاره به وجود بازار بزرگ آمریکای لاتین برای محصولات ایرانی تاکیدکرد: "ونزوئلا می‌تواند مرکز توزیع انواع محصولات ایرانی در آمریکای جنوبی، کارائیب و آمریکای مرکزی باشد".

سفیر ونزوئلا در ایران همچنین درخصوص صادرات محصولات ونزوئلا خاطرنشان کرد که کشورش می‌تواند انواع میوه، دام و ... به ایران صادر کند.

وی بر نقش سفرای هر دو کشور برای شناسایی ظرفیت‌های موجود برای افزایش مبادلات تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری تاکید کرد.

سفیر ونزوئلا در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک آتی میان دو کشور گفت: نهمین دوره پس از تعیین تاریخ و به احتمال زیاد قبل از سال نوی ایرانی در تهران برگزار خواهد شد.

وی در خصوص سفر شهید سلیمانی به ونزوئلا یادآور شد که این سفر برای دولت بولیواری بسیار با اهمیت بود و نقش مهمی در افزایش روابط دو کشور داشت.

به گفته سفیر ونزوئلا در تهران، سپهبد ایرانی تصویری زنده از "عشق، فداکاری برای وطن، حاکمیت و تمامیت کشور" و همچنین "الگوی بزرگی برای پیروی" بود.

آلکالا کوردونز در پایان تاکید کرد که مردم کشورش از ایران بسیار سپاسگزار هستند زیرا جمهوری اسلامی به عنوان کشور دوست و برادر، همواره از آزادی ونزوئلا حمایت کرده است.