خبر رسمی سرباز شدن دو مدافع کلیدی استقلال مطمئنا طی ساعات و روزهای آینده به کشمکش بزرگی میان استقلال و تیم‌های دیگر بدل خواهد شد.

شوک به استقلال-کدام بازیکنان جای مرادمند و یزدانی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" سرانجام چند روز گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره آینده فوتبالی حسین مرادمند و سیاوش یزدانی، سازمان نظام وظیفه با صدور بیانیه‌ای رسمی نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و در خبری مهم اعلام کرد که باید دو مدافع استقلال خود را به سازمان نظام‌وظیفه برای گذراندن خدمت مقدس سربازی معرفی کنند.

البته که در خبر نظام‌وظیفه درباره آینده فوتبالی این دو بازیکن این‌گونه آمده است: «این ورزشکاران می توانند فعالیت ورزشی خود را در یگان‌های نیروهای مسلح ادامه داده و در صورت درخواست وزارت ورزش و جوانان و دعوت آنها به تیم ملی، شرکت آنان در اردوها و بازی‌های تیم ملی بلامانع است.»

با این‌وصف فرهاد مجیدی در ادامه لیگ یبست و یکم دو مدافع ثابت ترکیب تیمش را در اختیار نخواهد داشت و این مسئله بدان معناست که استقلال در پست دفاع میانی با کمبود شدید بازیکن مواجه شده و برای پوشش این کمبود، مجیدی باید یا تغییر سیستم بدهد یا آبی‌ها به سراغ جذب بازیکن آزاد بروند.

عارف غلامی، محمد دانشگر و محمدجواد به‌آفرین سه مدافع میانی تخصصی استقلال در ادامه لیگ بیست و یکم هستند؛ در کنار این بازیکنان، روزبه چشمی و زبیر نیک‌نفس هم توانایی بازی در پست دفاع میانی را دارند تا شمار بازیکنانی که فرهاد مجیدی می‌تواند در پست دفاع میانی استفاده کند به عدد 5 برسد.

در این بین باید اشاره داشت که غلامی نزدیک به یکسال از میادین به واسطه مصدومیت پارگی رباط صلیبی دور بوده و محمدجواد به‌آفرین هم هیچ تجربه حضوری در لیگ برتر ندارد تا عملاً شرایط بازی برای این دو مدافع فراهم نباشد و آن‌ها باید رفته رفته مهیای حضور در ترکیب اصلی استقلال شوند.

راه‌حل پیش‌روی مجیدی برای پوشش ضعف بزرگ پیش‌آمده در تیمش بعد از سرباز شدن مرادمند و یزدانی، جذب بازیکن جدید است که آن هم پروتکل خاص خود را دارد و آبی‌ها تنها می‌توانند بازیکن آزاد جذب کنند که مدافع ایرانی بدون قرارداد چندان در بازار موجود نیست و این مسئله آبی‌ها را به سمت جذب بازیکن خارجی سوق می‌دهد.

البته در این بین باید به مسئله جدایی عارف آقاسی در نقل و انتقالات زمستانی هم اشاره داشت، که حال غیبت این بازیکن و جدایی او از جمع آبی‌ها بیش از همیشه به چشم می‌آید و صدور اجازه جدایی این بازیکن یک اشتباه بسیار بزرگ به نظر می‌رسد؛ مگر این‌که مجیدی و همکارانش بتوانند از بازیکنی غیرمنتظره در ترکیب استقلال، مدافع ایده‌آل برای جانشینی یزدانی و مرادمند بسازند. البته که فرهاد مجیدی مشکلات شخصی آقاسی را دلیل جدایی او دانسته بود.

اما نکته مهم در این بین اینجاست که استقلال تنها یک جای خالی برای جذب بازیکن خارجی دارد و در صورت فراهم شدن امکان جذب بازیکن خارجی، آن‌ها می‌توانند با توجه به بسته شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی، یک مدافع خارجی آزاد را به خدمت بگیرند.

استقلال در آخرین دیدار هفته نوزدهم به مصاف فجرسپاسی شیراز می‌رود و بعد از این مسابقه باید منتظر صحبت‌های فرهاد مجیدی در واکنش به سرباز شدن دو مهره کلیدی خود بود و به نظر می‌رسد در این‌باره سرمربی آبی‌ها صحبت‌های مهم و البته جنجالی را مطرح کند.

با همه‌ی این تفاسیر، صدرنشین لیگ بیست و یکم 1۲ هفته سرنوشت‌ساز پیش‌رو در راه رسیدن به قهرمانی لیگ برتر و هم‌چنین جام حذفی را باید بدون دو مدافع اصلی خود بگذراند و باید دید تصمیم کادرفنی استقلال برای پر کردن جای خالی این دو مدافع چه خواهد بود و فرهاد مجیدی برای انتخاب جانشین سیاوش یزدانی و حسین مرادمند چه تصمیمی خواهد گرفت.

خارج از بحث ترکیب استقلال، سرباز شدن مرادمند و یزدانی می‌تواند خود پرونده‌ای جدید در فوتبال ایران را باز کند؛ همانطور که ساعتی پیش فرشید سمیعی معاون حقوقی استقلال در گفتگویی با "ورزش سه" اعلام کرده بود که «به هر صورت اگر قرار باشد دو بازیکن استقلال به واسطه قوانین مربوط به خدمت سربازی از ادامه کار و فعالیت در باشگاه منع بشوند، ما خواستار این خواهیم بود که سایر موارد مشابه در لیگ برتر هم مورد بررسی قرار بگیرد و این پرونده ها را باز خواهیم کرد.»

باید دید با توجه به نهایی‌شدن پروسه اعزام حسین مرادمند و سیاوش یزدانی، این دو بازیکن در کدام تیم فوتبال شاغل خواهند شد و در طرف مقابل، باشگاه استقلال چه افشاگری‌هایی را درباره بازیکنان سرباز شاغل در سایر تیم‌ها برحسب تهدید معاون حقوقی این باشگاه انجام می‌دهد.