ایرنا - سخنگوی وزرات خارجه گفت: تعداد کمی از ایرانیان در کی‌یف باقی مانده‌اند، که در مناطق امنی اسکان داده شده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، سعید خطیب زاده شنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی در مورد وضعیت ایرانیان حاضر در اوکراین افزود: تا به این لحظه مشکلی گزارش نشده است، نگرانی‌هایی وجود داشته که سعی شده رفع بشوند.

وی افزود: به دلیل شرایط امنیتی اوکراین (حکومت نظامی) امکان خارج کردن همه‌ی ایرانیان امروز وجود نداشت.

خطیب زاده تصریح کرد: شرایط در اوکراین به شکل فوق العاده‌ای پیش می‌رود و در فاز اول و تا این لحظه تلاش کرده‌ایم دانشجویان  و ایرانیان مقیم را از شهرهای پرخطر دور کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، فاز دوم را انتقال ایرانیان به مرزهای غربی اوکراین عنوان کرد و افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد از طریق راه آهن و مسیرهای دیگر دانشجویان  و ایرانیان مقیم را خارج کند و ماشین‌ها و امکانات استفاده هم در اختیار دانشجویان و ایرانیان مقیم قرار گرفت.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: با هماهنگی سفارت بیش از ۲۰۰ دانشجو ایرانی با قطار و به مرزهای غربی اعزام شدند.

وی افزود: وضعیت مرزهای لهستان و رومانی در شرایط خوبی نیست. ۸ تا ۱۰ کیلومتر صف ورود به لهستان است و گروه‌های دانشجویی از ظهر امروز وارد لهستان و ۳۰ نفر از آنها در اقامتگاه هایی در لهستان اسکان داده شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: به دلیل وضعیت اضطراری و حکومت نظامی - از ساعت ۱۷ امروز تا ۸ دوشنبه در کیف - عملاً امکان اعزام بقیه دانشجویان و ایرانیان مقیم نیست و سفارت در محل‌های امن آن‌ها را اسکان داده و اطلاعیه‌ای برای آنها صادر شده است چگونه با سفارت در تماس باشند.

خطیب زاده یادآور شد: تعداد کمی در کیف باقی مانده‌اند و دیپلمات‌ها برای عبور امن آنها در کیف باقی می‌مانند.

وی گفت: اگر شمار ایرانی‌ها در صف‌های ورود به لهستان به تعداد قابل توجهی برسد فردا(یکشنبه) پرواز اختصاصی خواهد بود و جای نگرانی نیست افرادی که وارد لهستان، رومانی و مجارستان شده‌اند توسط سفارتخانه در حال اسکان هستند.

خطیب زاده افزود: هر ایرانی در هر نقطه ای در مرز و شهرها مشکلی داشت می تواند با شماره‌های تماس مندرج در تارنمای وزارت امور خارجه و شبکه‌های اجتماعی فوراً تماس بگیرد و تلاش می‌شود در اسرع وقت انتقال آنها انجام شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: با سفارت اوکراین در تهران هم در تماس هستیم و از آنها خواستیم که عبور امن ایرانیان را مهیا کنند و تا اکنون مشکلی گزارش نشده و نگرانی پراکنده بوده که سعی کردیم آنها را رفع کنیم.