فارس | وزارت خارجه فرانسه از لزوم پایان دادن به مذاکرات احیای برجام در وین خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رویترز گزارش داد، وزارت خارجه فرانسه بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران از لزوم خاتمه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در روزهای آتی خبر داد.

وزارت خارجه فرانسه در این رابطه اعلام کرد که پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای ایران در این هفته ضروری است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت، سفر آقای باقری به تهران همانند بسیاری از سفرهایی که ایشان داشت، برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده است. شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را بر عهده دارد و ریاست شورا بر عهده رئیس جمهور است ولذا سفر آقای باقری و جلساتی که داشتیم درباره موضوعات باقیمانده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: «پیش نویسی از توافق آماده شده و لازم بود این پیش نویس مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. برخی موضوعات باقیمانده است که آقای باقری دستور العمل‌هایی را لازم داشت که بتواند با طرف‌های مقابل صحبت کند. متاسفانه در سه یا چند موضوع اصلی همچنان طرف‌های غربی و آمریکا تصمیم سیاسی خودشان را نگرفتند. آنچه ما در این چند روز انجام دادیم، در تمامی تماس‌ها  تلاش کردیم خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و منطق ایران و دلیلش و چگونگی مرتفع کردن این موضوعات کاملا هم برای طرف غربی روشن شود و هم این‌که مواضع ایران تبیین شود».

این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: «الان در نقطه‌ای قرار داریم که فکر می‌کنیم ابهامی برای واشنگتن و اروپایی‌ها درباره این خطوط قرمز وجود ندارد. قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم و انتظار قطعی داریم که طرف‌های مقابل بیش از این کش ندهند.»

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ «پیش نویس به صورت مشترک آماده شده و پیش نویسی است که بالای ۹۷ و ۹۸ درصد آن به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده است مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم‌‌ها، در حوزه تضامین و در حوزه برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران داشتیم فکر می‌کنیم اینها باید در یک بستر مناسب آماده شود.»

وی گفت: «همه طرف‌ها در وین هستند که در چارچوب منافع مشروع و آشکار خودشان، گفت‌وگوها را جلو ببرند. اولا ما در وین نیستیم که توافق جدید کنیم. توافق در سال ۲۰۱۵ انجام شده است و آن توافق را داریم. ما و ۱+۴ در وین حضور داریم که مطمئن شویم اگر آمریکا می‌خواهد مسیر بازگشتش به به برجام را طی کند که این مسیر یک روزه نخواهد بود باید راستی آزمایی شود و این مسیر پر راستی آزمایی برای آمریکاست. باید مطمئن شویم ورود مجدد آمریکا به برجام یا حضور در میز برجام همراه با انجام تعهدات رفع تحریمی آمریکاست.»