یارانه معیشتی به 60 میلیون نفر و یارانه نقدی به 78 میلیون نفر پرداخت می گردد. میزان یارانه مشیعتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است.

یارانه معیشتی 18 میلیون ایرانی حذف شد| رای موافقت مجلس برای حذف یارانه معیشتی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانواده واریز می گردد. تنها 60 میلیون ایرانی، یارانه معیشتی دریافت می کنند و مابقی شمال دریافت این مبلغ نیستند. با این حال همین 60 میلیون نفرنیز مستحق دریافت یارانه معیشتی نیستند. بنابراین، دولت به دنبال شناسایی چنین خانواده هایی است تا یارانه معیشتی آن‌ها حذف گردد. در ادامه اخرین اخبار یارانه معیشتی را بررسی خواهیم کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایگاه رفاه ایرانیان، ممکن است با آن مطلوب فاصله داشته باشد، ولی ابزار قابل قبولی است و داده‌هایی در داخل آن است و اعتراض‌ها را بر همین اساس رسیدگی می‌کنند، ولی می‌تواند تکمیل‌تر شود.

یارانه معیشتی

یارانه معیشتی چه کسانی حذف می‌شود؟

یارانه معیشتی به 60 میلیون نفر و یارانه نقدی به 78 میلیون نفر پرداخت می گردد. میزان یاران مشیعتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان و یارانه نقدی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است.

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یارانه ۴۵ هزار تومانی امروز اساسا دردی از خانوار دوا نمی کند و مصرفی هم ندارد. به مرور زمان توان دولت برای پرداخت یارانه کم می شود.

با این وجود، بین این تعداد افرادی هستند که نیازی به دریافت این مبلغ ندارد. بنابراین یارانه معیشتی تا سه ماه اول سال 1401 برای دهک های پردرآمد، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف خواهد شد.

وزارت مربوطه موظف است تا 18 میلیون نفر از یارانه بگیران را حذف کند. البته در این پالایش افرادی که در نوبت هستند و یا به اشتباه حذف شده اند، جایگزین چنین افرادی می شوند.

با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته سه گروه زنان سرپرست خانوار، افرادی که تحت‌پوشش نهادهای حمایتی نظیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند و افرادی که فاقد درآمد ثابت و شغل ثابت هستند مشمولان قطعی دریافت یارانه خواهند بود

داده های متفاوتی مانند درآمد، گردش مالی حساب بانکی و وام هایی که اشخاص می‍گیرند، من جمله متغیر های این پالایش هستند. رحیم زارع گفت که کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای وزارت تعاون را موظف به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد کرد.

رحیم زارع در نشست خبری در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق مصوب کرد که وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف شد حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر نسبت به حذف یارانه معیشتی و نقدی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.

یارانه معیشتی

زارع درباره میزان منابع هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۱ گفت: دولت پیش‌بینی کرده بود که منابع هدفمندی یارانه‌ها ۴۷۰ هزار میلیارد تومان باشد که کمیسیون تلفیق این میزان را به ۵۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد. جزئیات آن هم بدین شرح است که میزان درآمد حاصل از فروش داخلی فراورده‌های نفتی ۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی ۲۰۷ هزار میلیارد تومان، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی ۸۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، صادرات ال.پی.جی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران ۷۰۰۰ میلیارد تومان، فروش داخلی و صادرات اتان، ال.پی.جی و گوگرد ۲۶ هزار میلیارد تومان، منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز و سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و موارد نظیر آن ۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، معوقات و مازاد درآمد ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: همچنین کمیسیون تلفیق تصویب کرد که منابع ارزی مندرج در تبصره ۱۴ مربوط به منابع هدفمندی یارانه‌ها بلافاصله توسط شرکت‌های تابع وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود و به محض وصول توسط بانک مرکزی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای.تی.اس) تسعیر شده و مستقیم به حساب ریالی سازمان هدفمندی واریز شود.

در بند (ب) تبصره ( 14) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(3) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک‌بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

منبع: ایسنا