در نشست علنی مجلس؛ مبلغ وام ازدواج برای سال آینده تعیین شد؛ در کنار مشخص شدن مبلغ نهایی وام ازدواج، وام فزند آوری نیز مشخص شده است.

جزئیات افزایش رقم وام ازدواج | مبلغ وام ازدواج 1401 تعیین شد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در نشست علنی مجلس؛ مبلغ وام ازدواج برای سال آینده تعیین شد؛ در کنار مشخص شدن مبلغ نهایی وام ازدواج، وام فزند آوری نیز مشخص شده است. وام ازدواج برای زوج هایی که در اوایل سال 97 تاریخ ازدواج آن ها به ثبت رسیده برابر با 120 میلیون تومان بوده و همچنین مبلغ وام ازدواج برای زوج های زیر 25 سال و زوجه های زیر 23 سال برابر با 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بازپرداخت وام ازدواج 10 ساله است.

وام ازدواج

جزئیات بیشتر از مبلغ وام ازدواج و فرزند آوری

وام فرزند آوری که به صورت قرض الحسنه نیز می باشد، به ازای تعداد فرزندان مشخص می شود و مبلغ وام قرض الحسنه فرزند آوری به ازار فرزند اول ۲۰ میلیون تومان،  به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند پنج و به بعد ۱۰۰ میلیون تومان شد.

برای تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود.

بانک مرکزی مکلف است از محل مانده سپرده‌های قرض الحسنه و نصف سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، این تسهیلات را با اولویت نخست ازدواج و فرزندآوری از طریق بانک‌های عامل تأمین کند.

بانک‌ها مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با أخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

تلفیق نهایی وام ازدواج و وام فرزند آوری

وام ازدواج

کمیسیون تلفیق مجلس تسهیلات مربوط به فرزندآوری و ازدواج در سال ۱۴۰۱ را تعیین کرد.

به گزارش شفقنا، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس در تشریح مصوبات این کمیسیون گفت: کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه، تبصره ۱۶ این لایحه را در خصوص تسهیلات تکلیفی بررسی و تصویب و براساس آن میزان تسهیلات برای ازدواج، فرزندآوری و حمایت از اشتغال را تعیین کرد.

زارع تصریح کرد: با موافقت کمیسیون تلفیق، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها بر اساس قانون جوانی جمعیت ۱۲۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر سن ۲۵ سال و زوجه های زیر سن ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: همچنین به موجب این مصوبه، تسهیلات قرض الحسنه برای فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که در خصوص تولد فرزندان دوقلو و بیشتر نیز به ازای هر فرزند یک وام تعلق خواهد گرفت.

علت افزایش وام ازدواج در سال 1401

وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته است که  قرار است بر اساس صحبت‌های رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برای تشویق جوانان به ازدواج به بررسی اهدای وام 500 میلیون تومانی به زوجین هستیم. او گفت همان‌طور که سیاست‌های تشویقی خوب است، اما به موازات آن باید مانع زدایی از ازدواج به هنگام هم انجام شود.

شرایط لازم برای ثبت نام وام ازدواج

انجام و به اتمام رساندن هرکاری، در درون یک مجموعه، نیازمند وجود شرایط و طی کردن یک سری مراحل می باشد، دریافت وام هم از این قاعده مستثنی نبوده و برای دریافت آن، می بایست شرایط لازم، وجود داشته باشد.

یکی از شرایط دریافت وام ازدواج، عقد رسمی و دفتری می باشد ( توجه : اقرارنامه ازدواج و یا هر مدرک مشابه دیگری که در ادیان رسمی دیگر، توسط مرکز اقلیت های رسمی جمهوری اسلامی ایران، تایید گردیده باشد نیز می تواند جایگزین سند ازدواج باشد. ) و زوجینی که عقد نکاح آن ها، از سال 1397 و بعد از آن، ثبت شده است می توانند برای دریافت وام ازدواج ۱۴۰۱​، به مبلغ 150 میلیون تومان ثبت نام کنند. همچنین، شرایط بعدی که متقاضیان دریافت وام ازدواج ۱۴۰۱​، می بایست واجد آن باشند به شرح زیر می باشد:

دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و کلیه شهروندان ایرانی که خارج از کشور می باشند و گواهی ازدواج آن ها، توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران، در آن کشور، صادر شده است، قادر به ثبت نام وام ازدواج می باشند و گواهی ازدواج آن ها، که مهر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کشور مذکور در آن باشد به عنوان سند ازدواج آن زوج، تلقی می شود.

دارا بودن کارت ملی جمهوری اسلامی ایران ( اعم از دائم و یا موقت ) و همچنین، کد پستی محل سکونت فرد متقاضی وام ازدواج.

باتوجه به اینکه به هر فرد، فقط یکبار وام ازدواج تعلق می گیرد بنابراین، فرد متقاضی، نباید قبلا این وام را دریافت کرده باشد. ( حتی در صورت ازدواج مجدد. )

تاریخ عقد نکاح زوج متقاضی که در عقدنامه ثبت شده است می بایست از تاریخ 1397/01/01 و بعد از آن باشد تا مشمول دریافت وام ازدواج 1401 باشند.

هریک از زوجین که متقاضی دریافت وام ازدواج 1401 می باشد می بایست یک ضامن معتبر و مورد تایید بانک، به بانک مورد نظر، معرفی نموده و علاوه بر آن نیز سفته به مقدار مورد نیاز تحویل بانک دهد.