حقوق کارگران از مطالب مهمی است که در روز‌های پایانی سال، مورد بحث قرار گرفته است. برای تعیین میزان دقیق حقوق کارگران دولت جلساتی را برگزار کرده است.

حقوق کارگران تا سال آینده زیاد می شود| عیدی رئیسی با افزایش حقوق کارگران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حقوق کارگران در سال جدید مشخص شد. حقوق کارگران در سال جدید به رقم بالاتری خواهد رسید. رئیس جمهور تصمیم به افزایش حقوق کارگران گرفت. در پی افزایش حقوق کارگران، هم‌چنین میزان عیدی کارگران هم زیاد شد. حقوق کارگران یکی از مطالب مهمی بوده که همواره جایی برای بحث داشته است و در ادامه جزئیات این خبر را بیان می‌کنیم.

حقوق کارگران از مطالب مهمی است که در روز‌های پایانی سال، مورد بحث قرار گرفته است. برای تعیین میزان دقیق حقوق کارگران دولت جلساتی را برگزار کرده است. با توجه به این که، حقوق کارمندان دولت مشخص شده، زمان آن فرارسیده که حقوق کارگران نیز مشخص گردد. و کارگران منتظر هستند تا حقوق آنها در سال آینده تعیین گردد. در روزهای پایانی سال هستیم و هنوز خبری از رقم تقریبی دستمزد کارگران مشخص نشده است. کارگران در انتظار به سر می برند تا مبلغ حقوق آن ها به یک میزان قابل قبولی برسد. امید است تا حقوق کارگران افزایش خوبی داشته باشد تا آن ها مشکلی برای امرار معاش نداشته باشند. افزایش قیمت کالاها نگرانی آنها را نیز بیشتر می کند.

حقوق کارگران

با فرامز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار، گفت و گویی انجام شده تا رقم دستمزد کارگران در سال آینده تعیین شود. وی در این گفت و گو و پاسخ به این سوال که حقوق کارگران چقدر است، گفت: فعلا اتفاق خاصی نیفتاده و نمایندگان کارفرمایان برای جمع‌بندی، درخواست زمان بیشتری کرده‌اند و ازاین‌رو هنوز هیچ رقمی مشخص نیست.

فرامرز توفیقی در رابطه با این موضوع که حقوق کارگران را نمایندگان اعلام کرده اند توضیح داد: افزایش دستمزد کارگران در شورای عالی کارگر انجام می‌شود و هر عددی که تعیین شود باید در این شورا باشد و افراد خارج از آن فقط می‌توانند نظر دهند و نمی‌توانند بایدی به کار ببرند و تصمیم نهایی در شورای عالی کار و دستمزد اتخاذ خواهد شد. نمایندگان میزان حقوق کارگران را حداقل 5 میلیون و 600 هزار تومان مشخص کرده بودند.

حقوق کارگران در سال 1401 چقدر است؟

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در پاسخ به این سؤال که دستمزد مد نظر از طرف کارگران چقدر است، اظهار کرد: نمایندگان کارگران گفتند سبد معیشت کارگران و تورم باید مبنا قرار گیرد و نماینده کارفرمایان نیز تقاضای زمان بیشتری کردند. اینکه هشت میلیون محقق شود یا خیر به میل و اراده دولت و نمایندگان کارفرمایی بازمی‌گردد.

به نظر ما اگر این اتفاق نیفتد، دودش در چشم کارفرما می‌رود. کارگری که امنیت شغلی نداشته باشد و نداند می‌تواند با دستمزدش زندگی کند یا خیر قطعا کارفرماست که اول آسیب می‌بیند، زیرا کارگر در این شرایط بهره‌وری لازم را ندارد. او در پایان تصریح کرد: امیدوارم برای کارگران، صنعتگران تصمیم بگیرند نه سوداگران؛ سال‌هاست که سوداگران برای کارگران تصمیم می‌گیرند؛ باید دست از سر صنعت بردارند و بگذارند صاحبان صنعت برای خود تصمیم بگیرند. به اندازه کافی برای کارگر تصمیم گرفته‌اند و نتیجه آن را هم دیده‌ایم. علی‌اصغر آهنی‌ها، عضو کانون کارفرمایان پرداخت نیز دراین‌باره توضیح داد: هنوز رقم خاصی تعیین نشده و باید منتظر جلسه شورای عالی کار ماند./

ارأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری و پذیرش درخواست اعمال ماده ۹۱، مقرر شد پرداخت پاداش نوروزی (عیدی) کارگران مشمول قانون کار و شاغل در دستگاه های اجرایی، مطابق مصوبه شورای عالی کار پرداخت شود.

حقوق کارگران

از دیوان عدالت اداری، به دنبال اعلام تعارض بین آرای شماره ۵۷۵ تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ و شماره ۱۰۸۳ تاریخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رابطه با موضوع میزان عیدی قابل پرداخت به کارگران مشمول قانون کار و شاغل در دستگاه های اجرایی، موضوع با موافقت رئیس دیوان عدالت اداری و در اجرای حکم مقرر در ماده ۹۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در جلسه امروز ۱۷ اسفند هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح شد.

پس از بحث و بررسی موضوع و طرح نظرات موافق و مخالف با مفاد هریک از آرای مزبور، در نهایت اکثریت اعضای هیات عمومی ضمن اعلام رأی شماره ۵۷۵ تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری به عنوان رأی صحیح اعلام کردند که رأی شماره ۱۰۸۳ تاریخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ هیات عمومی واجد ایراد بوده و در اجرای حکم مقرر در ماده ۹۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نقض می‌شود.

براساس رأی شماره ۵۷۵ تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری که در جلسه تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ هیات عمومی به عنوان رأی صحیح اعلام شد، مقرر شده است که پرداخت عیدی کارگران مشمول قانون کار و شاغل در دستگاه های اجرایی باید براساس موازین مربوط به قانون کار و برمبنای مصوبات شورای عالی کار صورت گیرد و با توجه به حکم مقرر در ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار مصوب ششم اسفند ۱۳۷۰ این مبلغ برای هر یک از کارگران به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد ‌به عنوان عیدی و پاداش خواهد بود.