مذاکرات غیر مستقیم بین آمریکا و ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به پایان خود نزدیک شده است، اما ایران از بایدن می‌خواهد که تصمیم ترامپ در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی آمریکا را لغو کند.

چراغ سبز آمریکا به احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا آماده است برای احیای توافق هسته‌ای ایران «تصمیمات سختی» بگیرد.

 وزارت امور خارجه آمریکا به بیانیه مشترک روز جمعه نفتالی بنت نخست وزیر و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته بودند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست تروریسم آمریکا به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای حذف نکند، پاسخ داد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا دیروز شنبه در گفتگوی اختصاصی با وب سایت عبری «والا» گفت: «ما درباره تحریم‌هایی که آماده حذف آن‌ها به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای خواهیم بود به صورت علنی مذاکره نخواهیم کرد یا به ادعاها در این خصوص پاسخ نخواهیم داد. اما آماده ایم تصمیمات دشواری برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌هایی که در توافق هسته‌ای وجود داشت، اتخاذ کنیم.»

بنت و لاپید روز جمعه بیانیه مشترکی منتشر کردند و در آن به گزارشی مبنی بر اینکه دولت بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران ایران از فهرست تروریسم آمریکا است، واکنش نشان دادند.

بنت و لاپید در اظهاراتی مدعی شدند: «برای ما سخت است باور کنیم که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان تروریستی در ازای وعده آسیب نرساندن به آمریکایی‌ها حذف شود. سپاه ایران همان حزب الله لبنان، جهاد اسلامی در غزه، حوثی‌های یمن و شبه نظامیان عراقی است. مبارزه با تروریسم یک مبارزه جهانی و یک ماموریت مشترک برای تمام جهانیان است.»

مذاکرات غیر مستقیم بین آمریکا و ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به پایان خود نزدیک شده است، اما ایران از بایدن می‌خواهد که تصمیم ترامپ در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی آمریکا را لغو کند.

به ادعای والا، این موضوع، اصلی‌ترین نقطه اختلافی باقی مانده در راه رسیدن به توافق نهایی است.

روز چهارشنبه، پایگاه اینترنتی آکسیوس گزارش داد که دولت بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از لیست سیاه تروریسم در ازای تعهد عمومی تهران برای کاهش تنش در منطقه است.

سال ۲۰۱۸ بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صورت یک‌جانبه از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. اکنون هشتمین دور مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران در وین اتریش به پایان رسیده است. مقامات غربی با بیان ضرب‌الاجل‌های جعلی اعلام کرده‌اند که این دور، آخرین مرحله از مذاکرات است.

در مقابل، مقامات کشورمان نیز تأکید کرده‌اند تنها در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها تهران حاضر به اجرای کامل برجام می‌شود. به گفته مقامات ایران، تهران حاضر به مذاکره درباره سایر موضوعات از جمله برنامه موشکی خود با کشورهای غربی نیست.