در بحبوحه جنگ میان روسیه و اوکراین، بسیاری از مردم جهان نگران آغاز جنگ جهانی سوم هستند و این جنگ به احتمال بسیار زیاد هسته ای خواهد بود. اخیرا برخی از مردم آمریکا برای خرید قرص «پتاسیم یدید» به داروخانه‌ها هجوم برده‌اند. این قرص برای کاهش آثار تشعشات هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید عجیب آمریکایی ها به خاطر ترس از جنگ هسته ای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدتی پیش به چگونگی نجات از انفجار هسته‌ای پرداختیم. مشخصا برای نجات یافتن از انفجار بمب اتم، به شانس زیادی احتیاج دارید. در حالی که هنوز جنگ جهانی سوم آغاز نشده، مردم آمریکا با تلاش برای تهیه قرصی به نام پتاسیم یدید، در حال آماده شدن برای آن هستند.

کمبود موجودی پتاسیم یدید به خاطر ترس از جنگ هسته ای

گزارش‌ها نشان می‌دهند که مردم آمریکا به شدت از شروع جنگ هسته ای می‌ترسند. ساکنان آمریکا به دلیل این ترس، تصمیم به خرید قرصی با نام پتاسیم یدید گرفته‌اند که محدودیت موجودی این قرص در آمریکا را در پی داشته است. تولیدکنندگان این نوع قرص اعلام کرده‌اند که با بحران تأمین موجودی روبه‌رو شده‌اند.

بخاطر محدودیت موجودی قرص پتاسیم یدید، قیمت آن از ۱۴ دلار به ۱۴۹ دلار افزایش یافته که رشد قیمت چندین برابری آن را نشان می‌دهد. باید اشاره کنیم که مصرف بیش از حد این قرص نه تنها هیچ تضمینی را برای سلامتی بیشتر به ارمغان نمی‌آورد، بلکه می‌تواند بیماری‌زا هم باشد.

با وجود هشدارهای ارائه شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، مردم همچنان بر خرید قرص پتاسیم یدید به دلیل ترس از جنگ هسته ای، اصرار دارند. از سوی دیگر، روسیه به نیروگاه اتمی چرنوبیل نیز دست پیدا کرده و خطر پخش شدن مواد رادیواکتیو این نیروگاه متروکه در سراسر اروپا وجود دارد. بنابراین مردم بیش از پیش به تهیه پتاسیم یدید ترغیب شده‌اند.

آخرین باری که مردم آمریکا برای خرید این قرص به داروخانه‌ها حمله‌ور شدند، مربوط به سال ۲۰۱۱ می‌شود. در آن زمان، سونامی به نیروگاه اتمی واقع در ژاپن آسیب رساند. پس از آن مردم آمریکا برای خرید قرص پتاسیم یدید صف کشیدند.

منبع: دیجیاتو