«لیام فاکس» وزیر دفاع سابق انگلیس در مصاحبه با نشریه اماراتی «نشنال» اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد و خواستار یک موضع سخت در قبال ایران شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فاکس که به همراه یک گروه انگلیسی برای تبلیغ توافقات «آبراهام» به بحرین سفر کرده است، حملات ماه موشکی ماه ژانویه انصارالله یمن به عمق خاک امارات و عربستان را به ایران مرتبط کرد گفت که قدرت‌های جهان در صورت لغو تحریم‌های ایران طبق برجام، خطر تأمین مالی حملات موشکی انصارالله را افزایش می‌دهند.

این مقام دفاعی سابق انگلیس در ادامه تأکید کرد که هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران باید شامل موضوعات برنامه موشک بالستیک و مسائل منطقه‌ای چون حمایت ایران از گروههای مقاومت چون حماس، حزب‌الله و انصارالله یمن نیز باشد.

اظهارات فاکس در حالی مطرح شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که به هیچ‌ عنوان درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای وارد مذاکره نمی‌شوند و بحث برجام تنها به موضوع هسته‌ای ایران تخصیص دارد.

لیام فاکس که در سال 2019 کابینه را ترک کرد، همچون بسیاری دیگر از مقام‌های غربی بحث لغو تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرد و مدعی شد: «اگر هزینه توافقی که مقادیر زیادی پول را به اقتصاد ایران پمپاژ می‌کند، تنها تعویق یک دهه‌ای جاه‌طلبی‌های هسته‌ای آن‌ها باشد، فکر می‌کنم که این توافق در هدف اصلی خود نیز شکست خواهد خورد».

وزیر دفاع سابق انگلیس بار دیگر در مصاحبه خود حمله انصارالله به امارات و عربستان را مورد اشاره قرار داد و گفت واکنش غرب باید این باشد که خشم خود را از ایران به وضوح نشان دهد و تأکید کنند که در زمانی که مذاکرات برجام در وین انجام می شود، چنین حملاتی را تحمل نخواهند کرد.

وی  در این باره گفت: «فکر می‌کنم ایران نمی‌تواند فکر کند که ما حاضریم این نوع رفتارها را در هر بحثی با آنها نادیده بگیریم. اگر ایران این گونه رفتار می‌کند، چرا ما می خواهیم به توافقی برسیم که پتانسیل تأمین بودجه چنین فعالیت‌هایی را در آینده به ایران بدهد؟»

فاکس: واکنش غرب باید این باشد که خشم خود را از ایران به وضوح نشان دهد و تأکید کنند که در زمانی که مذاکرات برجام در وین انجام می شود، چنین حملاتی به امارات و عربستان را تحمل نخواهند کرد. سفر هیأت انگلیسی به بحرین برای تبلیغ توافقات آبراهام به دنبال سفر این هیأت به امارات در ژانویه صورت گرفته است که در آن سفر هیأت انگلیسی با مقام‌های کشور امارات متحده عربی دیدار کردند.

فاکس توافقات آبراهام که روابط بین صهیونیست‌ها و امارات و بحرین را عادی‌سازی کرده است، به ‌عنوان یک «نقطه عطف تاریخی بالقوه» در جهت امنیت و رفاه برای منطقه ستایش کرد و گفت: « «این یک لحظه تاریخی است و این یک فرصت بزرگ است. اگر بتوانیم ببینیم که همزیستی، عادی سازی روابط، بهبود رفاه، افزایش اعتماد چه چیزی می تواند به ارمغان بیاورد، فکر می کنم نگاه روشن‌تری به آینده خواهید داشت».