بیست و سه سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد.

تعداد نمایندگان مجلس افزایش می‌یابد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیست و سه سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد. این در حالی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر 10 سال یک‌بار به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند اضافه شود. حالا هم این موضوع در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و بهارستان نشینان به دنبال تصویب افزایش صاحبان صندلی‌های سبز هستند.

در اصل 64 قانون اساسی ایران آمده است: تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همه‌‌پرسی سال 1368 هجری شمسی پس از هر 10 سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر 20 نماینده می‌تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود. برای اولین‌بار در سال 78 با لایحه دولت، تعداد نمایندگان مجلس از 270 نفر به 290 نفر رسید.

بر این اساس مجلس ششم که از سال 79 آغاز به‌کار کرد، نخستین دوره مجلس ایران بود که با حضور 290 نماینده تشکیل شد. دو دوره بعد یعنی در اواخر مجلس هشتم طرحی از سوی نمایندگان برای اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه به مجلس آمد. در نهایت مجلس هشتم هم به پایان رسید و این طرح راه به جایی نبرد تا قرعه به‌نام مجلس نهم بیفتد. در مجلس نهم با وجود تصویب طرح افزایش نمایندگان در کمیسیون شوراها در سال 93، این طرح نتوانست در صحن علنی مجلس بررسی شود و از دستور کار خارج شد. در نهایت نمایندگان مجلس دهم دست به کار شدند و این بار این طرح در کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور مجلس به تصویب رسید.

هرچند پیش‌بینی می‌شد که با توجه به اصرار مجلس دهمی‌ها، تعداد نمایندگان در مجلس یازدهم به میزان 40 نفر افزایش یابد اما باز هم این کار انجام نشد تا این رسالت این‌بار و در سال 1401 به دوش نمایندگان مجلس یازدهم بیفتد و از آنجایی که در تعداد نمایندگان در 20 سال گذشته تغییری وجود نداشته و طبق قانون پس از هر 10 سال حداکثر 20 نماینده می‌توانند اضافه شوند، این افزایش می‌تواند به 40 نفر هم برسد.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها گفت: طرح مذکور به کارگروه تخصصی در کمیسیون ارجاع شده که کار بررسی روی آن در کمیته مربوطه به پایان رسیده و در هفته آتی بررسی می‌شود و در صورتی که در کمیسیون رأی بیاورد، تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهد شد.

40 نماینده به تعداد نمایندگان اضافه و تعداد وکلای ملت به 330 تن می‌رسد. طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با امضای 22 نفر از نمایندگان در مجلس اعلام وصول شده که در صورت تصویب نهایی آن، تعداد نمایندگان از 290 نفر به 330 نفر و تعداد حوزه‌های انتخابیه از 208 حوزه به 221 حوزه افزایش می‌یابد.