مشرق نوشت: اصلاح طلبان از ابتدای حضور ایران در محور مقاومت و نیز از هنگام جدی تر شدن همکاری ها میان ایران و روسیه؛ مخالف هر دو گزینه بوده اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محسن امین زاده، از مقامات وزارت خارجه دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیرا در بخشی از یک مصاحبه که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد، گفته است: "اقدامات بزرگ نظامی هر کشور موثری در سرزمین های دیگر، توسط دیپلماسی آن کشور مدیریت می شود و از فرصت های ناشی از آن اقدامات نظامی با دیپلماسی در جهت منافع ملی و امنیت ملی و اقتدار ملی بهره برداری می شود. اما در ایران همه چیز وارونه بود و البته روسیه هم به شکلی با دخالت در دیپلماسی ایران، در تقسیم این نقش ها میان خودش و ایران در داخل ایران نیز اثرگذار شده بود."

او می افزاید: به هرحال روسیه موفق شد با مدیریت دیپلماتیک تحولاتی که با رشادت و جان دادن رزمندگان ایرانی در سوریه و عراق حاصل شده بود؛ فرصت های سیاسی را به نفع اهداف و مقاصد خودش مصادره کند. یعنی با حذف ایران از مدیریت دیپلماسی و با منحصر کردن دیپلماسی به وزیر خارجه خودش و سازمان دیپلماسی خودش، ناجوانمردانه فرصت های کاشته شده توسط نظامیان ایران را به نفع خودش درو کرد.

به باور من این علت واقعی شکایت ها و شکوایه های بسیار تند شهید سلیمانی علیه روسیه بود که در ماه های آخر پیش از شهادتش ابراز کرده بود و اشخاص موثقی شکوایه های تند او را نقل کرده اند."

*بخش اول اظهارات امین زاده، یک طرفداری ساده لوحانه از اظهارات اشتباه ظریف در ماجرای انتقاد از مدیریت میدان و تعارض میدان و دیپلماسی است. اشتباهی که حتی توسط رهبر معظم انقلاب نیز تذکر داده شد و غلط بودن آن بر همه روشن شده است.

بخش دوم صحبت های امین زاده و ادعای درو شدن دستاوردهای شهید سلیمانی و مدافعان حرم در سوریه نیز هرگز حرف دقیقی نیست. چه اینکه اولا کشور سوریه بیش از هر کس دیگری متوجه روابط روسیه و اسرائیل است، ثانیا تجربه جنگ اوکراین نشان داد که روسیه روی زمین هرگز آن قدرتی که تصور می شد، نیست و کسی که فکر کند نقش اصلی در رخدادهای سوریه با مدافعان حرم نبوده است در یک ساده لوحی بسیط به سر می برد. فلذا این حاج قاسم بود که با تیزهوشی روسیه را وارد میدان کرد و بعنوان یک ابزار کمکی و کاتالیزور از ظرفیت تقاضای روسیه برای مبارزه با تروریسم منطقه ای استفاده برد. و ثالثا دیپلماسی کلان ایران اسلامی یک دیپلماسی هوشمند است که به اثبات تجربه اجازه درو شدن دستاوردهایش را نداده و نخواهد داد.

فلذاست که بحث درو شدن دستاوردهای ایران در محور مقاومت توسط روسیه یک ادعاست که حتی دشمنان ایران هم آنرا قبول ندارند!

می ماند ادعای امین زاده مبنی بر شکایت سردار سلیمانی از روسها که این مسئله هم از سوی ایشان مسموع نیست.

لازم به تأکید است که اصلاح طلبان از ابتدای حضور ایران در محور مقاومت و نیز از هنگام جدی تر شدن همکاری ها میان ایران و روسیه؛ مخالف هر دو گزینه بوده اند...