فعال سیاسی اصولگرا گفت: عواملی اعم از آثار روانی مذاکرات و حذف ارز ترجیحی، صادرات برخی تولیدات و محصولات و ایجاد کمبود در داخل کشور، ضعف مدیریت در کنترل بازار و مشکلات بخش کشاورزی و صنعت همه دست به دست هم داده و این فضای نامساعد را در بازار به وجود آورده اند.

گرانی داد پورمختار را هم درآورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فعال سیاسی اصولگرا گفت: عواملی اعم از آثار روانی مذاکرات و حذف ارز ترجیحی، صادرات برخی تولیدات و محصولات و ایجاد کمبود در داخل کشور، ضعف مدیریت در کنترل بازار و مشکلات بخش کشاورزی و صنعت همه دست به دست هم داده و این فضای نامساعد را در بازار به وجود آورده اند.

قیمت کالا و خدمات ثباتی ندارد و کاملا شکل شناور پیدا کرده است، حال آنکه دولت روزی نیست که از گشایش ها و دستاوردهای اقتصادی خبر ندهد.

محمدعلی پورمختار در گفتگویی درباره افزایش روزانه قیمت ها گفت: قیمت ها در بازار به نحو وحشتناک و افسارگسیخته در چند وقت اخیر افزایش پیدا کرده است که گوجه فرنگی و سیب زمینی از نمونه های بارز آن هستند یا قیمت گوشت که به بیش از 200 هزار تومان رسیده است. در این قضیه می تواند دستی در کار است یا آنکه واقعا توان مدیریتی برای کنترل بازار ضعیف است.

وی افزایش قیمت ها را غیرعادی خواند و افزود: آقای رئیس جمهور به درستی بیان کرد که نباید اقتصاد کشور و معیشت مردم به برجام گره بخورد اما لازمه این اتفاق آن است که در داخل دولت بتواند فضای نامطلوب کنونی حاکم بر بازار را تحت کنترل و مدیریت درآورد. وزارت صمت قیمت تولید کننده را روی کالا زد اما مشاهده کردیم که قواعد آن را رعایت نکردند. وقتی هم قیمت مصرف کننده روی کالا درج می شد، هم باز هم یک عده ای مقید نبودند و سوءاستفاده می کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: در حوزه وزارت کشاورزی نیز امکان درج قیمت روی برخی محصولات وجود ندارد و بعضا هم قیمت آنها روزانه تعیین می شود. به نظر می آید در روش های تنظیم بازار تغییرات اساسی انجام شود. مخصوصا با تحلیل هایی که در جامعه درباره فراهم شدن زمینه های حذف ارز ترجیحی وجود دارد، این مسئله اثر خودش را بر بازار گذاشته است.

وی با بیان اینکه امروز مردم از افزایش قیمت ها رنج می برند و نمی توانند زندگی خود را تأمین کنند، افزود: عواملی اعم از آثار روانی مذاکرات و حذف ارز ترجیحی، صادرات برخی تولیدات و محصولات و ایجاد کمبود در داخل کشور، ضعف مدیریت در کنترل بازار و مشکلات بخش کشاورزی و صنعت همه دست به دست هم داده و این فضای نامساعد را به وجود آورده اند.

پورمختار اظهار کرد: امیدواریم تیم اقتصادی دولت یک کار اساسی و ویژه ای را در این حوزه انجام دهد تا انشاءالله شاهد رفع مشکل باشیم. در میان گرچه برخی از لزوم ترمیم کابینه یا استیضاح برخی وزرای اقتصادی سخن می گویند اما شخصا فکر نمی کنم این روش ها جواب بدهد چون فردی هم که می آید خارج از این فضا نخواهد بود چون واقعیت های موجود همین نوع تصمیمات و شرایط اجباری را بر او تحمیل خواهد کرد. اگر دولت از خود بازاریان و فعالان هر حوزه کمک بگیرد، آنها می توانند کمک مفیدتری را برای مدیریت بازار به دولت بدهند.