فدراسیون فوتبال عربستان ساز و کار انتخاب چهار سهمیه خود جهت حضور در لیگ قهرمانان فصل بعد را تعیین کرد.

راهکار عربستان برای انتخاب چهار سهمیه آسیایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، برگزاری لیگ قهرمانان در سال 2023 به صورت دو سالانه و همزمان با تقویم اروپایی و همچنین همگام با تقویم کشورهای غرب آسیا نظیر ایران، عربستان، امارات و... باعث شده است تا پس از اتمام دوره فعلی این پیکارها که اکنون در جریان است، نسخه بعدی آن با تأخیر آغاز شده و برخلاف سالهای گذشته، لیگ قهرمانان آسیا به جای اینکه در یک سال میلادی برگزار شود، در فصل پاییز آغاز شده و در تابستان سال بعد به پایان برسد.

تا پیش از این، لیگ قهرمانان آسیا مطابق با تقویم کشورهای شرق آسیا برگزار می شد و این مسئله باعث بروز مشکلات زیادی برای کشورهای غرب آسیا شده بود چرا که وقفه ایجاد شده بین مرحله گروهی و مراحل حذفی و بحث نقل و انتقالات و جدایی بازیکنان سبب شده بود تا همواره تیم ها با دو چهره مختلف و تغییرات متعدد نسبت به مرحله گروهی و حذفی به مصاف رقبا بروند.

اما از فصل 2023 – 2024 این پیکارها همزمان با تقویم پاییز – تابستان برگزار می شود. بدین صورت که لیگ قهرمانان بعدی از شهریور سال 1402 آغاز شده و در اردیبهشت 1403 به پایان می رسد. اما این مسئله باعث بروز تردیدهایی درخصوص چگونگی انتخاب سهمیه کشورها جهت حضور در دوره بعدی لیگ قهرمانان شده بود.

در زمان آغاز ACL 2023- 2024 که حوالی شهریور 1402 خواهد بود، دو دوره از رقابت های لیگ داخلی و جام های حذفی کشورهایی نظیر ایران، عربستان، امارات، قطر و ازبکستان به پایان رسیده و بحث و گمانه زنی درخصوص اینکه سهمیه کشورها از کدام دوره از رقابت های لیگ داخلی انتخاب شوند، بالا گرفته است.

در حال حاضر و در ایران، لیگ بیست و یکم هفته های پایانی خود را سپری می کند و تا زمان آغاز لیگ قهرمانان آسیا 2023 – 2024، لیگ بیست و دوم نیز به پایان می رسد و در آن مقطع تکلیف دو دوره از رقابت های لیگ برتر و دو دوره از جام حذفی مشخص شده و فدراسیون فوتبال باید به دنبال ساز و کاری برای انتخاب سهمیه 3+1 خود در این پیکارها باشد.

در همین رابطه، فدراسیون فوتبال عربستان دست به کار شد و روز گذشته ساز و کار نهایی خود برای انتخاب 3 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خود جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2023 – 2024 را انتخاب کرد.

طبق اعلام روزنامه الریاضیة عربستان، فدراسیون فوتبال این کشور اعلام کرد که قهرمان لیگ حرفه ای این کشور در فصل های 2021 – 2022 یعنی فصل جاری و قهرمان فصل بعدی (2022 – 2023) به همراه قهرمان جام حذفی فصل بعد (2022 – 2023) به صورت مستقیم راهی مرحله گروهی خواهند شد و قهرمان جام حذفی دوره کنونی (2021 – 2022) نیز سهمیه چهارم و حضور در دیدار پلی آف را کسب خواهد کرد.

البته فدراسیون فوتبال عربستان این طرح را مشروط بر ارائه ساز و کار حضور در این پیکارها از سوی AFC اعلام کرده، در ضمن چنانچه یک و یا چند مورد از قهرمانان لیگ و یا جام حذفی عربستان یک تیم باشد، سهمیه به تیم نائب قهرمان لیگ خواهد رسید.

همچنین فدراسیون فوتبال عربستان از افزایش تعداد بازیکنان خارجی در لیگ حرفه ای محمد بن سلمان از فصل 2022-2023 به 8 بازیکن خبر داد. لیست مسابقات باید حداکثر شامل هفت مورد از آنها باشد، در حالی که باشگاه ها مجاز هستند از فصل 2023-2024، از کل تعداد بازیکنان خارجی در یک مسابقه استفاده کنند.