امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا گفت: «مساله اینجاست که آمریکایی‌‌ها نمی‌خواهند برجام ۲۰۱۵ را اجرا کنند اما در مقابل از ایران می‌خواهند تمام تعهدات خود را ذیل برجام اجرا کند

دنیای اقتصاد: برجام ۲۰۱۵ مدنظر آمریکا نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا گفت: «مساله اینجاست که آمریکایی‌‌ها نمی‌خواهند برجام ۲۰۱۵ را اجرا کنند اما در مقابل از ایران می‌خواهند تمام تعهدات خود را ذیل برجام اجرا کند. درواقع آنها مازاد برجام ۲۰۱۵ می‌خواهند که یکی از این موارد بحث سپاه و باقی ماندن آن در فهرست تروریستی است.»

ابوالفتح تاکید کرد: «‌اگر سپاه در فهرست تروریستی باقی بماند یعنی آمریکا نمی‌خواهد برجام ۲۰۱۵ را اجرا کند اما اگر آمریکا سپاه را از این فهرست خارج کند، آنها مطالباتی از ایران دارند که یکی مربوط به بحث‌های موشکی و دیگری مرتبط با بحث‌های منطقه‌‌ای است. به همین دلیل برجام ۲۰۱۵ مدنظر آمریکایی‌‌ها نیست زیرا در آن برجام حرفی از مسائل موشکی و منطقه‌‌ای مطرح نبود.»

وی درباره نگاه داخلی آمریکا نسبت به مساله سپاه توضیح داد: «‌در آمریکا کسانی که به ایران و بحث مذاکرات مرتبط هستند متفق‌‌القول می‌گویند که سپاه نباید از فهرست تروریستی خارج شود؛ حال چه دستگاه اجرایی و چه گروه‌ها و جناح‌‌های دیگر که تندروتر هستند.» ابوالفتح با بیان اینکه اما مشکل فقط سپاه نیست، تاکید کرد: «‌اگر ایران به فرض محال بپذیرد که سپاه در فهرست تروریستی بماند تا به توافق برسیم باز مشکل حل نمی‌شود.»

این کارشناس دو دلیل را برای این امر ذکر کرد و گفت: «‌نخست اینکه گروهی از اعضای کنگره اصرار دارند هر سندی در مذاکرات وین باید امضای کنگره را داشته باشد که این یعنی نابود شدن آن سند. در واقع امکان تصویب هیچ سندی در کنگره وجود ندارد و هر موضوعی باشد یا جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌‌ها با آن مخالفت خواهند کرد.» وی ادامه داد: «‌دلیل دیگر اینکه با فرض محال اگر کنگره نیز سند مربوط به برجام را تایید کند، عمر توافق دو، سه سال بیشتر نخواهد بود؛ زیرا جمهوری‌خواهان قسم خورده‌‌اند اگر به کاخ سفید راه پیدا کنند، هر توافقی باشد آن را از بین خواهند برد. همچنان‌که ترامپ نیز از توافق برجام خارج شد.» ابوالفتح تاکید کرد بنابراین به نظر من توافقی نمی‌شود مگر اینکه ایران برجام ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ را بپذیرد که این مساله نیز بعید به نظر می‌‌رسد زیرا مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌‌اند که می‌خواهند همان برجام احیا شود.

مذاکره پشت مذاکره

کارشناس مسائل آمریکا درباره سناریوهای پیش‌‌رو نیز گفت: «‌احتمالا بعد از یک وقفه، مذاکرات آغاز می‌شود و ادامه خواهد داشت. یعنی مذاکره پشت مذاکره.» وی ادامه داد: «در حال حاضر جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده که توافق حاصل نمی‌شود و بدون توافق نیز مشکلات اقتصادی ایران قابل حل است و آمریکا هم به این نتیجه رسیده که توافق به دست نمی‌‌آید و در آینده اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت. لذا نه ایران انگیزه بالایی دارد که خود را به آب و آتش بزند و از موضوعی مانند سپاه صرف‌‌نظر کند و نه آمریکا به اضطرار می‌خواهد آن را حل کند.» ابوالفتح در نهایت درباره تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات هسته‌‌ای گفت: «‌به نظر من نه روسیه برجام را به گروگان گرفته‌‌ و نه آمریکا در وضعیتی است که به خاطر اوکراین بخواهد به ایران امتیاز بدهد. البته این پیش‌‌بینی‌‌ها مربوط به شرایط فعلی است که شاید تا چند ماه یا چند سال دیگر وضعیت تغییر کند.»