رئیس جمهور پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید مونته نگرو گفت: جنگ به هیچ‌وجه رویداد مطلوبی نیست و همواره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از صلح، ثبات و پیشرفت و مخالفت با جنگ بوده است.

رئیسی: ایران با درگیری و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه در هر نقطه‌ای از دنیا مخالف است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

رئیس جمهور پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید مونته نگرو گفت: جنگ به هیچ‌وجه رویداد مطلوبی نیست و همواره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از صلح، ثبات و پیشرفت و مخالفت با جنگ بوده است.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه خانم «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوستانه دو کشور گفت: ایران و استونی ظرفیت‌های همکاری متنوعی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری دارند که باید برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌ها بخصوص کریدور شمال – جنوب تلاش کرد.

وی با بیان اینکه ایران و استونی ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه دارند، تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی باید احیاء و توسعه همکاری‌های اقتصادی را پیگیری نماید.

رئیس‌جمهور افزود: تقویت مناسبات دوجانبه ایران و استونی بستری برای ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی دو کشور خواهد بود.

«آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی نیز در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اظهار داشت: استونی علاقمند است روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.

ایران با درگیری و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه در هر نقطه‌ای از دنیا مخالف است

رئیسی هم‌چنین پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو با بیان اینکه ایران همواره با کشورهای منطقه بالکان و از جمله مونته نگرو روابطی دوستانه و رو به گسترش داشته است، گفت: دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای گسترش تعاملات و ارتقای سطح روابط در زمینه‌های مختلف دارند.

وی با اشاره به سوابق روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با مونته نگرو تصریح کرد: دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح روابط دوجانبه دارند.

رئیس جمهور سابقه جنگ در منطقه بالکان را تجربه‌ای تلخ برای این منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: جنگ به هیچ‌وجه رویداد مطلوبی نیست و همواره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از صلح، ثبات و پیشرفت و مخالفت با جنگ بوده است.

«پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو نیز در این مراسم با اشاره به سوابق دوستانه و رو به گسترش روابط دو کشور اظهار داشت: در دوره ماموریت خود تلاش خواهم کرد سازوکارهای توسعه روابط دوجانبه تقویت شود تا دو کشور بتوانند تعاملات و مناسبات خود در زمینه‌های مورد علاقه را گسترش دهند.

پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی ایران و نپال زمینه مناسبی برای گسترش تعاملات دو کشور است

رئیس‌جمهور کشورمان هم‌چنین پیش از ظهر امروز در مراسم دریافت استوارنامه «تاپاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال دمکراتیک نپال با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی میان کشورهای آسیایی از جمله ایران و نپال گفت: دو کشور می‌توانند ارتباطات و تعاملات خود را با تکیه بر پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی خود در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی گسترش دهند.

رئیسی پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی ایران و نپال را زمینه مناسبی برای گسترش تعاملات دو کشور توصیف و تصریح کرد: دو کشور می‌توانند با تکیه بر این پیشنیه غنی روابط خود را در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی توسعه دهند.

وی با بیان اینکه ایران و نپال همواره روابط خوب و دوستانه‌ای داشته‌اند، افزود: امروز قدرت‌های سلطه‌طلب غربی تمرکز تهاجم فرهنگی خود را بر داشته‌های فرهنگی غنی کشورهای غیرغربی قرار داده‌اند و لذا ضرورت دارد برای صیانت از فرهنگ و تمدن خود از جمله در زمینه حقوق بشر، بیش از پیش تلاش کنیم.

«تاپاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال دمکراتیک نپال نیز در این مراسم با ابراز علاقمندی کشورش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دو کشور از اشتراکات و نزدیکی‌های فرهنگی زیادی برخوردارند به طوری که در زبان نپالی صدها واژه و کلمه فارسی وجود دارد و باید از این زمینه‌های مناسب فرهنگی برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.