وزارت امور خارجه آمریکا در یک گزارش سالانه موسوم به «پایبندی به توافقات کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه» با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تعامل آن با آژانس بین‌المللی انژری اتمی، مطرح کرد که ایران در حال حاضر فعالیتی در راستای طراحی و تولید سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد

آمریکا: ایران فعالیتی در راستای طراحی و تولید سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت امور خارجه آمریکا در یک گزارش سالانه موسوم به «پایبندی به توافقات کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه» با مطرح کردن ادعاهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تعامل آن با آژانس بین‌المللی انژری اتمی، مطرح کرد که ایران در حال حاضر فعالیتی در راستای طراحی و تولید سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد.

 وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار گزارش سالانه «پایبندی به توافقات کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه» به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و نوشت: در طول مدت ارائه گزارش سال ۲۰۲۱، ایران همچنان در حال توسعه فعالیت‌هایش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، از جمله راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیش‌رفته و [افزایش] ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش بوده است که این موارد عوامل مهمی در [تعیین] مدت زمانی بوده‌اند که طبق ارزیابی ما برای تولید مواد شکافت‌پذیر کافی جهت تولید یک سلاح یا تجهیزات هسته‌ای در صورت تصمیم ایران برای دنبال کردن هدف [ساخت] تسلیحات هسته‌ای نیاز است.

با این وجود، وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد: ارزیابی آمریکا همچنان این است که ایران در حال حاضر هیچ فعالیت هسته‌ای مهمی که برای تولید سلاح هسته‌ای نیاز است، انجام نمی‌دهد. اگر ایران قرار باشد یک سلاح هسته‌ای بسازد یا به آن دست بیابد، چنین اقداماتی ناقض تعهدات آن تحت بند دوم معاهده ان‌پی‌تی[NPT] خواهد بود.

وزارت امور خارجه این کشور در ادامه این گزارش مدعی شد: آمریکا طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره [اجرای] توافقنامه پادمانی جامع ایران(CSA) و پروتکل الحاقی(AP)، به این جمع بندی رسیده است که نگرانی‌های جدی در زمینه احتمال وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران هنوز در  پایان مدت زمان ارائه گزارش، پابرجا باقی مانده‌اند. عدم همکاری کامل ایران با تحقیقات پادمانی ادامه‌دار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث ایجاد نگرانی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در پذیرش پادمان‌ها تحت بند سوم معاهده ان‌پی‌تی می‌شود.

آمریکا در این گزارش باری دیگر اذعان کرد: ارزیابی آمریکا همچنان این است که ایران در حال حاضر هیچ فعالیت مهمی مرتبط با طراحی یا تولید یک سلاح هسته‌ای انجام نمی‌دهد. اگر ایران بخواهد یک سلاح هسته‌ای بسازد یا به دست بیاورد، چنین اقدامی ناقض تعهداتش تحت بند دوم معاهده ان‌پی‌تی خواهد بود.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا ادعا شده است: فعالیت‌های آژانس در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، در نتیجه تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای فعالیت‌های فراتر از ملزومات توافقنامه پادمانی جامع ایران، از جمله اجرای پروتکل الحاقی، به  طور جدی تضعیف شده است.

وزارت خارجه آمریکا سپس نوشت: آمریکا به مسدود کردن هر گونه مسیر ایران به سمت یک سلاح هسته‌ای تعهد دارد و با شورای حکام آژانس همکاری خواهد کرد تا حمایت لازم را از آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی مانده به عمل بیاورد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: آمریکا به دنبال راهکار دیپلماتیکی جامع برای [پایان بخشیدن به ] نگرانی‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است، راهکاری که باید مبتنی بر راستی‌آزمایی موثر باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا در پایان این گزارش درباره برنامه هسته‌ای آن به پیوستن دولت جو بایدن به مذاکرات وین از آوریل ۲۰۲۱ در همکاری شرکایش در گروه ۱+۵ به عنوان «روندی دیپلماتیک با هدف بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام[توافق هسته‌ای]» اشاره کرده است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در گزارش‌های فصلی‌اش از برنامه هسته‌ای ایران هیچ گاه مدارک و شواهدی مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ارائه نکره است. مقامات ایران نیز همواره با وجود تاکید بر لزوم ارتقای سطح دانش هسته‌ای کشور تاکید داشته‌اند کاربرد تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

تعامل ایران با آژانس بر سر حل و فصل برخی موضوعات پادمانی ادامه دارد.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ، متحمل شدن تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن و بدعهدی کشورهای اروپایی در زمینه ارائه  راهکاری عملی جهت عادی‌سازی روابط تجاری با ایران و خنثی‌سازی تاثیر تحریم‌ها اعلام کرد در چند گام تعیین شده از اجرای تعهدات داوطلبانه‌ هسته‌ای‌اش از توافق هسته‌ای فاصله می‌گیرد. اما بنابر گفته مقامات ایران، این اقدامات بازگشت پذیرند و با بازگشت تمامی اعضای توافق به پایبندی به تعهداتشان، با حالت قبل بازخواهند گشت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری این هفته‌اش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژهای سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می‌دهد.

علاوه بر این، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مدتی پیش در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل سازمان انرژی اتمی با آژانس با توجه به کارشکنی هایی که صورت می گیرد، چگونه است؟، بیان کرد: موضوع حائز اهمیت در گفت‌وگو با آژانس، اتهامات و مدارک جعلی است که رژیم صهیونیستی به صورت مستمر آنها را تولید می کند و در اختیار آژانس قرار می دهد و با در اختیار داشتن اهرم‌های فشار و استفاده از ظرفیت قدرت‌ها، فشار را بر آژانس تشدید می کند که ایران را تحت فشار قرار دهند تا برای پیشرفت صنعت هسته ای ایران مزاحمت ایجاد کنند، که در همان راستا درباره همین موضوعات نیز گفت و گوها انجام شد و مدارک مدنظر آژانس نیز ارسال شد و امید است همانطور که اعلام شده حداکثر تا خرداد ماه همه مبادلات صورت بگیرد و همه ابهامات حل و پروند موارد ادعایی بسته شود تا بیش از این به کشور ما صدمه نزنند و اجازه دهند ما مسیر طییعی پیشرفت خود را طی کنیم.

اسلامی با اشاره به مذاکرات وین درباره تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما آنچه که در چارچوب پادمان آژانس باشد انجام می دهیم، آژانس زمانی می تواند نظارت های در چارچوب برجام را انجام دهد که کسانی که برجام را نقض کردند به آن برگردند و مجدد آن را اجرا کنند. زمانبندی‌هایی که گفتگو شد به همین دلیل است چون ایران تجربه گذشته خود را تکرار نمی کند همان طور که ما تعهداتی داریم آنها هم تعهداتی دارند یک زمانبندی و یک راستی آزمایی دارد و آژانس هم در همین فرایند است و اگر آنها برگردند و به تعهداتشان عمل کنند، به طور طبیعی متقابلا اتفاقاتی که در ایران باید بیفتد، خواهد افتاد.