رئیس جمهور کشورمان در پنجمین گفت و گو با رسانه ملی به ایراد مسائل مهمی علل الخصوص کالاهای اساسی و وضعیت ارز ترجیهی و مبلغ یارانه جدید برای دهک های مختلف پرداخت.

صحبت های مهم رئیس جمهور درباره کالاهای اسای، ارز ترجیهی و یارانه جدید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس جمهور کشورمان در پنجمین گفت و گو با رسانه ملی به ایراد مسائل مهمی علل الخصوص کالاهای اساسی و وضعیت ارز ترجیهی و مبلغ یارانه جدید برای دهک های مختلف پرداخت.

سید ابراهیم رئیسی در ابتدای گفتگو اظهار داشت: مسئله جان مردم مسئله و دغدغه اصلی دولت در بدو تشکیل دولت سیزدهم و متاسفانه روزانه در کشور 700 کشته داشتیم اما به لطف خدا امروز به 7 کشته رسیده‌ایم.

مبلغ یارانه جدید برای دهک های مختلف جامعه

رئیس جمهور: ارز ترجیحی تا به الان به وارد کننده داده میشد اما از این ببعد به مصرف کنند داده می شود. بنا نیست ارز ترجیحی حذف شود بلکه قرار است توزیع آن مردمی و عادلانه شود. بنا به مصرف سرانه افراد، برای 3 دهک اول 400 هزار تومان برای هر نفر، و دهک های 4 ببعد هم 300 هزار تومان دریافت کند. به هیچ عنوان قیمت نان، دارو و بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد.

امروز نگران ذخایر کالا‌های اساسی در کشور نیستیم

رئیس جمهور گفت: ذخایر کالاهای اساسی کشور اوایل نگران کننده بود که امروز این مشکل حل شده است.

ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است

رئیس جمهور اظهار داشت: از ابتدا معلوم بود ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است، دولت قبلی بعد از مواجه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالاها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد.

نسبت به مسائل پیش‌روی دولت، مسئله مهم ذخایر کالاهای اساسی کشور است که در آغاز به کار دولت اوضاع نگران‌کننده بود اما بعد از مدتی گفتم که مردم نگران نباشند که اوضاع الان خوب است.

همچنین نگرانی این را داشتیم که حقوق را چگونه پرداخت کنیم اما الان دیگر این نگرانی نیست و حقوق بدون یک روز تاخیر پرداخت می‌شود.

هم حجم تجارت خارجی ما افزایش یافته است، هم ارتباط با کشورهای همسایه را داریم. 

از مسائل دیگر کسری بودجه دولت بود که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول، تلاش شد با کسب درآمدهای دولت، مدیریت لازم انجام شد. 

وضعیت تورم را می‌بینیم که سیر نزولی پیدا کرده است. اما مسئله ارز ترجیحی را هم داشتیم که همیشه از سمت نخبگان و کارشناسان هشدارهایی به ما در این باره داده می‌شد.

در حال تکمیل است.