عباس امیری‌فر گفت: یارانه کنونی حدودا می‌شود 10دلار؛ درصورتی که در دوره آقای احمدی‌نژاد یارانه پرداخت حدود 45دلار بود.

در دوره احمدی‌نژاد پرداخت یارانه‌ها عادلانه‌تر بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت گرانی‌ها مردم را نگران کرده است؛ مشخص نیست سرنوشت قیمت‌ها چگونه می‌شود و آیا در روزهای آینده شاهد نوعی ثبات خواهیم بود یا نه؟ از طرفی آیا یارانه‌های جدید می‌تواند جبران‌کننده تورم موجود باشد؟

عباس امیری‌فر، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اینکه ضرورت داشت جراحی اقتصادی انجام شود، شکی نیست؛ دولت‌های قبل به سمت این اصلاح بزرگ اقتصادی نرفتند و حالا که دولت سیزدهم این کار کرده باید گفت که اقدام خوبی انجام شده است و واقعا مصلحت نبود که ارائه ارز تریجیحی ادامه یابد زیرا زمینه رانت و قاچاق را فراهم می‌کرد؛ بنابراین اصل کار خوب است اما دولت در زمینه حذف ارز ترجیحی پخته عمل نکرد. می‌شد چندهفته کارشناسان دولت، معاون اول، وزیر اقتصاد و دیگر مقامات ذی‌ربط با مردم سخن بگویند، مزایای اجرای طرح را بگویند و مردم را ضررهای عدم اجرای حذف ارز ترجیحی آگاه کنند؛ نه اینکه ناگهان شرایطی فراهم شود که مردم با گرانی اقلام مهمی مانند نان مواجه شوند».

او ادامه داد: «از سوی دیگر برای ارائه یارانه تقسیم‌بندی مردم به دهک‌های مختلف کار درستی نیست. صحیح نیست که مثلا به فلان دهک‌ها 400هزار تومان و به دهک‌های دیگر 300هزار تومان به دهک‌هایی اصلا یارانه داده نشود زیرا یارانه حق همه ملت است و اگر دولت می‌خواهد از دهک‌های ضعیف حمایت کند، در قالب‌های دیگری این حمایت را انجام دهد. به نظرم بهتر بود دولت حداقل تا 5-6ماه یارانه‌ها را به صورت مساوی بین همه مردم تقسیم می‌کرد تا اعتراضی صورت نگیرد. اکنون می‌بینیم که برای بسیاری از خانواده‌ها یارانه پرداخت نشده؛ درصورتی که حتی آنها نیازمند بوده‌اند. دولت باید همه این ایرادها را رفع می‌کرد و بعد اقدام به حذف ارز ترجیحی می‌کرد تا برای مردم نگرانی به‌وجود نیاید».

این فعال سیاسی درباره قیاس یارانه‌های دوره کنونی با دوره دولت محمود احمدی‌نژاد بیان کرد: «یارانه کنونی حدودا می‌شود 10دلار؛ درصورتی که در دوره آقای احمدی‌نژاد یارانه پرداخت حدود 45دلار بود. از سوی دیگر در آن دوره به همه مردم داده می‌شد و این‌طور نبود که گفته شود به این دهک‌ها می‌دهیم و به آن دهک‌ها نه. من تصور می‌کنم در دولت آقای احمدی‌نژاد ارائه یارانه عادلانه‌تر بود و بهتر اجرا شد».

او همچنین اظهار کرد: «ببینید زمانی که گفته شد ارز ترجیحی قرار است حذف شود، دلار 28هزار تومان بود اما اکنون به بیش از 30هزار تومان رسیده است. این یعنی زمینه‌های اجرای طرح به درستی فراهم نشده. بازهم می‌گویم اصل موضوع یعنی ضرورت حذف ارز ترجیحی درست است اما اجرای آن خوب نبود. اکنون به من یارانه نمی‌دهند زیرا حقوق‌بگیر نیروهای مسلح هستم. از قضا اگر داده می‌شد هم احتمالا خودم به صورت داوطلب انصراف می‌دادم اما من دو برادر محجور ذهنی دارم که یکی گوشه آسایشگاه است و چون من قیم‌شان هستم، به تبع من به آنها هم یارانه تعلق نمی‌گیرد. این روش صحیح نیست زیرا آنها شرایط خودشان را دارند، هزینه‌های خودشان را دارند و نباید به خاطر من از گرفتن یارانه محروم شوند».

امیری‌فر در پایان گفت: «به هر حال ما نقد منصفانه می‌کنیم؛ نقد خوب است به شرطی که به قصد تخریب نباشد. من هم با همه وجود می‌خواهم دولت موفق باشد و نه پستی می‌خواهم نه جایگاهی در دولت و این نقدها را ارائه می‌کنم تا ان‌شاءالله اگر نقایصی هست برطرف شود».