دیروز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شورای عالی مسکن خبر داد.

خبر خوش برای متقاضیان وام فوری | اقساط وام فوری مسکن چقدر شد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وام فوری برای مستاجران تصویب شد. دریافت وام فوری برای مستاجران و خریداران خانه تصویب نهایی شد اما باتوجه به جزییات اجرایی وام فوری، متقاضیان دریافت وام فوری، معترض به این اجراییات هستند. درحالی قرار است پیشنهاد وام  فوری۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شورای عالی مسکن مطرح شود که قسط این وام در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه ۱۱.۶ میلیون تومان می‌شود.

دیروز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام خرید مسکن به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران به شورای عالی مسکن خبر داد.

رستم قاسمی بیان کرد:‌ فردا (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت) جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود که پیشنهاد افزایش وام خرید و ودیعه مسکن در این جلسه مطرح خواهد شد.

 وام ودیعه مسکن به درد مستأجران نمی‌خورد! 

مشخص نیست چه رقمی از وام پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی وام خرید و چه رقمی مربوط به وام جعاله (تعمیر مسکن) است. اما اگر فرض بر این باشد که شورای عالی مسکن با افزایش سقف وام به ۷۰۰ میلیون تومان موافقت می‌کند میزان قسط این وام در بازپرداخت ۱۲ ساله ماهانه ۱۱ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان خواهد بود.

کل بازپرداخت این وام با احتساب سود آن حدود یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان خواهد بود. سود وام ۷۰۰ میلیون تومانی حدود ۹۷۸ میلیون تومان خواهد بود.

در بازپرداخت به روش پلکانی با آن‌که مبلغ اقساط اولیه کاهش می‌یابد اما در ماه ۱۲ سال دوازدهم متقاضی در مجموع با احتساب سود، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون تومان پرداخت می‌کند. کل سود این تسهیلات نیز به بیش از یک میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

در زمان حاضر متقاضیان وام خرید مسکن در تهران می‌توانند ۴۸۰ میلیون تومان وام زوجین دریافت کنند. ۸۰ میلیون این وام جعاله است که باید در بازه زمانی ۵ ساله اقساط آن پرداخت شود.

قسط ماهانه وام ۴۰۰ میلیون تومانی در بازپرداخت به روش‌ ساده‌ ۱۲ ساله ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل سود این وام حدود ۵۶۰ میلیون تومان است. همچنین قسط وام جعاله در روش ساده حدود ۲ میلیون تومان و کل سود حدود ۴۱ میلیون تومان است.

اوایل ماه جاری بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است طی فروردین ۱۴۰۱ تعداد معاملات بازار مسکن تهران با کاهش ۴۹.۹ درصدی به ۳۴۰۰ فقره رسید. این میزان در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ حاکی از رشد ۶۳.۷ درصدی دارد.

وام فوری

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته ۳۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود که در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ بالغ بر ۲.۴ درصد کاهش یافته است. در عین حال این قیمت نسبت به فروردین سال گذشته ۱۶.۹ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین (۹۱.۷ درصد) حدود ۷۵ درصد کمتر بوده که نشان از کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن (نقطه به نقطه) در فروردین امسال دارد.

با توجه به متوسط قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی، قیمت یک واحد ۵۰ مترمربعی در تهران حدود یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین وام احتمالی ۷۰۰ میلیون تومانی (هزینه خرید اوراق حق‌تقدم مسکن را فاکتور می‌گیریم) حدود ۴۱ درصد قیمت مسکن (در فروردین ۱۴۰۱) را پوشش می‌دهد.

مدارک لازم جهت دریافت وام خرید مسکن ۱۴۰۱

افرادی که قصد دریافت وام خرید مسکن را دارند، می بایست پس از اطلاع از شرایط و نحوه دریافت وام خرید مسکن، با در دست داشتن مدارک مربوطه، جهت دریافت تسهیلات خرید مسکن اقدام کنند و همچنین، متقاضیان، می بایست برای شرکت در طرح جهش تولید مسکن نیز ابتدا، مدارک لازم برای ثبت نام طرح جهش تولید مسکن را آماده نمایند.

با توجه به اینکه در حال حاضر، بانک های مختلفی، از جمله بانک سامان، بانک ملی و بانک مسکن، اقدام به ارائه وام خرید منزل مسکونی می کنند، ممکن است که شرایط و مدارک لازم هر یک از این بانک ها، با یکدیگر متفاوت باشد. مدارک عمومی که معمولا، برای اخذ وام خرید منزل مسکونی، از متقاضیان دریافت این وام، دریافت می شود، شامل موارد زیر می باشد:

ارائه شناسنامه و کپی از صفحات آن ( معمولا صفحه اول و دوم )

ارائه کارت ملی و کپی آن

ارائه کارت ملی و شناسنامه عکس دار ضامنین وام

ارائه کارت ملی و شناسنامه فرد فروشنده ملک و کپی از آن ها

ارائه گواهی اشتغال به کار و یا ارائه فیش حقوقی با ذکر حقوق دریافتی

در صورتی که ملک، توسط وکیل، به فروش می رسد، ارائه اصل و کپی وکالتنامه وکیل، ارائه صفحات شناسنامه و کارت ملی موکل و ارائه شناسنامه و کارت ملی وکیل، الزامی است.

ارائه اصل و کپی از سند ملک، با شرایطی که بانک، مد نظر قرار داده است.

ارائه اصل و کپی از پروانه ساخت که نشان دهنده تاریخ ساخت و قدمت ملک باشد.

ارائه کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت قانونی، برای آقایان در بسیاری از بانک ها، الزامی می باشد.

شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن 1401 از بانک مسکن

جهت دریافت تسهیلات خرید منزل مسکونی، بانک مسکن، این وام را به صورت غیر حضوری، به مشتریان خود، ارائه می کند. بنابراین، افراد متقاضی، می توانند با توجه به شروط لازم و همچنین، دریافت فرم ج مسکن ملی، جهت دریافت وام خرید مسکن، از طریق این بانک اقدام نمایند. در ادامه، در رابطه با شرایط وام خرید مسکن بانک مسکن، برای متقاضیان، توضیحات لازم ارائه شده است.

افرادی که قصد دریافت وام خرید مسکن را دارند، می توانند از یکی از بانک های مطرح کشور، به نام بانک سامان، این وام را دریافت نمایند. تسهیلات خرید مسکن، از طریق روش های گوناگونی، به افراد دارای شرایط داده می شود. به طور مثال، در بعضی از طرح های بانک مسکن، نیاز به سپرده گذاری و در بعضی دیگر، نیاز به خرید اوراق ممتاز می باشد.

در صورتی که افراد، می خواهند حداکثر وام خرید منزل مسکونی را دریافت کنند، باید ملک آن ها، بیش از 25 سال، قدمت نداشته باشد. در صورتی که ملک، بیش از 25 سال و تا حداکثر 30 سال، قدمت داشته باشد، سقف تسهیلات، کاهش پیدا می کند.

برای دریافت وام خرید منزل مسکونی، از محل اوراق ممتاز، امکان خرید اوراق حق تقدم، به میزان قیمت نصف وام، برای افراد وجود دارد.

برای دریافت وام خرید منزل مسکونی، از محل های دیگر، لازم است که افراد، حساب مشخصی را در بانک، باز کرده باشند.

متقاضیان دریافت وام خرید منزل مسکونی، نباید سابقه چک برگشتی و یا بدهی سررسید شده، در سیستم و نظام بانکی کشور داشته باشند.

مدارک لازم جهت دریافت وام خرید منزل مسکونی 1401 از بانک مسکن

از جمله بانک هایی که تسهیلات خرید مسکن و وام تعمیرات مسکن را به مشتریان خود ارائه می کند، بانک مسکن می باشد. افرادی که قصد دریافت وام خرید مسکن را دارند، می بایست برای اخذ این وام، مدارک لازم را تهیه نمایند. از جمله مدارک لازم برای نحوه دریافت وام خرید مسکن از طریق بانک مسکن، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اصل شناسنامه و کارت ملی فرد وام گیرنده

ارائه کپی از صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی فرد وام گیرنده

ارائه کارت حساب بانکی ( در صورتی که فرد بخواهد از طریق حساب بانکی خود، وام خرید منزل مسکونی دریافت نماید. )

ارائه اوراق حق تقدم ( در صورتی که فرد، بخواهد بدون حساب بانکی و با اوراق حق تقدم، وام خرید مسکن را دریافت نماید. )

ارائه اصل و کپی پروانه های ساخت که نشان دهنده میزان قدمت ملک باشد ( این مدارک را می توان از شهرداری ها دریافت نمود. )

ارائه اصل و کپی از مبایعه نامه به همراه کد رهگیری

ارائه اصل و کپی از کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت قانونی

ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی فرد فروشنده ملک و کپی از آن ها

تکمیل فرم درخواست وام خرید مسکن در بانک مسکن