یک پژوهشگر مسائل توسعه دریامحور گفت: از دید مسئولان امنیتی ما تهدید زمین‌پایه نداریم اما تهدید دریاپایه به جای خود باقی است و یکی از راه‌های ایجاد بازدارندگی در این زمینه، سرمایه‌گذاری مشترک است

زالی: ایجاد بازدارندگی در تهدیدات دریاپایه، سرمایه‌گذاری مشترک است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

یک پژوهشگر مسائل توسعه دریامحور گفت: از دید مسئولان امنیتی ما تهدید زمین‌پایه نداریم اما تهدید دریاپایه به جای خود باقی است و یکی از راه‌های ایجاد بازدارندگی در این زمینه، سرمایه‌گذاری مشترک است.

 نادر زالی طی سخنانی در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «آسیب‌شناسی وضعیت نظام سکونتگاهی شهری و روستایی با رویکرد آمایشی و استقرار جمعیت در سواحل و جزایر جنوب» با بیان این‌که «آب عامل تعیین کننده‌ای در روند توسعه در تاریخ بوده است»، اظهار کرد: بشر به مدد تکنولوژی امروز دیگر محدودیت دسترسی به آب تفوق پیدا کرده است. سیاست کلی برنامه ششم ما نیز این است که ایجاد کریدور چابهار و خرمشهر در آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: باید مسائل مختلف و عوامل زیرساختی را در نظام سکونتگاهی در سواحل مورد توجه قرار داد. باید برای استقرار جمعیت مواردی مثل امنیت و زیرساخت‌های حمل و نقلی اعم از آزادراه‌ها، خطوط حمل و نقل ریلی و نظایر آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: آب از لحاظ تاریخی برای ما محدودیت بوده است ولی همین الان در حال نمک‌زدایی از آب شور هستیم. امروز هم ایران روی آب‌های نامتعارف تاکید می‌کند و مجموعه تدابیری که برای تامین آب است به همین موارد نامتعارف برمی‌گردد از جمله نمک‌زدایی و آب‌های ژرف.

این پژوهشگر تاکید کرد: از دید مسئولان امنیتی ما تهدید زمین‌پایه نداریم و احتمالش بسیار پایین است اما تهدید هواپایه و دریاپایه به جای خود باقی است و یکی از راه‌های ایجاد بازدارندگی در این زمینه، سرمایه‌گذاری مشترک است.

وی یادآور شد: سرمایه‌گذاری مشترک هم تامین مالی را حل می‌کند و هم در تامین امنیت موثر است و شکل‌گیری کریدور چابهار و خرمشهر در همین زمینه می‌تواند انجام شود. کریدورهای جنوبی ما رفع نیازهای وارداتی و صادراتی کشور است و یکی از راه‌های رونق آن‌ها ذی‌نفع‌کردن کشورهای سرمایه‌گذار در این زمینه است.