ایمان صفا (زادهٔ ۱ دی ۱۳۶۲ در تهران) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران است. وی فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۶۸ در تئاتر کودک آغاز کرد.

طنازی ایمان صفا در جوکر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایمان صفا

داستان و روش بازی مسابقه جوکر چیست؟

مسابقه جوکر یا به فارسی‌اش لطیفه‌گو یا بذله‌گو، یک گرداننده و مجری یا میزبان دارد. در هر فصل آن ۸ هنرمند، ۶ ساعت زمان دارند تا ‌در یک خانه مجهز با تمام امکانات، با برنامه‌های مختلف یکدیگر را بخندانند و از بازی حذف کنند، بدون این که خودشان ‌بخندند.‌ به همین سادگی و بامزگی!

فضای کلی اتاقی که شرکت‌کنندگان در آن حضور دارند و مسابقه در آن انجام می‌‌شود، طراحی‌ای شبیه فضای خانه دارد و دارای اتاق نشیمن و آشپزخانه است. در کنار اتاق شرکت‌کنندگان، یک اتاق آکسسوار و گریم نیز وجود دارد. شرکت‌کنندگان در طول بازی هر گاه خواستند به این اتاق می‌روند و ابزاری از آنجا با خود می‌آورند یا تغییری در ظاهر خود ایجاد می‌کنند تا بتوانند با آن دیگران را بخندانند.

برنامه یک میزبان دارد که نقش داور مسابقه را هم ایفا می‌کند. او یک اتاق جداگانه با فضایی شبیه به اتاق مانیتورینگ دارد که حین مسابقه در آن‌جا مستقر می‌شود و شرکت‌کنندگان را زیر نظر می‌گیرد. میزبان هرگجاه خنده یکی از شرکت‌کنندگان را از مانیتورهای اتاق خود مشاهده کند با دکمه قرمزی که جلویش قرار دارد بازی را متوقف می‌کند. سپس به اتاق بازی می‌رود و با نشان دادن صحنه آهسته خندیدن شرکت کننده خاطی را جریمه می‌کند. بعد از آن دوباره به اتاقش بر می‌گردد و با دکمه سبز ادامه مسابقه را اعلام می‌کند. در واقع شما با نخستین VAR ایرانی هم مواجه خواهید شد!

آیا جوکر کپی یک مسابقه خارجی است؟

همین ابتدا و قبل از مچ‌گیری‌های معمول فضای مجازی بدانید که کپی کردن برنامه‌های مطرح بین‌المللی اصلا کار بدی نیست. اساسا برنامه‌های مفرح که در مقیاس جهانی ساخته می‌شوند و موفق هستند تبدیل به یک الگوی جدی برای برنامه‌سازی می‌شوند که می‌تواند در تمامی ملیت‌ها و فرهنگ‌ها تاثیرگذاری خودش را داشته باشند. با این تعاریف، جوکر هم یک برنامه است که از روی نمونه‌های موفق خارجی برگردان شده و با معیارها و فرهنگ ایرانی مطابقت داده شده و حالا روی فیلیمو در دسترس شماست.

مسابقه جوکر برنامه‌ای است برگرفته از یک بازی معروف جهانی. در این بازی باید دیگران را خنداند و در عین حال نخندید. اولین بار یکی از مطرح‌ترین چهره‌های کمدی ژاپن این بازی را ابداع کرد و با نام Documental  آن را ساخت. پس از موفقیت برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای مختلف کرده است.

بدنیست بدانید تاکنون علاوه بر ژاپن که طی ۵ سال ۹ فصل از این برنامه را پخش کرده، کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک نیز اقدام به تولید آن کرده‌اند. کشورهای دیگری نیز مانند کانادا خبر از ساخت این برنامه داده‌اند.

پس تا اینجای کار مشخص شد که با یک برنامه در کلاس جهانی روبه‌رو هستیم که قرار است مخاطبان را غافلگیر کند. قالب این برنامه در سطح جهان بیننده‌های پر و پاقرصی دارد و در کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا و فرانسه و ژاپن و مکزیک جزو برنامه‌های پربیننده آمازون پرایم بوده و حتی نسخه تولیدی کشور مکزیک، نامزد جایزه امی هم شده است.