صرافی بانک ملی ایران امروز قیمت فروش دلار آمریکا را ۲۵,۸۹۴ (بیست و پنج هزار وهشتصد و نود و چهار تومان) اعلام کرد.

افزایش پله ای قیمت دلار | قیمت دلار بازهم افزایش داشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
قیمت دلار امروز 3 خرداد افزایش 42 تومانی داشت. قیمت دلار از اول این هفته مثل روزهای گذشته، متغیر نبوده است. قیمت دلار روند صعودی دارد و از اوایل این هفته روند را حفظ کرده است. قیمت دلار هم اکنون 25 هزار و 863 تومان معامله میشود. بنظر میرسد قیمت دلار تا چند ماه ثبات نسبی داشته باشد. 
 
قیمت دلار

 

 

قیمت دلار در صرافی ملی امروز اعلام شد

صرافی بانک ملی ایران امروز قیمت فروش دلار آمریکا را ۲۵,۸۹۴ (بیست و پنج هزار وهشتصد و نود و چهار تومان) اعلام کرد.

بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۵,۶۳۶(بیست و پنج هزار و ششصد و سی و شش تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۵,۸۹۴  (بیست و پنج هزار وهشتصد و نود و چهار تومان) اعلام شد.

همچنین بر اساس نرخ رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی، پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۸۰۰ ریال و یورو ۴۴ هزار و ۸۱۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

به باور برخی تحلیل گران،‌ سودگیری از خریدهای پیشین و اصلاح قیمت، نقشی در کاهشی شدن روند دلار از ظهر روز گذشته نداشته است. از نگاه این دسته،‌ معامله گران به دنبال اخباری مبنی بر آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، فروش های خود را افزایش دادند.

در کنار این، یکی از عواملی که از نظر این گروه زمینه ساز رشد قیمت دلار شد، اظهارات بدبینانه مقام های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع توافق هسته ای بود. برگشت خوشبینی ها می تواند حداقل بخشی از خریداران احتیاطی را از بازار خارج کند.

البته در صورتی که در روز جاری برخلاف انتظار افراد یاد شده، دلار در  مسیر افزایشی قرار بگیرد،‌ می توان گفت که جهت انتظارات دیگر با اخبار داخلی چندان تغییر نخواهد کرد. دیروز برخی از منابع غربی احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را رد کرده بودند.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است.

محمد کشتی‌آرای در خصوص روند یکساله بازار طلا و سکه، گفت: قیمت انس جهانی در اوایل سال ۱۴۰۰ در محدوده هزارو ۷۵۰ دلار بوده که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰، ۱۹ درصد رشد قیمت را داشته است.

وی افزود: در آغاز سال ۱۴۰۰ قیمت سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بوده و در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین سکه رشد ۱۰ درصدی را داشته است.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ قیمت دلار ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است بنابراین قیمت دلار رشد ۵ درصدی را داشته است.

کشتی آرای اظهار کرد: به نسبت اینکه کالا و خدمات در طول سال ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه بودند، ولی بازار طلا و سکه طی سال ۱۴۰۰ با ثبات همراه بوده و رشد زیادی را نداشته است .

معامله گران کاهشی باور دارند که اخبار مثبتی از احیای برجام به گوش می رسد و به همین دلیل باور دارند که نباید چندان انتظار رشد قیمت اسکناس آمریکایی را داشت. آن ها امیدوارند که در آخرین روز سال اسکناس آمریکایی به زیر مرز۲۶هزار تومانی بازگردد. از نگاه آن ها بازارساز نیز تمایل دارد که حداقل قیمت بسته شده سال جاری در کانال ۲۶ هزار تومان نباشد.

با وجود چنین تمایلاتی،  در روز انتهایی سال، تقاضاهای خردی وارد بازار اسکناس می شود که می تواند تا حدی دلار را در برابر نیروهای کاهشی ایمن کند. به عنوان مثل، محدودیت های کرونایی به اندازه قبل وجود ندارد و تعداد زیادی از افراد برای کنسرت های هفته ابتدایی نوروز در ترکیه نیاز به تهیه ارز دارند. بررسی ها نشان می دهد که در برخی از این کنسرت ها مقادیر زیادی بلیط فروخته شده است و با توجه به اینکه تعداد زیادی از تماشاگران از ایران به ترکیه سفر می کنند، می توان انتظار افزایش تقاضا برای دلار و لیر را داشت.

برخی از معامله گران نیز با تعطیل شدن بازار رسمی، با تکیه بر تقاضاهای مسافری ارز سعی خواهند کرد که قیمت دلار را بالا ببرند.

دلار هرات نیز امروز نوسان بالایی را تجربه نکرد هرچند که نوسان کاهشی داشت. دلار هرات در معاملات صبح با قیمت ۲۵هزار و ۲۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه به قیمت ۲۵هزار و ۱۸۰تومان رسیده است.

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی دراین خصوص بیان کرد: من فکر می‌کنم از هفته آینده همچنان از سمت دولت اخباری مخابره می‌شود تا نرخ ارز را کاهش دهد. درحال حاضر نیز به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرده است که مقداری از پول مربوط به انگلستان را دریافت کرده یا اخباری مرتبط با مذاکرات کره جنوبی و آمریکا مخابره شد که کره جنوبی پیگیر است تا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

او ادامه داد: دولت سعی دارد هیجانات نرخ ارز را رو به پایین نگه دارد، اما از نظر واقعی اتفاقی که در بازار ارز می‌افتد این است که نرخ تورم نقطه به نقطه درحال افزایش است و بعد از چند ماه این موضوع قیمت دلار را افزایش می‌دهد.

چشمی بیان کرد: از سوی دیگر رئیس‌جمهور اعلام کردند مجلس تکلیف کرده تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی تبدیل کنند؛ این موضوع هم روی سطح واقعی قیمت‌ها و قیمت کالاهای اساسی موثر است و مقداری آثار تورمی دارد؛ همانطور که در هفته‌های اخیر نیز داشته است. از این زاویه نیز نرخ ارز می‌تواند افزایش داشته باشد.

این کارشناس در پایان گفت: به‌ظور کلی همه شرایط به صورت واقعی نشان می‌دهد نرخ ارز رو به افزایش خواهد بود، هرچند که دولت تلاش می‌کند با کارهای رسانه‌ای این روزها نرخ ارز را رو به پایین نشان دهد.