سایت «خبرسراسری» در گزارشی نوشت: جریانی که زمانی هاشمی را در دهه 70 تحمل نمی‌کرد اکنون برای تخریب قالیباف هم‌پیمان جبهه پایداری شده است.

مخالفان دیروز هاشمی، هم‌پیمان‌های امروز پایداری!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، سایت خبرسراسری نوشت: مجلس در ایران و شاید در بیشتر کشورهای جهان جزو معدود نهادهای برخاسته از آرای عمومی بوده است که هیچگاه تن به یک‌دست‌شدن مطلق نداده است و در یک‌دست‌ترین حالت ممکن نیز تضادهای قابل توجهی درون آن بروز کرده است از جمله مجلس فعلی که بنظر می رسید طیف حاضر در آن دارای هیچ تضاد و رقیبی نباشد و در کنار دولت در یک مسیر مشخص حرکت کند اما اتفاقات یک‌سال اخیر به‌خصوص در انتخابات‌های درونی مجلس از هیئت رئیسه تا کمیسیون‌ها نشان داده که اصولگرایان هم آنچنان یکدست نیستند. این تضاد در روزهای اخیر صرفا از یک اختلاف درون تشکیلاتی گذر کرده به یک نقطه تعجب‌آوری رسیده است که تحلیل جریان‌شناسانه از نیروهای سیاسی ایران را به نوعی تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زمانیکه انتخابات هیئت رئیسه مجلس برگزار شد و قالیباف با 190رای دوباره به صندلی ریاست مجلس نشست اما این میزان، رای تمام مجلس نیست و رقیب دیگری در صحنه به وجود آمد که در چندماه اخیر هوس صندلی ریاست و اجرا طرح های انحصارطلبانه از جمله طرح صیانت کرده بود. مرتضی آقاتهرانی که با جبهه پایداری پیوند خورده است در رقابت با قالیباف برای ریاست مجلس شرکت کرد اما موفق به پیروزی نشد. رقیب‌شدن آقاتهرانی با قالیباف یک امر قابل فهم در رقابت‌های مجلس است و از سویی می‌توان این‌طور در نظر گرفت که تضاد هم امری طبیعی در صحنه سیاسی است اما این تضاد با قالبی بروز پیدا کرده است که تا پیش از این سابقه نداشت.

کافی است با یک حساب‌وکتاب عادی آرای آقاتهرانی را تحلیل کنیم. عمده کسانی که در این دوره به او رای داده اند هواداران جبهه پایداری و اندک اصلاح طلبان داخل مجلس‌اند؛ این ترکیب برای اولین بار نیست که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد بلکه با رجوع به حافظه تاریخی چند ماه اخیر به یاد می آوریم که از انتشار فایل صوتی تا ماجرا سفر ترکیه، اصلاح‌طلبان و جبهه پایداری از یک ادبیات مشترک بهره‌مند بودند و به‌نظر نمی‌رسد نظرات تاجزاده بطور اتفاقی با آقاتهرانی و دیگر اعضا جبهه پایداری در یک مسیر قرار گرفته باشد.

اگر بصورت بدبینانه بخواهیم این دو طیف را در کنار همدیگر بر علیه قالیباف بپذیریم آنگاه دیگر اصلاح‌طلبان باید خودشان از صحنه بصورت محترمانه خارج شوند زیرا جریانی که زمانی هاشمی را در دهه هفتاد تحمل نمی‌کرد و در دهه هشتاد نیز به علت تضادهایی با هاشمی که شاید چندان دلیل منطقی نیز نداشتند، کشور را به دست احمدی نژاد سپرد حالا امروز بر علیه قالیباف و در کنار جبهه پایداری قرار گرفته است.

می‌توان امیدوار بود که این گزاره ناشی از یک توهم توطئه باشد اما در صورت اثبات آن که چندان هم کار دشواری نیست و در ماه‌های آینده با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس عیان‌تر خواهد شد؛ اصلاح‌طلبان پایان نامه خود را با جبهه پایداری امضا کرده‌اند و ای‌کاش این پایان حداقل شرافتمندانه‌تر امضا می‌شد.