ایرنا/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که واشنگتن هفته آینده به همراه فرانسه، آلمان و انگلیس قطعنامه ای ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در تداوم ادعاها علیه پیشرفت های هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد ما در روزهای اخیر در مورد نگرانی های جدی  مربوط به عدم پاسخگویی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با مواد هسته ای اعلام  نشده صحبت کرده ایم.

وی تصریح کرد: ما به همکاری نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی، دبیرکل این آژانس و شورای حکام ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما در حال مشورت نزدیک در مورد گزارش مدیر کل آژانس در خصوص برنامه هسته ای ایران هستیم.

وی با تایید تلاش های ضد ایرانی به رغم ادعای دولت بایدن مبنی بر در پیش گرفتن دیپلماسی در قبال ایران افزود که می توانیم تایید کنیم که  هفته آینده به همراه فرانسه، آلمان و انگلیس قطعنامه ای ارائه خواهیم کرد که از ایران می خواهد با آژانس اتمی همکاری کامل را داشته باشد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، پایبندی ایران به تعهدات خود بر اساس پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و همچنین پیروی آن از پادمان های آژانس بسیار اهمیت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن کاملا از تلاش های آژانس و مدیر کل برای انجام عملیات های نظارتی و بازرسی در ایران حمایت می کند.

وی در خصوص سفر مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به آمریکا نیز با تکرار ادعاهای همیشگی علیه ایران مدعی شد: ما در مورد مسائل مختلف از جمله تهدید نشات گرفته از ایران و تهدید برنامه هسته ای آن برای منطقه و فراتر از آن گفتگو کردیم.

وی مدعی شد: از سال ۲۰۱۸ تاکنون ایران توانسته به شیوه ای که نگران کننده است برنامه هسته ای خود را پیش ببرد به گونه ای که اکنون زمان گریز هسته ای این کشور خیلی کوتاه شده است. ما می خواهیم این زمان طولانی شود و همچنان معتقدیم بازگشت دوجانبه به برجام بهترین روش برای دستیابی به این هدف است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ایران را به فریب کاری در گذشته متهم کرد و مدعی شد که اکنون نیز کاملا شفاف نیست.

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه مخالفت شدید خود را با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از تارنمای وزارت خارجه جمهوری خلق چین، ژائو لیجیان سخنگوی این وزارتخانه در واکنش به گزارش‌هایی در مورد اقدامات آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در شورای حکام تنظیم پیش نویس یک قطعنامه تاکید کرد: چین با اقدامات کشورهای نامبرده برای فشار بر ایران از طریق تصویب یک قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی  مخالف است. 

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات صهیونیست وارد سرزمین‌های اشغالی شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری عرب ۴۸، دفتر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گروسی برای دیدار با بنت راهی تل آویو شده است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را به رغم اذعان به شکست آن، ادامه داده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.