فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه از قبل پیش‌بینی می‌شد که شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کند، اظهار داشت: درحال حاضر با توجه به اقدامات متقابلی که ایران قرار است انجام دهند در قبال این قطعنامه شورای حکام، برخی از دوربین‌های آژانس بین المللی در برخی از سایت‌های هسته‌ای جمع خواهد شد که این موضوع باعث می‌شود که سطح تنش بین دو طرف افزایش پیدا کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند. این قطعنامه پس از رأی گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

بعد از تصویب این قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا با صدور بیانیه مشترک از ایران خواستند تا به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت حل‌وفصل مشکلات پادمانی بپردازد.

تروئیکای اروپایی و آمریکا در بیانیه مشترک خود نوشتند: نمایندگان فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده از تصویب قطعنامه شورای حکام در جواب به آنچه همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مشکلات پادمانی جدی و برجسته مرتبط با وظایف ایران ذیل توافق پادمانی عدم اشاعه هسته‌ای خواندند استقبال می‌کنند.

ایران نیز در واکنش به این قطعنامه، اعلام کرد: تصمیم گرفته شد از روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است. البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

تصویب قطعنامه قابل پیش‌بینی بود

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه از قبل پیش‌بینی می‌شد که شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کند، اظهار داشت: درحال حاضر با توجه به اقدامات متقابلی که ایران قرار است، در قبال این قطعنامه شورای حکام انجام دهد، برخی از دوربین‌های آژانس بین المللی در برخی از سایت‌های هسته‌ای جمع خواهد شد که این موضوع باعث می‌شود که سطح تنش بین دو طرف افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر اگر قرار باشد سطح تنش‌ها، از این هم فراتر رود، تا موعد اجلاس فصلی آژانس در ماه سپتامبر، شرایط بسیار بغرنج خواهد شد، که این موضوع می‌تواند در نهایت باعث صدور قطعنامه الزام آور علیه برنامه هسته‌ای ایران در شورای حکام شود، که در پی آن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارجاع خواهد شد و ممکن است نظیر اتفاقاتی که بین سال‌های ۸۶ تا ۸۹ رخ داد و در نهایت شورای امنیت نیز ایران را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد در دولت احمدی‌نژاد قرار داد، دوباره تکرار شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در مقابل این قطعنامه شورای حکام برخی از طیف تندرو در ایران نیز خروج کشورمان از معاهده ان‌ پی تی را راهکار مقابله با تهدیدات آمریکا و اسرائیل می‌دانند که این موضوع اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، خیلی تاثیرگذار نیست، تنها باعث می‌شود، اجماع جهانی علیه ایران کامل شود و حتی روسیه و چین که این بار به قطعنامه بر ضد پرونده هسته‌ای ایران رای منفی داده‌اند، آن‌ها نیز همگام با آمریکا و اروپا شوند.

مجلسی اضافه کرد: با توجه به روندی که طی یک سال گذشته بر مذاکرات هسته‌ای حکمفرما بود، این وضع قابل پیش بینی بود، از سویی با توجه به اینکه دولت سیزدهم و به ویژه اعضای ارشد این دولت در زمان مذاکراتی که ظریف و عراقچی انجام می‌دادند، هیچ اعتقادی به کار نداشتند و انتقادات سفت و سختی را علیه مذاکرات انجام می‌دادند، مشخص بود که در دوران آن‌ها برجام به سوی نابودی حرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: آن‌ها برای خالی نبودن عریضه مذاکراتی را انجام دادند و اعلام کردند طرف غربی باید تمام تحریم‌ها را بردارد، تا ایران توافق مجدد را قبول کند که این موضوع نیز معلوم بود، سرانجامی ندارد، بعد از آن با توجه به تعلیق چندماهه در مذاکرات و همچنین نقش مخرب روسیه در گفتگو‌ها روز به روز توافق از دسترس خارج شد. به بیان دیگر برجام با توجه به رویکرد‌هایی که دو طرف طی این چند ماهه اتخاذ کردند، بیش از گذشته به محاق فرو رفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طی چهار دهه گذشته دشمنی ایران و آمریکا در زمینه‌های مختلفی عیان شده، این بار نیز به وسیله برجام این مشکلات که بین دو کشور وجود دارد حل نخواهد شد، در زمانی هم که برجام به امضا رسید، این موضوع به مانند مُسکنی عمل کرد.