حسن بهشتی‌پور گفت: سوال اساسی اینجاست که چرا با آژانس مذاکره نمی‌کنیم و نشان نمی‌دهیم ما دنبال مذاکره هستیم؟

بهشتی‌پور: باید مشکل را مدیریت کنیم تا نقشه اروپایی‌ها اجرا نشود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبرسراسری، حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره ماهیت قطعنامه شورای حکام گفت: «نقشه اروپایی‌های این است که بتوانند با قطعنامه شورای حکام آن را مستند کنند که ایران برجام را نقض کرده است و چون آنها هنوز در برجام مانده‌اند این حق را دارند که ترتیبات بازگشت اجرایی تحریم‌ها را اجرا کنند. این تحریم‌ها اشاره به شش قطعنامه شورای امنیت دارد که به آن مکانیسم ماشه می‌گویند .نقشه اروپایی ها این است که در رأی‌گیری شورای حکام که همه انتخاب‌شده از سوی آژانس هستند با ادعاهای بی‌اساس از طریق شورا، خروج ایران از برجام را مستند کنند تا در نهایت بتوانند قطعنامه‌های شورای امنیت را بازگردانند».

او در ادامه درباره خاموش‌کردن دوربین‌های آژانس افزود: «ما واقعا می‌توانیم سه سؤال آژانس را به خود آژانس پاسخ دهیم. همانطور که در سال86 درباره شش سوال آژانس پاسخ دادیم. آن موقع دبیرشورای عالی امنیت ملی آقای لاریجانی بود که گفت شش سوال شما چیست تا به آن پاسخ دهیم که در تیر86 سوالات مشخص شد و در اسفند86 اعلام شد که این پرونده تمام شد و شش سوال پاسخ داده شد و در گزارش‌های بعدی نیز آن سوالات مطرح نشد؛ یعنی این مسئله راه حل دارد وقتی می‌توانیم با آژانس صحبت کنیم چرا مذاکره نکنیم؟ تجربه گذشته نیز نشان داده است می توانیم با آژانس گفت‌وگو کنیم، چه نیازی هست دنیا را بر علیه خود بسیج کنیم؟ اگر ما این سوالات را پاسخ دهیم موجب چه اتفاقی می‌شود؟ من به عنوان یک پژوهشگر که از سال 82 تا کنون این موضوع را دنبال می‌کنم، برایم سوال است که چرا ما این سوالات را با آژانس دنبال نمی‌کنیم حتی اگر اینکه بعدا سوالات جدیدی مطرح شود. این سوالات جدید بر مبنای اطلاعات جدید است؛ بنابراین سوال اساسی اینجاست که چرا با آژانس مذاکره نمی‌کنیم و نشان نمی‌دهیم ما دنبال مذاکره هستیم؟ ما می‌دانیم گروسی با آمریکا رابطه نزدیک دارد و مجری سیاست‌های آنهاست ولی واقعیت این است که این آقا، رئیس آژانس است و تا 2024 هم مدیرکل خواهد بود و با این امر واقع باید یک‌جور مشکل را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم نقشه اروپایی‌ها اجرایی شود. باید به مسئولین بگوییم مفهوم کار اروپا این است که حرف‌های مفت اسرائیل تایید شورای حکام را بگیرد. من به عنوان یک پژوهشگر آنچه بنظرم می رسد را عرض می‌کنم».

بهشتی‌پور در پایان نسبت به احتمال بازگشت به مذاکرات با توجه به بسته جدید گفت‌وگو از سوی وزیرخارجه گفت: «آقای امیرعبداللهیان باید بخش دیپلماسی عمومی وزارت خارجه را قوی‌تر کند که گویا یا اجازه ندارند یا قدرت ندارند. من این را درک می‌کنم که وزارت خارجه هیچ‌وقت اصل مذاکرات را رسانه‌ای نکند چون تحت تأثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرد و دیگر نمی‌توانند کار را مدیریت کنند. اینهایی که می‌گویند متن مذاکرات را علنی کنید همه شعار است مذاکرات وقتی انجام می‌شود. نمی توان آن را رسانه‌ای کرد اما با عنایت به این موضوع یک تخصص ویژه‌ای به نام دیپلماسی عمومی وجود دارد که متخصصین آن سواد این را دارند که کدام حرف‌ها در مذاکرات در رسانه‌ها مطرح شود و کدام محورها قابل انتشار است. کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند مثلا چگونه نیویورک‌تایمز مطلب منتشر می‌کند و نشریه‌های دیگر نیز آن را دنبال می‌کنند. اینها پیوست‌های رسانه‌ای است که آنها درست کرده‌اند و بصورت خودسر چیزی منتشر نمی‌کنند؛ بنابراین من امیرعبداللهیان را درک می‌کنم که نگوید طرح او برای ادامه مذاکرات چیست اما باید یک پیوست رسانه‌ای تهیه کند و از زبان کارشناسان دیگر از جمله دکتر مرندی و... در رسانه‌هایی که خودشان قبول دارند یک سری از کلیات را اعلام کنند».