مهدی جهان‌تیغی در جهان‌نیوز نوشت: اسرائیل در هر دو راهبرد به ظاهر کلان امنیتی خود بیش از آنکه هدف گذاری های ضدامنیتی عمیق که شکستن خطوط قرمز ایران را به دنبال خواهد داشت، اهداف جانبی دیگری را دنبال می کند.

پشت پرده راهبرد «هدف قراردادن سر هشت‌پا» اسرائیل درباره ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با تشبیه ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه به «هشت‌پا»، از راهبرد جدید تل‌آویو در حمله به سر هشت‌پا رونمایی کرد و مدعی شد: «ما دکترین هشت‌پا را به اجرا گذاشته‌ایم و دیگر با شاخک‌ها، با گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم؛ ما معادله جدیدی را تدوین کرده‌ایم و سر هشت‌پا را هدف می‌گیریم».

در ذیل نکاتی قابل تامل درباره راهبرد «هدف قراردادن سر هشت‌پا» اسرائیل درباره ایران آمده است:

یک: اواخر تابستان سال قبل بود که نفتالی بنت از بازبینی کلان معادلات امنیتی درباره ایران سخن گفت و در آن هنگام از تدوین و پیاده سازی راهبرد «مرگ با هزاران جراحت» خبر داد. نفتالی تلاش کرد که فعالیت اطلاعاتی علیه ایران وارد مراحل بالاتری بکند. دوران جدید عملیات اطلاعاتی علیه ایران، لزوما عمق بیشتری نداشت بلکه مدعی شدند تعدد و نقاط آن را افزایش خواهند داد. در این استراتژی که صهیونیست ها از آن به عنوان «مرگ با هزاران جراحت» یاد می کردند، ایران به جای یک زخم کاری باید صدها زخم کوچک ترکیب شده نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک دریافت می کرد، تا ضعف نهایی بر او غالب شود.

دو: در کمتر از یکسال از اجرای راهبرد «مرگ با هزاران جراحت»، سخن گفتن از یک راهبرد جدید موسوم به «هدف قراردادن سر هشت‌پا» به معنای شکست راهبرد اول است. بررسی حوادث یکسال گذشته نشان می دهد که میزان جراحتی که اسرائیل در خاک خود متحمل شده به مراتب بیشتر از جراحت هایی است که به ایران وارد کرده است. یعنی اسرائیل در پیاده سازی راهبرد هزاران جراحت نه تنها موفق نبوده بلکه این راهبرد بالعکس منجر به جراحت های عمیق به خود او شده است.

سه: به اعتقاد نگارنده، اسرائیل در هر دو راهبرد به ظاهر کلان امنیتی خود، بیش از آنکه هدف گذاری های ضدامنیتی عمیق که شکستن خطوط قرمز ایران را به دنبال خواهد داشت، اهداف جانبی دیگری را دنبال می کند. هم در استراتژی هزاران جراحت و هم در استراتژی حمله به سر هشت پا، اسرائیل هدف گذاری های برجامی خاصی را دنبال کرده است. اساسا نفتالی بنت بر خلاف نتانیاهو به انتقادات سنگین و صریح از آمریکا درباره برجام اعتقادی ندارد و قرار دادن ایران در یک برجام دلخواه و کم هزینه که هم منجر به محدودیت بیشتر فعالیت هسته ای و هم اشراف بیشتر اطلاعاتی شود، را در اولویت خود دارد. همزمانی سخن از راهبرد موسوم به «هدف قراردادن سر هشت‌پا» با قعطنامه اخیر آژانس بین المللی اتمی با تحریک مستقیم رژیم صهیونیستی، یکی از اصلی‌ترین کدهای این تحلیل به شمار می آید.

چهار: تحلیل روند بازبینی های امنیتی دنیای غرب و به خصوص آمریکا و اسرائیل در قبال ایران نشان می دهد که تجمع های اعتراضی و اغتشاشات همواره انگیزه بخش و عامل موثر در تدوین استراتژی های ضدامنیتی جدید درباره ایران بوده است. موضوعی که در ماه های پس از فتنه 88 و یا اغتشاشات سال 96 و 98 به خوبی نمایان شد. برخی اعتراضات پراکنده در هفته های گذشته در کشور و همچنین فعال شدن دوباره ضلع عملیات روانی داخلی تکمیل کننده پازل غرب در ایران، صهیونیست ها را برای تدوین یک برنامه جدید ضدامنیتی امیدوار کرد.

پنج: اما به دو دلیل عمده راهبرد جدید اسرائیل نیز شکست خواهد خورد. دلیل اول این است که اسرائیل نه تنها توان عبور از دستان هشت پای ایران را ندارد بلکه اتفاقا بخش عمده ای از عملیات های داخل خاک اسرائیل را گروه های مقاومت از داخل سوریه، عراق، لبنان و... در حال هدایت هستند. دلیل دوم نیز را خود مقامات امنیتی اسرائیل پس از گنده گویی نفتالی بنت بیان کرده اند. وب سایت صهیونیستی bhol در این رابطه به نقل از یک منبع امنیتی ارشد نوشت: «بیان راهبرد «هدف قراردادن سر هشت‌پا» یعنی انگشت کردن در چشم ایرانیان، یک اقدام غیر ضروری که ممکن است انگیزه آنها را برای شدیدتر کردن انتقام افزایش دهد. به گفته این مقام ارشد، ایران در حال برنامه ریزی یک حمله انتقام جویانه است و دلیلی برای تشویق بیشتر آنها برای انجام آن وجود ندارد».