محمدصادق کوشکی گفت: نتیجه بازرسی‌های مداوم آژانس ترور دانشمندان هسته‌ای‌مان بود.

اکنون هیچ احتیاجی به برجام نداریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست سایت فردا: اخبار چندروز گذشته از جمله قطعنامه شورای حکام علیه ایران و البته خاموش‌کردن دوربین‌های نظارتی آژانس از سوی ایران این پرسش را به وجود می‌آورد که سرنوشت ارتباط ایران با آژانس چه می‌شود؟

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آنچه بین ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذشته یک موضوع است و بحث مذاکرات موضوع دیگری است و باید این دو را از هم جدا کنیم زیرا در غیر این صورت وارد بازی آمریکا شده‌ایم. مسئله دیگر آن است که کشورهای مختلف بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس همکاری می‌کنند و آژانس هم متعهد می‌شود خدمات فنی برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورهای عضو این پیمان ارائه دهد و البته تضمین‌هایی هم برای حفظ امنیت هسته‌ای کشورها می‌دهد؛ همه اینها در حالی است که آژانس در سه‌دهه گذشته که ایران هر گونه همکاری را انجام داده است و حتی پروتکل الحاقی که پذیرشش اختیاری است را پذیرفته اما آژانس در همه این دوران به هیچ یک از تعهداتش پایبند نبوده و نیست».

او ادامه داد: «نتیجه بازرسی‌های مداوم آژانس ترور دانشمندان هسته‌ای ما و آسیب‌رسانی به سایت‌های هسته‌ای‌مان بود و ما با دست خودمان دانشمندانمان را در معرض ترور قرار دادیم زیرا پای آژانسی‌ها را به کشور باز کردیم».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «در چند روز اخیر مشاهده می‌کنیم که تلاش‌هایی برای برگرداندن نظارت‌های ویژه آژانس به نظارت‌های عادی و لغو پروتکل الحاقی از سوی مسئولان صورت می‌گیرد که باید چندین سال پیش این کارها را می‌کردیم و متأسفانه آخرین باری که باز اشتباه کردیم، در اسفند سال گذشته بود که بازرسان آژانس را راه دادیم و آژانس هم اطلاعات ما را در اختیار صهیونیست‌ها، اروپایی‌ها و آمریکا قرار داد».

او اظهار کرد: «اکنون آمریکا می‌خواهد گزارش‌های دروغین آژانس را به مسئله مذاکرات پیوند دهد که ما نباید در این دام قرار گیریم. آمریکا تا پیش از این خطاکار و محکوم بود و حالا غربی‌ها با اقداماتی که انجام می‌دهند می‌خواهند ایران را مقصر جلوه دهند و آمریکا را طلبکار که قطعنامه اخیر شورای حکام هم در همین جهت بود».

کوشکی در پایان گفت: «اکنون هیچ احتیاجی به برجام ندارم و نباید تصور کنیم با به نتیجه‌رسیدن مذاکرات اتفاق خاصی رخ می‌دهد. امروز شرایط متفاوت از گذشته شده است. اکنون ظرفیت صادرات نفت بسیار زیاد است اما ما فعلا تولید نفت و بنزین به اندازه نیاز صادرات نداریم؛ وگرنه نیاز جهان بسیار هست و درها هم مانند گذشته بسته نیست».