بیژن مقدم گفت: باید به اصلاح‌طلبان بگوییم اگر مذاکره را بلد بودید چرا در هشت سال قدرت و فرصتی که داشتید مذاکرات هسته‌ای را به نتیجه‌ای مستحکم نرساندید؟

دولت خاتمی هم متوجه شد از غربی‌ها رودست خورده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان به تازگی و به ویژه بعد از صدور قطعنامه شورای حکام رویکردی عجیب در پیش گرفته‌اند؛ آنها همصدا با غربی‌ها می‌کوشند به جای گفتن حقایق موجود دولت را در به نتیجه‌نرسدن مذاکرات مقصر جلوه دهند. در این بین پرسش آن است که هدف آنها چیست؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آن نیروهای داخلی که اکنون می‌گویند دولت در موضوع مذاکرات مقصر است، باید پاسخ دهند کدام دولت بود که با وعده انتخاباتی رفع همه تحریم‌ها به میدان آمد؟ دولت آقای رئیسی بود یا دولت آقای روحانی؟ همان دولتی این وعده را مطرح کرد که حامی اصلی‌اش اصلاح‌طلبان بودند و هشت‌سال سعی کرد تا این وعده محقق شود اما هم نشد و هم نتوانست. واقعیت این است که موضوع مذاکره با غربی‌ها پیچیدگی‌هایی دارد که به این دولت و دولت دیگر هم الزاما ربط ندارد؛ یعنی فرقی ندارد چه دولتی باشد زیرا بخشی از ماجرا به غربی‌ها برمی‌گردد. حتی دولت آقای خاتمی هم نتوانست با غربی‌ها به نتیجه برسد و به یاد داریم دولت او در ابتدا آمد و غنی‌سازی را به طور کامل متوقف کرد و همه‌چیز را پلمپ کرد اما در آخر دیدیم که همان دولت آقای خاتمی متوجه شد که از غربی‌ها رودست خورده است و اعلام کرد که غنی‌سازی را از سر بگیریم».

او ادامه داد: «اعتماد به غربی‌ها یک‌بار دیگر در ماجرای برجام رخ داد و بازهم طرف‌های غربی به تعهداتشان عمل نکرد و آمریکا در دوره ترامپ از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم کل تعهداتشان را کنار گذاشتند و عملا برجام غیرقابل اجرا شد. دولت آقای روحانی بعد از آن بار دیگر و با روی کار آمدن بایدن در آمریکا مذاکرات را شروع کرد و خیلی هم مترصد به نتیجه‌رسیدن بود اما باز هم نتوانست زیرا غربی‌ها در راستای تحقق برجام مانع ایجاد می‌کنند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «آن چیزی که اکنون هم مانع به نتیجه‌رسیدن مذاکرات است، زیاده‌های غربی‌ها و به ویژه آمریکاست. اتفاقا زیاده‌خواهی آمریکا در مقطع کنونی بیش از همیشه شده است و خب طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم نمی‌خواهد باج بدهد و زیربار حرف زور برود.».

او درباره رویکرد اخیر اصلاح‌طلبان نسبت به مذاکرات اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان دو موضع در قبال مذاکرات هسته‌ای دارند؛ یک گروه از آنها می‌گویند اصلا چه نیازی به انرژی هسته‌ای داریم؟ این سخن را از زبان آقای شیرزاد در مجلس ششم شنیده‌ایم تا الان که آقای حجاریان هم همین دیدگاه را مطرح کرده است. گروهی دیگر اما می‌گویند که دولت خودشان بهتر مذاکره می‌کرد و به روش مذاکرات و عملکرد دولت کنونی انتقاد می‌کنند که هدف اصلی آنها هم تخریب دولت است و نه نقد منصفانه که در قبال آنها گفته می‌شود که شما هشت سال فرصت و قدرت داشتید و اگر مذاکره را بلد بودید، چرا در این هشت‌سال به نتیجه‌ای مستحکم موضوع هسته‌ای را نرساندید؟».

مقدم در پایان گفت: «اکنون غربی‌ها سعی می‌کنند ایران را کشوری شرور نشان دهند که در پی ساخت بمب اتم است. آنها می‌خواهند خطاهای خود را پنهان کنند و با استفاده از رسانه‌های گسترده خود افکار عمومی را قانع کنند که ایران کشوری خطرناک برای جامعه بین‌المللی است؛ همان کاری که پیشتر درباره عراق، لیبی و دیگر کشورها انجام داده‌اند. حالا متأسفانه برخی نیروها در داخل همصدا با این رویکرد غربی‌ها می‌شوند و به دلیل وابستگی یا ترس یا غرب‌زدگی نمی‌خواهند واقعیت‌ها را ببینند و بازگو کنند».