مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در دیدار با فرستاده ویژه پوتین تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق را محکوم و از رفتار غرب به ویژه آمریکا در سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه انتقاد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در نخستین روز برگزاری هجدهمین دور از نشست‌های بین‌المللی روند آستانه در نورسلطان قزاقستان، هیأت جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی «علی‌ اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، با هیأت روسیه ملاقات و آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه را مورد بررسی قرار داد. 

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در این نشست، با اشاره به آخرین تحولات بین‌المللی و تاثیرات آن بر سوریه، بر اهمیت و اراده مشترک کشورهای ضامن روند آستانه برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تأکید کرد. 

وی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق که منجر به خسارت وسیع و متوقف شدن فعالیت آن شد را شدیدا محکوم و از تداوم حملات رژیم صهیونیستی که منجر به آسیب دیدن زیرساختارهای شهری سوریه می‌شود، ابراز نگرانی کرد. 

علی اصغر خاجی ضمن انتقاد از رفتار کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها در سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه، خواستار عملی شدن آنها بدون هرگونه رفتار تبعیض آمیز در این خصوص شد. 

الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه نیز در این ملاقات با تاکید بر مواضع مشترک دو کشور ایران و روسیه در سوریه، از گسترش همکاری‌های دوجانبه در این خصوص استقبال کرد. 

وی با انتقاد از رویکرد غرب در اجرای توافقات و قطعنامه‌های تصویب شده به ویژه قطعنامه ۲۵۸۵، بر لزوم بازنگری غربی‌ها در مواضع و سیاست‌هایشان و عدم سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه به سوریه تأکید کرد.

در این ملاقات دو طرف بر اهمیت اجرایی شدن همه توافقات روند آستانه از جمله احترام به تمامیت ارضی، یکپارچگی و حاکمیت ملی سوریه تأکید کردند.

همچنین در جریان این نشست، هیأت‌های عراق و لبنان نیز دیدارهای جداگانه‌ای با هیأت ایرانی انجام دادند و در خصوص مسائل سوریه و منطقه، به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند. | منبع: فارس