سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گرد و خاک و توفان گرد و خاک در سه استان هشدار داد.

هشدار طوفان گرد و خاک در سه استان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گرد و خاک و توفان گرد و خاک در سه استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، در نواحی مستعد توفان گردوخاک و احتمالا توفان شن فردا (۲۹ خردادماه) در شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و نوار شرقی خراسان جنوبی و نوار شرقی کرمان و دوشنبه (۳۰ خردادماه) در جنوب و نوار شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

اختلال در تردد، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، سقوط اشیاء از ارتفاعات، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، اختلال در ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی در این شرایط جوی دور از انتظار نیست.

در این وضعیت جوی اجتناب از سفرهای غیرضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی توصیه می‌شود.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.