سه موضوع مورد ختلاف میان آمریکا و ایران برای توافق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیاتی از مذاکرات هسته‌ای اخیر در دوحه و مذاکرات وین در اسفند سال گذشته مطرح کرده که صراحت بیشتری دارد و می‌شود فهمید در این مذاکرات چه گذشته، از جمله اینکه:

در مذاکرات وین توافق شده بود تعدادی از نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از لیست قرمز تحریم خارج شوند ، اما آمریکایی‌ها تغییر موضع دادند و گفتند ممکن است آنها را دوباره به فهرست تحریمی‌ها بازگردانیم .

در بحث تضمین‌ها نیز آمریکایی‌ها، پذیرفته بودند یک بازه زمانی برای تضمین انتفاع اقتصادی در توافق قید شود اما در جلسات آخر مذاکرات وین ( اسفند ماه) دراین مورد هم تغییر موضع دادند. 

در دوحه با آمریکایی ها در سه موضوع به تفاهم و توافق نرسیدیم یکی بحث تضمین‌ها بود، در این بخش، آمریکایی‌ها، می‌بایست ، تضمین می‌دادند حداقل تا پایان دوره بایدن انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی برقرار خواهد بود اما متاسفانه توانایی اینکار را ندارند . 

نکته دوم بحث پادمان بود، ما در مذاکرات اسفند ماه با غربی‌ها به این تفاهم رسیده بودیم که با آژانس در رد و بدل متون و سوال و پرسش و پاسخ جمهوری اسلامی به توافق برسیم تا در خرداد ماه و در اجلاسیه شورای حکام بحث پادمانی ما حل و فصل شود و پرونده مختومه شود که خُب دیدیم، نه فقط این اتفاق نیافتاد بلکه آژانس و شورای حکام علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کرد، البته محتوای قطعنامه ملایم بود اما جمهوری اسلامی همین را هم برنتابید و ما در دوحه تاکید کردیم، بحث پادمان باید پایان یابد. 

بحث سوم هم همین لیست قرمز تحریمی‌هاست که جمهوری اسلامی تاکید دارد، افراد حقیقی و حقوقی که تفاهم شده از لیست حذف شوند، دیگر نباید به بهانه‌های دیگری ، مجددا به لیست قرمز بازگردانده شوند.

آمریکایی ها مدعی هستند جمهوری اسلامی حرف جدیدی نزده و حرف های قبلی را تکرار کرده ، در حالی که ما همین موضوعات را با آقای مورا و آقای بورل و ۱+۴ مطرح کرده بودیم و گفته بودیم اگر جمهوری اسلامی از این مذاکرات انتفاع اقتصادی به دست نیاورد ، اصلا نقض غرض است و رفتن ما به مذاکرات اصلا هیچ سودی به حال جمهوری اسلامی ندارد . ما نه بیش تر از برجام می خواهیم و نه به کمتر از برجام راضی می شویم. | منبع: خبرآنلاین