همین جوان های امروز به وقتش از پرچم و خاک و ملت و دین این کشور دفاع خواهند کرد.

صحبت های محمد رویانیان در دفاع از فوتبالیست ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، محمد رویانیان مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با ورزش سه نکاتی را درباره موج جدیدی که در فضای مجازی پیرامون فوتبالیست ها و جایگاه اجتماعی آنها به راه افتاده به زبان آورد.

خلاصه ای از این حرف ها را در ادامه می‌خوانیم:

* قیاس فوتبالیست با شهید قیاس مع‌الفارغ است

قیاس بازیکنان فوتبال با شهدا اساسا قیاس مع‌الفارغ است؛ از یک جهت به هم ارتباطی ندارند و دوم اینکه هیچکس نمی‌تواند منزلت شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم و سالار آنها حاج قاسم سلیمانی را با شخص دیگری مقایسه کند. شهدا را فقط می‌توان با شهدا مقایسه کرد. ما که زنده هستیم نمی‌توانیم خودمان را در تراز شهدا مقایسه کنیم.

* ورزش مخالف ناهنجاری ها است

جوان های ورزشکار برای مملکت از طریق تیم ملی هم زحمت می‌کشند و در‌ حوزه ورزش و فوتبال فعالیت می‌کنند و برای کشورشان نشاط و شادابی تلاش می‌کنند؛ اینها برای مملکت ما سرمایه و قابل احترام هستند و موجبات نشاط اجتماعی و شادابی و حتی هم‌بستگی ملی هستند. اساسا ورزش حرفه ای از جمله فوتبال، کشتی، تنیس، والیبال، بسکتبال و ... اولا موجب نشاط اجتماعی است، دوما نماد سلامت جسمی و روحی یک جامعه است و مخالف و ضد ناهنجاری های اجتماعی به خصوص اعتیاد و بعضی از پلشتی ها قرار دارد.

* ورزشکاران سرمایه کشور هستند 

توسعه ورزش و توجه به ورزشکاران در رشته های مختلف، برای شادابی یک ملت و الگوسازی برای جوانان عقلانیت است که به جای اینکه تحت تاثیر القائات قاچاق مواد مخدر و امثال این مسائل قرار بگیرند، به سلامتی و شادابی برسند. این مسئله باید مورد احترام همه ما باشد. ورزشکاران ما چه در سطح شهرستان، چه استان و چه ملی، سرمایه مملکت هستند. ورزشکار بودن یک هنر، ارزش، نماد است و بیانگر نشاط، شادابی و توانایی جسمی و روحی جوان های مملکت ما است. ای کاش برای تمام جوان ها در سراسر ایران و به وسعت کل کشور امکان ورزش کردن در ابعاد مختلف فراهم بود.

* ورزش در برابر منکرات، معروف است

ورزش یک معروف در مقابل منکرات است. اگر یک ورزشکاری خطا یا خلاف می‌کند، مرتکب جرمی می‌شود، اظهار نظر های عجیبی می‌کند که در حد او نیست یا پول های میلیاردی می‌گیرد، ما کاری به آنها نداریم. ما باید به کل جامعه ورزشکاران کشور افتخار کنیم. چه فوتبال، چه کشتی، تنیس، والیبال، قایقرانی، شنا، کوهنوردی و ... ارزش و سرمایه و معروف است و باید به آن پرداخته شود و توسعه داده شود. تا سطحی ترین که ورزش همگانی است موجب نشاط و سلامتی مردم و جوان ها می‌شود.

* نباید یک قشر را بکوبیم 

اینکه بخواهیم رشته خاصی از ورزشکاران را زیر سوال ببریم درست نیست. هر فردی در هر رشته، جایگاه و قشری امکان دارد تخلف یا خطایی بکند؛ اینکه ما همه آن جامعه یا قشر را بکوبیم درست نیست. ‌

* جوان های امروز همان جوان های قدیم هستند

در نهایت کلام من این است که هیچکس را با شهدا مقایسه نکنید؛ فقط می‌توانیم شهیدی را با شهیدی دیگر در کنار هم قرار بدهیم. اتفاقا جوان های امروز هم همان جوان های قدیم هستند. آن زمان شرایط جنگ به ما حمله شده بود و همین جوان ها از مملکت و ناموس دفاع کردند. الان هم همین جوان های ورزشکار ما در زمان مناسب سرباز و فدایی این مملکت هستند و به پرچم جمهوری اسلامی افتخار می‌کنند و از پرچم، آب و خاک، ملت و دین دفاع می‌‌کند. ما الان جنگ نداریم و جنگ ما در عرصه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... است.

* درخشش ورزشکاران دفاع از پرچم کشور است

یکی از از مسائلی که من به آن اعتقاد دارم این است که اگر ورزشکاران ما در عرصه های بین‌المللی خوب بدرخشند باعث غرور ملی و دفاع از پرچم ما است. این هم یک نوع دفاع و مقدس است و ارزش دارد. اینکه در خارج از کشور یک ورزشکار می‌درخشد، موجب افتخار و سرافرازی مملکت ما است و پرچم ما را بالا می‌برد. تیم ملی فوتبال یا باشگاه های ما در آسیا بروز خوبی از خودشان داشته باشند و اخلاقمند و اخلاق‌مدار باشند برای کشور ما یک پوئن مثبت است. بنابراین این من کلا قیاس ورزشکاران را با شهدا جایز نمی‌بینم و فکر می‌کنم جوان های ما این قابلیت را دارند در زمان مناسب از حریم این ممکلت دفاع کنند. همین الان هم این عقیده را دارم که ورزشکاران ما در سنگر دفاع فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی از کشور عزیزمان هستند و مدال و افتخار می‌آورند و در دنیا معروف می‌شوند. اینها سرمایه مثبت است و نباید منفی نگاه کنیم.

* رفتار رهبری موید این حرف ها است

مقام معظم رهبری تا الان تمام موفقیت هایی که جوان های ما در همه رویداد های ورزشی به خصوص بین‌المللی دارند مورد تمجید قرار دادند. وقتی رهبر عظیم‌الشان بعد از موفقیت در عرصه های مختلف  رویداد های بین‌المللی، المپیکی و جام جهانی بلافاصله پیام داده‌اند و تشکر کرده‌اند موید صحبت های من است.