رامین مهمانپرست معتقد است که اصلی‌ترین هدف بایدن در سفر منطقه‌ای سخت‌تر کردن شرایط برای ایران است اما باور دارد که ایران با تمرکز بر دیپلماسی و مشخصا دیپلماسی اقتصادی می‌تواند، وضعیت را به نفع خود مدیریت کند.

بایدن می‌آید تا شرایط را برای ایران سخت‌تر کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که از مدت‌ها قبل به متحدان خود در منطقه وعده سفر و گفت‌وگوی حضوری را داده بود، بالاخره امروز می‌آید و عربستان و رژیم صهیونیستی را از چشم انتظاری در می‌آورد. آنطور که گفته شده تشکیل اتحاد ضد ایران یکی از اصلی‌ترین اهداف او است. ضمن اینکه تسریع عادی سازی روابط کشورهای عربی منطقه با رژیم صهیونیستی را نیز در دستور کار دارد و به فکر حل مسائل اقتصادی و مشخصا در حوزه انرژی نیز است. 

برخی از تحلیلگران معتقد هستند که سفر وی برای ایران زیان‌بار است و چالش‌های تازه‌ای را ایجاد خواهد کرد. برخی دیگر اما باور دارند که ناتوی عربی یا هر اسم دیگری که داشته باشد از پیش شکست خورده است و نباید نگران آن بود. 

رامین مهمانپرست ، سخنگوی سابق وزارت خارجه از جمله کارشناسانی است که اعتقاد دارد، سفر بایدن و سیاست‌ها و اهداف او در راستای سخت‌تر کردن شرایط برای ایران است. اما ناامید نبوده و باور دارد ایران از پس مدیریت شرایط تازه نیز برخواهد آمد. او در گفت‌وگو با «فردا» ضمن اشاره به اینکه «دولت بایدن می‌خواهد حضور نظامی خود را کمرنگ و از طرق دیگری در منطقه نفوذ کند» گفت: « مهم‌ترین دستور کار دولت بایدن ایجاد همبستگی بین رژیم صهیونیسی و کشورهای عربی منطقه است.»

وی تصریح کرد: «آنها می‌خواهند از طریق این مجموعه اهداف سیاسی خود را دنبال کنند و یکی از آن اهداف سیاسی نیز حتما اعمال فشار بر ایران و مقابله با جبهه مقامت در منطقه خواهد بود. آنها برای رسیدن به این هدف به لحاظ سیاسی اعتبار خودشان را نیز زیر پا می‌گذارند. مثلا مهم‌ترین موضوعی که سفر بایدن به عربستان را زیر سوال می‌برد، شعارهای او در زمان انتخابات ریاست جمهوری بود. مثلا او می‌گفت که موضوع قتل خاشقچی را رها نمی‌کند اما می‌بینم که چقدر راحت از کنار حقوق بشر گذشته و چشمان خود را بستند و به خاطر اهداف سیاسی دومرتبه در حال ورود به روابط معنادار سیاسی با عربستان هستند».

مهمانپرست همچنین گفت: «آقای بایدن همین طور در بیانیه که برای واشنگتن پست برای این سفر خود به منطقه داد، به موضوعاتی اشاره داشت که عوام فریبی دولتمردان آمریکا را به خوبی نشان می‌دهد. اینکه دنبال توسعه دیپلماسی هستند موضوع قابل توجهی است چون این حرف را موقعی می‌زنند که همه اقدامات برای ایجاد جنگ و درگیری در منطقه از سوی آنها دنبال شده و آنها را به هدف نرسانده است لذا الان به ناچار روی به دیپلماسی آورده‌اند».

این دیپلمات پیشین افزود: « بایدن صریح و شفاف گفته که هدف او از این سفر اعمال فشار بیشتر دیپلماتیک   و اقتصادی به ایران است. آنها نبال یک بازی جدید هستند که ایران را در انزوا نگه دارند و در مقابل، شرایط خود را تغییر دهند و سعی کنند که یاران بیشتری را برای مقابله با ایران دور خود جمع کنند».

وی تاکید کرد: «در چنین شرایطی ما اولا باید در توسعه روابط خارجی خود، خیلی جدی برنامه‌های خود را دنبال کنیم. همین تحرکات اخیر بسیار خوب و مثبت بوده است. رفت و آمد کشورهای همسایه به ایران می‌تواند معنادار باشد. انعقاد قراردادهای بلند مدت که منافع دو طرف را تامین کند ضامن روابط پایدار و باثبات است. ورود به مجموعه های بزرگ اقتصادی مثل شانگهای و بریکس برای ما بسیار اهمیت دارد و ما باید در کنار توسعه روابط دوجانبه در پیمان‌های چندجانبه حضور فعالی داشته باشیم».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: «مهم‌ترین بحث ما در حال حاضر باید دیپلماسی اقتصادی باشد زیرا آن نقطه اصلی که امریکایی‌ها هدف گرفته‌اند فشار‌های اقتصادی به ایران است. آنها فکر می‌کنند که اگر شرایط اقتصادی ما را بیشتر تحت فشار قرار دهند، ما مجبور به دادن امتیاز می‌شویم و گذشت زمان برای آنها برتری ایجاد خواهد کرد».

وی تاکید کرد: «ما باید بدون درنگ دو اقدام اصلی را دنبال کنیم. اولا باید در داخل کشور اصلاحات بزرگ اقتصادی را شروع کرده و ساختارهای اقتصادی را به صورت مطلوب اصلاح کنیم. باید از هزینه‌های دولتی که بر درآمدها غلبه دارد و ما را محتاج برجام و فروش نفت می‌کند، کم کنیم. باید اقتصاد را به سوی اتکا بر تولید ببریم و به سوی بازارهای صادراتی هدف برویم. دوما ، در کنار این رویکرد باید بر محور دیپلماسی اقتصادی تحرکات دیپلماسی داشته باشیم و بتوانیم وضعیت اقتصادی را به شکل مطلوب برسانیم. در این صورت گذشت زمان به نفع ما خواهد بود و و از پس این فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و غربی‌ها می‌خواهند وارد کنند، برخواهیم آمد». | منبع: فردا