از مهرداد میناوند و ادموند بزیک تا رامین رضاییان و دانیال اسماعیلی فر؛ این داستان یاغی‌هایی است که هرگز نخوانده‌اید.

این لیست در تهران و اصفهان آتش به پا کرد!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، چند روز پیش از اینکه رامین رضاییان پیراهن زرد سپاهان را در دست بگیرد و انتقالش به جمع شاگردان مورایس را نهایی کند، سه طلایی‌پوش سابق با پرسپولیس به توافق رسیدند و در حالی که انتظار می‌رفت چهارمی نیز سجاد شهباززاده باشد، این اتفاق رخ نداد.

با این حال این شاید اتفاقی کم نظیر در فوتبال ایران باشد که در یک پنجره نقل و انتقالاتی، چهار انتقال مستقیم بین دو رقیب سنتی و مدعی عنوان قهرمانی شکل بگیرد. البته این نخستین انتقال‌های تاریخ پرسپولیس - سپاهان نبود و در تمام این سالها بازیکنان زیادی مسیر تهران - اصفهان و بالعکس را طی کردند و کمتر یا بیشتر، مورد اقبال یا هجمه قرار گرفتند.

اگرچه تعداد انتقال‌های مستقیم و غیرمستقیم بین این دو تیم به چیزی در حدود 50 بازیکن و مربی می‌رسد اما اینجا 20 انتقال مهم را با یکدیگر بررسی می‌کنیم؛ انتقال‌هایی جذاب، هیجان انگیز و در مواردی جنجالی.

با ما همراه باشید:

استانکو

معمار پرسپولیس فوق العاده و بی رقیب دهه 70، مرد محبوب سکوهای آزادی که راه عزیز شدن را خیلی خوب بلد بود، چند سال بعد از جدایی از این باشگاه و در دو مقطع، یک بار در سال 80 و بار دوم در سال 83 هدایت سپاهان را بر عهده گرفت. استانکو در اصفهان هرگز به اندازه تهران موفق نبود و نتوانست سپاهان را هم مانند پرسپولیس تبدیل به قدرت اول ایران کند. سرمربی کروات و نام اشنای فوتبال اروپا، قطعا بهترین روزهای خود را با پرسپولیس سپری کرد، نه روی نیمکت تیم ملی و سپاهان.

احمدرضا عابدزاده

احمدرضا در همان سال 71 تصمیم به جدایی از استقلال و انتقال به پرسپولیس گرفت، اما کمیته انضباطی حکم به قرارداد سه ساله او با آبی پوشان و ماندن در این تیم داد. سپس او در اواخر سال 71 راهی سپاهان شد و فقط یک بار با لباس این تیم بازی کرد. بعد هم آن مصدومیت دلخراش در تیر ماه 72 و انتقال به آلمان برای مداوا با مساعدت عابدینی. احمدرضا عابدزاده که نمک گیر محبت مدیر باشگاه پرسپولیس شده بود، در سال 73 لباس این تیم را به تن کرد و طی هفت سال حضور در جمع قرمزپوشان، عنوان بهترین دروازه بان این باشگاه را نیز به خود اختصاص داد.

مهرداد میناوند

بازگشت نافرجام به پرسپولیس تحت هدایت علی پروین و بعد اضافه شدن به گروه مخالف او و بازی کردن برای تیم وینگو بگوویچ، باعث شد مهرداد میناوند در تابستان سال 83 و با بازگشت سلطان، پرسپولیس را به مقصد سپاهان ترک کند. مهرداد در طول یک فصل بازی در اصفهان عملکرد قابل قبولی داشت و البته به زعم خودش طاقت دوری از پرسپولیس را نیاورد و خیلی زود و در سن 30 سالگی از سطح اول فوتبال فاصله گرفت؛ ستاره ای که در همه چیز عجله داشت.

هادی عقیلی

هادی عقیلی فقط یک بار در تاریخ 17 آذر 78 و مقابل آدونیس مشهد در جام حذفی لباس پرسپولیس را به تن کرد و در عین گمنامی او نیز در بهار 80 درگیر جنگ داخلی پرسپولیس شد. یک فصل حضور در رختکن سپاهان و بعد هم انتقال به سایپا. اما هادی عقیلی از سال 83 دوباره راهی اصفهان شد و در طی هفت سال حضور در این باشگاه، بهترین مدافع تاریخ سپاهان و یکی از بهترین های بعد از انقلاب فوتبال ایران لقب گرفت. عقیلی در کنار نویدکیا از نمادهای سپاهان نوین و موفق بعد از انقلاب محسوب می شود.

ادموند بزیک

ستاره گلزن پرسپولیس در اواسط دهه 70، بعد از ورود علی پروین به رختکن پرسپولیس به تدریج دچار افت محسوسی شد و نتوانست روزهای درخشان گذشته خود را تکرار کند. در نهایت ادو در بهار 80 درگیر اختلاف سلطان با کادر مدیریتی شد و چند هفته بعد لباس سپاهان را به تن کرد. ادموند بزیک در اصفهان به معنای واقعی احیا شد، آقای گل و قهرمانی لیگ برتر را تجربه کرد، مدتی پای ثابت اردوهای تیم ملی بود و البته دروازه تیم سابق خود را نیز باز کرد تا همه جوره به علی پروین ثابت کند که اشتباه کرده است.

ابراهیم توره

پس از درخشش در پیکان، به تیم کهکشانی افشین قطبی پیوست اما با پیراهن سرخ چندان عملکرد خوبی نداشت و تنها 11 گل به ثمر رساند. توره یک فصل بعد به سپاهان قلعه‌نویی پیوست و دو سال متوالی قهرمانی را به دست آورد و نزدیک به چهل گل به ثمر رساند تا یکی از برترین مهاجمان تاریخ سپاهان لقب بگیرد.

شهریار مغانلو

او نیز مثل ابراهیم توره، گادوین منشا و... مهاجمی بود که از پیکان چهره شد و البته پس از یک دوره بازی در پرتغال به پرسپولیس پیوست. مغانلو در زمستان لیگ بیستم، ستاره خط حمله پرسپولیس بود و به همراه عیسی آل کثیر، زوجی خطرناک را برای قهرمانی قرمزها تشکیل داده بود. شوت شهریار بود که در شهرآورد منجر به گل عیسی آل‌کثیر شد و پرسپولیس را به قهرمانی رساند. اما در پایان فصل مدیران پرسپولیس نتوانستند رضایت نامه او را از سانتاکلارا بگیرند تا یک ستاره دیگر هم از پرسپولیس به سپاهان برود.

سروش رفیعی

گابریل کالدرون سرمربی پرسپولیس، سروش را در فهرست مازاد قرار داد تا این ستاره خوش تکنیک مسیر اصفهان را در پیش بگیرد و شاگرد امیر قلعه‌نویی بشود. او دو فصل عملکردی قابل قبول و در مقاطعی درخشان را با سپاهان داشت اما زمانی که پیشنهاد پرسپولیس را دریافت کرد، دوباره پرسپولیسی شد تا مورد خاص این لیست قرار بگیرد؛ بازیکنی باتجربه انتقال مستقیم از پرسپولیس به سپاهان و برعکس.

محسن مسلمان

اغراق نیست اگر مسلمان را یکی از محبوب‌ترین بازیکنان چند سال اخیر پرسپولیس بنامیم؛ بازیکنی که گروهی از هواداران پرسپولیس، در جنگ او با برانکو، طرفش را گرفتند و نامش را در ورزشگاه فریاد زدند. با این حال ایوانکوویچ در پایان لیگ هفدهم مهندس پرحاشیه تیمش را کنار گذاشت تا آقای پاس گل لیگ برتر راهی سپاهان شود. در سپاهان اما او چندان موفق نبود و حالا هم که بدون تیم مانده است.

سیدجلال حسینی

با موهای تراشیده و چهره خشمگین. او نمونه واقعی یک مدافع سرسخت در فوتبال ایران بود که در سه فصل بازی با پیراهن سپاهان، سه قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کرد. زوج طلایی‌اش با هادی عقیلی تشکیل شده بود و به تیم ملی هم رسید اما در آستانه مقدماتی جام جهانی 2014 سیدجلال با هم‌تیمی‌اش محسن بنگر تصمیمی جدید گرفت؛ انتقال به پرسپولیس. پرسپولیسِ تحت مدیریت محمد رویانیان با انبوهی از ستاره. انتقال او از سپاهان به پرسپولیس، یکی از بزرگترین اتفاقات نقل و انتقالات فصل 1391-92 بود.

محسن بنگر

بنگر یکی از متعصب‌ترین بازیکنان سپاهان بود و در پرسپولیس نیز چنین چهره‌ای را به خود گرفت. مدافع بلند قامتی که در کنار سیدجلال، بهترین آمار خط دفاعی پرسپولیس را ثبت کرد اما بدشانس بود که بهره‌ای از سالهای پرافتخار پرسپولیس نبرد.

عباس آقایی

هافبک خوش نقش تبریزی دو فصل در سپاهان بازی کرد و پس از یک سال درخشان در پاس، به پرسپولیس پیوست. در پرسپولیس به همراه کریم باقری، پژمان نوری و فرزاد آشوبی، خط هافبک تیم قهرمان قطبی را تشکیل داد اما در پایان فصل از پرسپولیس جدا شد. او یکی از بی حاشیه ترین بازیکنان مشترک پرسپولیس و سپاهان محسوب می‌شود.

شجاع خلیل‌زاده

شجاع قرار بود پس از ترک مس کرمان به پرسپولیس بپیوندد اما انتقال سیدجلال و بنگر، حضور او را منتفی کرد. در سپاهان نیز چهره‌ای درخشان بود و به نظر می‌رسید بعد از خدمت سربازی راهی پرسپولیس شود ولی یک سال قرارداد با سپاهان مانع از این اتفاق شد. در نهایت شجاع به پرسپولیس پیوست و به یکی از جنجالی‌ترین جابجایی‌های زرد و قرمز فوتبال ایران تبدیل شد.

گئورگی گولسیانی

مدافع گرجستانی سابق نساجی، در سپاهان هرگز چهره یک ستاره را نداشت و زمانی که پیشنهاد پرسپولیس را گرفت، به گفته خودش «متعجب» شد. با این حال او حالا جزو آخرین انتقال‌های مستقیم بین این دو تیم است. مدافعی بلند قامت و البته کم حاشیه که باید دید در ترکیب سرخپوشان چه می‌کند.

دانیال اسماعیلی‌فر

به نظر می‌رسید دانیال برای لیگ بیستم به پرسپولیس ملحق شود اما ترجیح داد که از ذوب آهن به تیم همشهری برود. روز پایانی لیگ بیست و یکم، خبر انتقالش به پرسپولیس در رسانه‌ها مخابره شد اما خودش این خبر را تکذیب کرد. حالا او به پرسپولیس آمده و به جای رامین رضاییان بازی خواهد کرد و امیدوار است از پرسپولیس به جام جهانی برسد.

رامین رضاییان

تصویر ویژه از رضاییان در تقابل با سپاهان، مربوط به دیداری است که به پنالتی بارسلونایی او به همراه مهدی طارمی منجر شد. رامین این فصل هم تمام تلاشش را کرد تا پرسپولیس سپاهان را شکست دهد اما این اتفاق رخ نداد و حالا او عضوی از سپاهان خواهد بود. در 48 ساعت اخیر رامین موردهجمه گروهی از طرفدارانش قرار گرفته تا انتقال او هم در زمره جنجالی‌ها قرار بگیرد. حالا رضاییان پس از 7 سال با پیراهن تیمی ایرانی برابر پرسپولیس بازی خواهد کرد.