یکی از فعالان محیط زیست استان مرکزی گفت: مردم اراک و شازند، خواستار تامین ۱۰۰ درصدی گاز برای نیروگاه حرارتی شازند هستند.

تامین ۱۰۰ درصدی گاز برای نیروگاه، مطالبه مردم اراک و شازند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از فعالان محیط زیست استان مرکزی گفت: مردم اراک و شازند، خواستار تامین ۱۰۰ درصدی گاز برای نیروگاه حرارتی شازند هستند.

دکتر سیاوش آقاخانی ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱، در دیدار ریاست جمهوری با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان مرکزی اظهار کرد: اگر نگاهی به نظرسنجی های قبل از سفر انداخته باشید، متوجه می شوید که مطالبه مردم استان تنها معیشت و اشتغال نیست، امروز مطالبه مردم استان را از زبان کارگر زحمتکشی بیان می کنم که به علت آلودگی کارخانه، درگیر بیماری ریوی شده، اما به علت مشکلات اقتصادی و در شهری که دو سوم روزهای سالش آلوده است، درمان خود را کنار گذاشته و برای تامین رزق خانواده، مظلومانه و به قیمت جانش، چرخ صنعت این استان را به چرخش درآورده است.

وی افزود: مطالبه مردم استان را از زبان مادری ناله می کنم که کودک ۳ ساله اش، در بخش خون کودکان سرطانی بیمارستان امیرکبیر اراک بستریست و لحظه به لحظه در کنار فرزندش پرپر می شود.

آقاخانی با بیان اینکه درد امروز ما، درد حیات و آرزوی نفس است، خطاب به رییس جمهور گفت: امروز دیگر معضل ما تنها آلودگی هوای کلانشهر اراک نیست، امروز در شرایطی سکان اجرایی کشور را در دست گرفته اید که معضلات محیط زیست از توسعه ناپایدار معادن محلات، تا آلودگی های صنعتی خمین و دلیجان و ساوه و زرندیه و تا خشکیدن رودخانه ها و معضلات منابع آبی در تفرش، خنداب و کمیجان و آشتیان استان را در بر گرفته و عدم توجه به ظرفیت های اکولوژیکی و اصول آمایش سرزمینی، سبب توسعه ناپایدار و زوال اکوسیستم های طبیعی و مناطق چهارگانه استان شده است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی استان، تخصیص منابع به حوزه بهبود محیط زیست، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری غیر مستقیم در حوزه سلامت و عامل پیشگیری از هزینه های کمرشکن حوزه درمان و دارو و نظام سلامت و البته حق مسلم شهروندی است.

این فعال محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: امروز سرمایه گذاری در اجرای طرح مدیریت زیست بومی تالاب میقان و کنترل کانون های تولید ریزگرد داخلی استان و توسعه شبکه پایش آلودگی هوا در شهر اراک و سایر شهرستانهای استان، نیازهای پایه و اولیه برای مدیریت وضع موجود است.

وی گفت: استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی، میزبان ابر صنایع مادر است و سهم بزرگی در تامین نیازهای اساسی کشور دارد. نمی توان پذیرفت که سود این صنایع برای کشور و سهم آلودگی آن تنها برای مردم استان باشد، نمی توان پذیرفت که به بهانه تولید برق منطقه و کمبود گاز کشور، مردم مظلوم شهرهای اراک و شازند تاوان سوزاندن روزانه ۶ میلیون لیتر مازوت و دفن شدن زیر ۴۵۰ تن انواع آلایندگی را بدهند و نیروگاه های استان های دیگر با ملاحظات‌ سیاسی گازسوز بماند.

آقاخانی اضافه کرد: نمی توان پذیرفت که صنعتی به عظمت ایرالکو به بهانه تامین نیاز کشور، از اجرای طرح کارخانه آندسازی  جدید طفره برود و عوارض آلودگی خود را پرداخت نکند! نمی توان پذیرفت که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که قرار بود این مشکل را ۵ ساله حل کند، به بهانه عدم اجرای تعهدات مالی و غیرمالی وزارتخانه ها ۱۵ سال به تاخیر بیفتد و صحبت از احقاق حقوق مردم اراک شود و مدیریت استان پتانسیل ها و ابزارهای کافی برای برخورد قاطع با مسببین وضع موجود از وزارتخانه های کم کار تا صنایع آلاینده ملی را نداشته باشد.

وی تصریح کرد: استان مرکزی استانی با دامنه چالش های محیط زیستی ملی است که عبور از وضعیت موجود آن احتیاج به اختیارات، اعتبارات ملی و برنامه منسجم و مدون دارد و مهمترین اقدام دولت مردمی در سال اول فعالیت خود می تواند بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک باشد که ضمن تخصیص اعتبارات ملی مناسب و بهنگام بتواند استفاده درست از منابع درون دستگاهی، مصرف هوشمند عوارض آلودگی صنایع و نقش اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در کنار ظرفیت ارزشمند مشارکت های مردمی را داشته باشد و مطمئنا این اقدام گامی بزرگ و هدیه ای ماندگار در بهبود هوای اراک و زمینه ساز تهیه طرح های مدیریت زیست بومی شهرهای شازند، ساوه، دلیجان و خمین خواهد بود.

این فعال محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: درخواست مردم اراک و شازند از دولت سیزدهم در کنار بروزرسانی این طرح، قول پایدار برای تامین ۱۰۰ درصدی گاز نیروگاه شازند در فصول سرد سال است.