حسین کنعانی‌مقدم گفت: روسیه و ایران در سفر اخیر پوتین به ایران سیاستی راهبردی برای جلوگیری از سلطه ناتو و مداخلات آمریکا در خاومیانه را در پیش گرفتند.

سفر پوتین به تهران فراتر از اجلاس آستانه بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ارتباط ایران و روسیه به ویژه با سفر اخیر پوتین به تهران وارد فاز جدیدی شده است. حالا در این بین پرسش آن است که گسترش روابط دو کشور چه آثاری خواهد داشت؟

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ایران بر اساس سیاست نه شرقی، نه غربی یعنی نفی هرگونه سلطه غرب و شرق پیش می‌رود. ایران و روسیه منافع مشترکی دارند و بر اساس آن منافع سیاستی راهبردی را پیش گرفته‌اند. هم ایران و هم روسیه دشمن مشترک خود را آمریکا می‌دانند و طبیعی است وقتی غربی‌ها با محوریت آمریکا ما را تحریم می‌کنند و از هر فشاری کم نمی‌گذارند، ایران هم‌پیمان‌های خود را در عرصه بین‌المللی پیدا می‌کند تا بتواند در برابر تهدیدها بایستد و در این بین به هیچ‌وجه استقلال و تمامیت ارضی ما به خطر نیفتاده که بگوییم شعار نه شرقی، نه غربی نادیده گرفته شده است».

او ادامه داد: «سفر آقای پوتین به ایران بسیار فراتر از اجلاس آستانه بود و دیدارش با رهبر انقلاب حکایت از همین موضوع دارد. روسیه و ایران در سفر اخیر پوتین به ایران سیاستی راهبردی برای جلوگیری از سلطه ناتو و البته جلوگیری از مداخلات آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس را پیش گرفتند. می‌شود امروز گفت که اتحادی میان ایران، روسیه، سوریه، عراق و حتی ترکیه در برابر اتحاد غربی‌ها شکل گرفته است».

این فعال سیاسی همچنین درباره سرنوشت برجام گفت: «روسیه مخالف برجام نیست و تعهد کتبی از آمریکا گرفته است که تحریم‌های بعد از جنگ اوکراین مانع کار برجام نشود».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «آمریکا و اروپا تصور می‌کنند اگر قرار باشد برجام احیا شود و ایران نفع اقتصادی ببرد، آن سوی نفع اقتصادی خودشان باشند و در این بین جایی برای روسیه و چین قائل نیستند و فعلا برجام در گیرودار این مسائل است».