سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت برای پیگیری حقابه ایران از افغانستان به کجا رسیده است، اظهار کرد: طرف افغان در مذاکرات انجام شده حق ایران را مبتنی بر موافقتنامه پذیرش و به آن اذعان دارد و اختلاف در مورد میزان آب ورودی است و نیز برخی مشکلات فنی، که جمهوری اسلامی با جدیت این امر را پیگیری می‌کند.

شگفتانه دولت به بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی است که مدت‌هاست مطرح است. افزایش حقوق بازنشستگان با مباحثی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه بوده است.در همین راستا رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان شده است. انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند.

علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا رییس جمهوری در نشست عمومی سازمان ملل متحد حضور خواهد یافت یا خیر، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای این امر صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت برای پیگیری حقابه ایران از افغانستان به کجا رسیده است، اظهار کرد: طرف افغان در مذاکرات انجام شده حق ایران را مبتنی بر موافقتنامه پذیرش و به آن اذعان دارد و اختلاف در مورد میزان آب ورودی است و نیز برخی مشکلات فنی، که جمهوری اسلامی با جدیت این امر را پیگیری می‌کند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها می خوانید؛

* در جلسه دولت هم گزارشی در این زمینه ارائه شد و وزیر نیرو نیز به زودی سفری به افغانستان خواهد داشت که یکی از مهمترین بخش‌های آن پیگیری حقابه ایران و تحقق آن است.

*{ با اشاره به تامین حقابه ایران از رودخانه ارس}: در موضوع حقابه رود ارس هم مشابه همین گزارش در جلسه هیات دولت ارائه شد و در گفت‌وگوی روسای دو کشور ایران و ترکیه نیز این امر مطرح شد و طرف ترکیه‌ای موافقت خود در زمینه برگزاری جلسه در سطح وزرا در این امر را پذیرفته است و دولت هم بر پیگیری همین مسیر تاکید دارد.

*{ با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان}: پیرو دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را از وزرای عضو به هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.

*{ با اشاره به اقدامات دیگر دولت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت}: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ بیش از ۸۶ هزار میلیارد ریال و بیش از ۳۲۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۴۴۰ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

* بیش از ۲۳۰ هزار خودرو در طرح‌های فروش خودروسازان به طرح جوانی جمعیت تخصیص داده شده که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر تکمیل وجه داشتند و ثبت نامشان نهایی شده است.

علی اکبر عیوضی (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه و پنج شنبه همراه با اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و سازمان دیداری داشتیم، اظهار کرد: در جلسه قرار شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند. 

وی در پاسخ به این سوال که «منظور از عین قانون در جلسات مطرح شده چه بوده است؟» جواب داد: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تایید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. آنچه مجلس تایید کرده است، مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش ۳۸درصدی به علاوه ۵۱۵ هزارتومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است. 

عیوضی در پایان با بیان اینکه «قرار بوده است امروز زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی‌تر از طریق رسانه‌ها این خبر را اعلام کند.» افزود: ما نیز امیدوار هستیم که ایشان در اسرع وقت امروز خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت را اعلام کند. به ویژه اینکه در جلسه به ما قول داده شده در همین مرداد ماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود.

 علیرغم برگزاری جلسات متعدد، هنوز مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان اصلاح نشده است.

مهلت یک هفته‌ای دولت برای اصلاح مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان، چهارشنبه‌ی پیش  به پایان رسید؛ بازنشستگان همچنان در انتظار اصلاح مصوبه‌ی قبلی دولت هستند و هنوز هیچ نتیجه‌ای به طور رسمی اعلام نشده است.

از قرار، در روزهای گذشته فعالان صنفی بازنشستگان و کانون عالی، جلساتی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مقامات دولتی داشته‌اند اما این جلسات هنوز به نتیجه‌ نرسیده و خروجی آن اعلام نشده است​

یدالله فرجی (بازنشسته‌ی کارگری) با اشاره به اطلاعیه‌ی هفته‌ی قبل سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: تامین اجتماعی اعلام کرد نظر دولت مساعد است؛ خود سازمان هم که پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی به اضافه‌ی مبلغ ثابت را مدتهاست برای دولت فرستاده؛ بازنشستگان در انتظار اجرای قانون هستند؛ انتظار داریم به نامه‌ی رئیس مجلس عمل کنند و مصوبه جدید را براساس تصمیمات مزدی شورایعالی کار صادر نمایند.

به گفته‌ی وی، مشخص نیست برگزاری نشست برای چیست؛ قانون همه چیز را روشن کرده و یک روال عرفی ۴۰ ساله داریم که قرار نبود به این سادگی زیر پا گذاشته شود.

براساس نظرسنجی‌ که با روش مصاحبه‌ای و به صورت پرسش‌نامه تلفنی از میان ۲۵۰ بازنشسته انجام شده، بیشتر بازنشستگان از مبلغ پایین مستمری خود اظهار نگرانی کرده‌اند.

طی یک نظرسنجی به‌عمل آمده از بازنشستگان عضو یا مرتبط با کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، مطالبات و اولویت‌های این گروه از جامعه مورد سنجش قرار گرفت.

این نظرسنجی با روش مصاحبه‌ای و از طریق تماس تلفنی و از میان ۲۵۰ بازنشسته عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهیه شده است. این نمونه آماری از میان حدود سی هزار نفر از اعضا و یا افراد مرتبط با کانون بازنشستگان تامین اجتماعی کل کشور انتخاب شده است.

براساس این نظرسنجی، اولویت‌های بازنشستگان تامین اجتماعی، مسائلی چون افزایش حقوق بازنشستگان و اندک بودن مستمری دریافتی به نسبت هزینه‌ها و چالش مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی بوده است.

در این نظرسنجی حدود ۴۸ درصد بازنشستگان عدم تمایل خود را به شرکت در انتخابات کانون بازنشستگان مطرح کردند. همچنین تنها دو درصد از بازنشستگان اظهار کردند که در زمینه دریافت مستمری و کفایت آن برای زندگی نگرانی ندارند.

اصلی‌ترین اعتراض این بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی برخورد نامناسب با آنان در هنگام مراجعه است. بیش از ۴۱ درصد نیز به بی‌توجهی بازنشستگان هنگام مراجعه به ادارات مربوط به عنوان نقد اصلی اشاره کرده‌اند.

گفتنی است شصت و سه درصد بازنشستگان در این نظرسنجی اعلام کردند که پس از سال ۱۳۹۰ بازنشست شده‌اند. نیمی از بازنشستگان نیز اعلام کردند که در سن بازنشستگی هنوز از داشتن منزل شخصی بی‌بهره هستند و مشکل مسکن از دغدغه‌های اصلی آنان است.