در این رابطه شرکت سایپا اخیرا اعلام کرد که تولیدات این شرکت به میزانی رسیده که دیگر مشمول قرعه کشی نباشند؛ بنابراین ثبت نام و پرداخت وجه برای مشتریان کافی است

قرعه کشی ایران خودرو متوقف شد؟ | تحویل این خودرو ها بدون قرعه کشی به این افراد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

زمان دقیق قرعه کشی ایران خودرو در اسفند ماه 1400 مشخص شد. نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو پس از تایید نهادهای رسمی منتشر می‌شود.در طرح جدید قرعه کشی ایران خودرو  در راستای حمایت از قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت، اختصاص خودرو به مادران با دو فرزند و بیشتر اجرایی می‌شود. موعد تحویل خودروها در قرعه کشی ایران خودرو تعیین شده است. ایران خودرو از فردا شیوه جدید ثبت نام قرعه کشی خودرو ایران خودرو را آغاز کرده است.

تا به خودروی دلخواه شان در سبد محصولات این شرکت برسند. پس از آن هم ایران خودرو و بهمن موتور اعلام کردند که بخشی از محصولات خود را بدون قرعه کشی می‌فروشند.

بررسی سامانه فروش سایپا نشان می‌دهد که می‌توان بدون قرعه کشی و با ثبت نام و پرداخت وجه، خودروهایی همچون سایپا ۱۵۱ (پراید وانت)، شاهین، وانت پادرا، وانت نیسان آبی تک و دوگانه سوز، ساینا S، کوییک با رینگ فولادی، کوییک S، کوییک دو رنگ، کوییک دو رنگ اتوماتیک را خریداری کرد.

البته نارنجی پوشان جاده مخصوص سایپا ۱۵۱ (پراید وانت)، شاهین و کوییک با رینگ فولادی را به دو صورت فروش فوری و پیش فروش، وانت پادرا، وانت نیسان آبی تک و دوگانه سوز به صورت فروش فوری و ساینا S، کوییک S، کوییک دو رنگ و  کوییک دو رنگ اتوماتیک را صورت پیش فروش عرضه کرده است.

اما با این وجود بخشی از خریداران به انتقاد از طرح تازه سایپا پرداخته و مدعی اند که این شرکت هنوز خودروهای قبلی که در فرایند قرعه‌کشی فروخته را تحویل آن‌ها نداده است.

خودروهای بدون قرعه کشی ایران خودرو

پس از سایپا، حالا ایران خودرو هم اعلام کرده که دو مدل هایما S۵ و S۷ را چرخه فروش از طریق قرعه کشی خارج کرده است. این شرکت قرار است که هایما S۵ و S۷ را از طریق بورس کالا به فروش برساند. اما فعلا خبری از عرضه محصولات پرطرفدار ایران خودرو بدون قرعه کشی نیست.

سه خودروی بهمن موتور در بورس کالا

در نهایت هم پس از خودروسازان دولتی، نوبت به خصوصی سازها رسید. در این رابطه بهمن موتوری‌ها اعلام کردند که مجوز عرضه محصولات خود در بورس کالا را دریافت کرده اند. براین اساس قرار است که این شرکت فیدلیتی پرایم تیپ یک (پنج نفره)، فیدلیتی پرایم تیپ ۲ (هفت نفره) و دیگنیتی را از تاریخ ۲۶ مردادماه سال جاری از مسیر بورس کالا در دسترس مشتریان خود قرار دهد.

تا پیش از این متقاضیان برای خرید این سه محصول بهمن موتور باید به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه می‌کردند، اما حالا خرید این سه خودروی مونتاژی چینی از طریق بورس کالا فراهم شده است.

در مورد قیمت پایه در نظر گرفته شده برای این سه محصول نیز، بهمن موتور اعلام کرده است که برای فیدلیتی تیپ ۱ پنج نفره ۷۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است که به نسبت قیمت عرضه این خودرو در آخرین فروش سامانه صمت افت حدود  ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به خود دیده است.

فیدلیتی تیپ ۲ هفت نفره نیز با قیمت ۷۷۲ میلیون تومان در بورس کالا قابل خریداری است. قیمت این خودرو نیز به نسبت فروش در سامانه یکپارچه کاهش ۸۷ میلیون تومانی را به ثبت رسانده است. دیگنیتی نیز با قیمت ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید خواهد بود.

ایران خودرو به کسانی که اسامی آنها در لیست منتخبان قرعه کشی نیست، هشدار داد.بعد از اعلام نتایج قرعه کشی دومین طرح فروش از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برخی از سودجویان نسبت به انتشار آگهی برای فروش حواله خودرو در سایت های اینترنتی اقدام کردند.

حال ایران خودرویی ها با انتشار اطلاعیه نسبت به حواله فروشی محصولات خود واکنش نشان دادند.

در اطلاعیه آبی های جاده مخصوص آمده است خرید و فروش حواله محصولات این خودروساز غیر قانونی است.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص به متقاضیان نسبت به خرید حواله محصولات تولیدی خود از سایت های اینترنتی هشدار داد.

کلاهبرداران و سودجویان هر زمان طرح عرضه خودرو از مسیر شرکت های خودروساز و این روزها سامانه صمت به راه می افتد مشغول به کار می شوند. در زمانی که متقاضیان مشغول ثبت نام هستند سودجویان با شگردهای گوناگونی مانند کلاهبرداران با ادعاهایی نظیر ثبت‌نام کاربران با تضمین برنده شدن در قرعه‌کشی، ثبت‌نام و دریافت فوری خودرو، ثبت‌نام در سایت بدون قطعی و اختلال به دنبال این هستند تا افرادی که به دنبال خرید خودرو به قیمت کارخانه هستند را جذب کنند.

برخی از  سودجویان طعمه های خود را در مکان هایی مانند کافی نت ها پیدا می کنند. آنها در این مکان ها افراد سالمند که اطلاعی از نحوی ثبت نام ندارند را پیدا کرده و از اطلاعات هویتی این افراد و همچنین اطلاعات حساب شخصی آنها سو استفاده می کنند. 

پلیس فتا بارها به متقاضیان هشدار داده که توجه داشته باشند آدرس سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و همچنین سایت های فروش شرکت های خودروساز آدرس مشخصی دارد و هیچ لینک کمکی در این ارتباط وجود ندارد بنابراین خریداران خودرو گول افرادی که ادعا می کنند لینک های کمکی برای دریافت بی دردسر محصولات شرکت های خودروساز را دارند نخورند.

بعد از برگزاری قرعه کشی و انتشار شدن لیست اسامی سودجویان وارد فاز دوم عملیات خود شده و تلاش می کنند تا با منتشر کردن آگهی هایی در فضای مجازی متقاضیان خودرو را که اسامی شان در لیست منتخبان نیست به نوعی جذب کنند.

اما شرکت های خودروساز در زمان ثبت نام به متقضیان اعلام می کنند که خرید و فروش حواله خودرو امکان پذیر نیست با این حال بعد از اعلام اسامی سایت های فروش خودرو پر از آگهی هایی می شود که توسط سودجویان و کلاهبرداران انتشار یافته است.

ایران خودرویی ها در اطلاعیه خود تاکید کرده اند که پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی دومین فروش محصولات ایران‌خودرو در سامانه یک‌پارچه تخصیص خودرو، برخی از برگزیدگان به درج آگهی فروش حواله خودرو در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اقدام کرده‌اند که ممنوعیت این موضوع در بخش‌نامه‌های مختلف فروش ایران‌خودرو اطلاع‌رسانی شده و مورد تاکید بوده است.

این اطلاعیه می‌افزاید، برنده اعلام شده در نتایج قرعه‌کشی از منظر ایران‌خودرو مشتری نهایی بوده و تمامی اسناد و مدارک نیز به نام شخص وی صادر می‌شود.

لذا تاکید می‌شود، گروه صنعتی ایران‌خودرو مسوولیتی در قبال معاملات حواله‌ها نداشته و هرگونه عواقب ناشی از این اقدام، متوجه طرفین معامله خواهد شد. بنابراین بهتر است جاماندگان از قرعه کشی از مسیرهای دیگر به فکر دریافت خودرو باشند.

نتایج قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو چندی پیش اعلام شد. اما به نظر می‌رسد در این مرحله نیز برخی خودرو‌ها به دست مصرف‌کننده واقعی نرسیده است و افراد برنده در این قرعه‌کشی اقدام به فروش حواله‌ها کردند. در این میان خرید و فروش حواله‌های ایران‌خودرو از سایر حواله‌ها بیشتر است. آیا این خرید و فروش حواله قانونی است؟

دومین مرحله قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار شد. نتایج این قرعه‌کشی نیز در یکم مرداد ماه اعلام شد.

پیش از این، وزارت صمت اعلام کرده بود هدف برگزاری قرعه‌کشی در این سامانه این است که خودرو‌ها به دست مصرف‌کننده‌های واقعی برسد و دست دلالان از این قرعه‌کشی‌ها کوتاه شود. اما به نظر می‌رسد این وعده وزارت صمت نیز مانند وعده‌های دیگر عملی نشد.

پس از اعلام قرعه‌کشی بازار خودروی کشور شاهد تبلیغات و آگهی‌های گسترده خرید یا فروش حواله‌های ایران‌خودرو بود. دلالان دوباره کار خود را شروع کرده و به سراغ برندگان قرعه‌کشی رفته‌اند. این اقدامات دلالان در آخر باعث ایجاد نوسان قیمتی در بازار خودروی کشور می‌شود.

نرخ حواله‌های ایران‌خودرو در فضای مجازی متفاوت است. این حواله‌ها بر اساس نوع و مدل خودرو در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است.

خرید و فروش حواله قانونی است؟

اما آیا این خرید و فروش قانونی است و در مرحله تحویل خودرو مشکلی ایجاد نمی‌شود؟

تجارت‌نیوز از ایران‌خودرو پیگیری‌هایی کرد. این شرکت اعلام کرده بود که خرید و فروش حواله از نظر ایران‌خودرو قانونی نیست و مشکل دارد. این شرکت پیش از این نیز هشدار داد که ممکن است در فرایند خرید مشکلاتی ایجاد شود. اما دلالان راهی برای دور زدن شرایط پیدا می‌کنند. این افراد ممکن است در تحویل خودرو نیز با مشکل مواجه می‌شوند و عواقب این کار نیز برعهده فروشنده حواله است.

اما چندی پیش، یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: خرید و فروش حواله قانونی است و منعی ندارد. اما در این معاملات ممکن است طرفین یکدیگر را دچار مشکلاتی کنند.

محمدعلی ابراهیمی، توضیح داد: در این معملات فرد خریدار حواله خودرو را تحویل نمی‌گیرد، زیرا سندی به نام خریدار زده نمی‌شود. احتمال این وجود دارد که فرد فروشنده حواله، بعد از دریافت خودرو، آن را تحویل خریدار حواله ندهد. در این مورد طرفین معامله باید به دادگاه مراجعه کنند.

در حالی که قرار بود نتایج قرعه کشی مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه امروز ساعت ۱۷ اعلام شود،‌ با مراجعه به این سامانه با خطای دم دسترسی به سرویس روبرو می‌شویم. موضوعی که در مرحله نخست نیز اتفاق افتاده بود.

پس از برگزاری مراسم قرعه کشی، بنابر اعلام وزارت صمت،‌ قرار بود نتایج قرعه کشی مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص امروز ساعت ۱۷ منتشر شود. با این وجود فعلاً‌ سامانه تخصیص یکپارچه از دسترس خارج شده است؛ مشابه این اتفاق نیز در مرحله اول افتاد. در آن زمان اعلام شده بود که مراجعه گسترده به این سامانه منجر به بروز اخلال شده است. 

قرعه‌کشی دومین فروش یکپارچه خودرو در محل گروه صنعتی ایران‌خودرو با حضور نهادهای نظارتی و نمایندگان خودروسازان انجودرو انجام شده و آمار تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و ظرفیت‌ها به تفکیک اعلام شده است؛ طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت، نتایج عصر امروز (حدودا ساعت ۱۷ روز یکشنبه دوم مرداد ماه) اعلام و بر روی سامانه قابل مشاهده خواهد بود.

دومین مرحله از فروش خودروها بصورت یکپارچه که ثبت‌نام آن از شنبه هفته گذشته (۲۵ تیر ماه) آغاز شد و تا روز سه‌شنبه (۲۸ تیرماه ادامه) ادامه داشت،   قرعه‌کشی آن(شنبه اول مرداد ماه) با حضور نهادهای نظارتی و نمایندگان خودروسازان در محل شرکت ایران‌خودرو انجام شد.  

آمار اولیه از تعداد افراد ثبت‌نام کننده، واجدین شرایط و ظرفیت‌ها به تفکیک محصولات خودروسازان به شرح زیر است:

در مجموع پنج میلیون و ۷۴۰ هزار و ۳۱۴ نفر در دومین مرحله از فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کردند که از این تعداد در طرح عادی، پنج میلیون و ۶۳۴ هزار و ۶۴۰ نفر پس از احراز هویت "واجد شرایط" شناخته شده و براین اساس ۱۰۵ هزار و ۶۷۴ نفر "فاقد شرایط" بوده و به‌تبع حذف شده‌اند.

در طرح فروش یکپارچه ویژه طرح جوانی جمعیت (طرح ویژه مادران)، در مجموع ۳۱۷ هزار و ۲۴۱ نفر ثبت‌نام کرده که از این تعداد به ترتیب ۱۹۹ هزار و ۹۲۷ نفر واجد شرایط و به‌تبع ۱۱۷ هزار و ۳۱۴ نفر فاقد شرایط معرفی شده‌اند.

بر اساس ظرفیت اعلام شده شرکت‌های خودروساز، خودروسازی سایپا ۶۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه، گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۵ هزار دستگاه، اتومبیل‌سازی فردا ۱۰۰۴ دستگاه، بهمن ‌موتور ۹۳۰ دستگاه، خودروسازی ایلیا ۱۱۱ دستگاه و آرین‌پارس موتور ۱۰۰ دستگاه خودرو عرضه کرده‌اند.  

طبق اعلام امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- به ایسنا، احتمال بسیار عصر فردا (یکشنبه دوم مرداد ماه) نتایج اعلام خواهد شد و متقاضیان می‌توانند نتیجه نهایی را از طریق سامانه یکپارچه به آدرس  sale.iranecar.com مشاهده  کنند.  

طبق اعلام وی، واریز وجه از ساعت هشت صبح روز دوشنبه (سوم مردادماه) لغایت ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (ششم مرداد ماه) فراهم خواهد بود.

تاکید می‌شود، برابر ظرفیت‌های ارائه شده برای محصولات، ظرفیت رزرو نیز در نظر گرفته شده است که پس از اتمام زمان تکمیل وجه منتخبان اصلی، در صورت عدم واریز وجه توسط منتخبان اصلی، رزروی‌ها جایگزین خواهند شد.

شایان ذکر است، سید رضا فاطمی امین-وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز روز (جمعه) در جریان بازدید از سه واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی کاوه شهرستان ساوه، ضمن تاکید بر اینکه خروج خودروها از چرخه قرعه‌کشی تابع عرضه و تقاضا و سازوکار بازار است، اعلام کرد: پایان قرعه‌کشی به‌تدریج اتفاق خواهد افتاد. ضمن اینکه در خودروسازی سایپا به جز دو خودرو، تمامی خودروهای تولیدی از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده‌اند.

به اطلاع عموم متقاضیان محترم و نمایندگی‌های مجاز میرساند شرایط پیش فروش برخی از محصولات شرکت ایران خودرو با موعد تحویل (حداکثر ۱۲ ماهه) به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

متقاضیانی که در قرعه کشی‌های قبلی خودروسازان انتخاب نشده اند، میتوانند در این طرح با شرایط ذیل ثبت نام نمایند.

آغاز طرح: شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ به مدت ۷۲ ساعت

سخنگوی وزارت صمت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد و گفت: احتمالاً تا آخر سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند.

اول سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه با رادیو از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد.

امید قالیباف گفت: تاریخ دقیق بر اساس عرضه محصول از سوی خودروسازان تعیین و توسط سامانه یکپارچه تخصیص خودرو انجام خواهد شد.

وی با اشاره به چشم انداز حذف قرعه کشی خودرو افزود: در زمینه خودروهایی که تقاضای بالاتر از عرضه دارند، مشکل داریم و ناچاریم از طریق قرعه‌کشی عمل کنیم ولی برنامه‌ریزی‌شده که احتمالاً تا آخر سال بساط قرعه‌کشی برچیده شود و عرضه و تقاضا تعیین قیمت کند./تسنیم

به دنبال دستورات ۸ بندی رئیس جمهور در بازدید از پارکینگ خودروسازان، بسترهای تحول در بازار و صنعت خودرو مهیا شده است. پس از تغییراتی که خودروسازان و نهاد ناظر این صنعت یعنی وزارت صمت در برخی از موارد مانند افزایش دوره گارانتی انجام دادند و تلاش برای افزایش تولید صورت گرفت، طی روزهای اخیر دو تحول اساسی دیگر در این بخش رخ داد که شامل راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو و آزادسازی واردات خودرو می‌‌شود که هر یک به سهم خود تأثیر بسیار زیادی دراین بازار خواهد داشت.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه فروش خودرو از ۱۲ ظهر دیروز، با هدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی، آغاز به کار کرد و بزودی متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمام شرکت‌های خودروسازی ارائه‌ شده است، مطلع شوند و از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد.

 تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در روزهای یکشنبه و دوشنبه، متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه ‌شده است، مطلع شوند و از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد.

بر این اساس در راستای اجرای بند ۵ از دستورهای  ابلاغی رئیس‌جمهوری در رابطه با چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو فعال شد.

در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌ زمانی یک هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌ شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. عرضه خودرو بر اساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و خودروسازان موظفند تمام محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت.

شایان ذکر است، پیش از این، عبدالله توکلی- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت- نیز ضمن تشریح جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش، تأکید کرد که این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در همه جنبه‌ها، افزایش میزان عرضه و توقف تولید خودروهای ناقص فعال خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان عرضه‌ای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد، چندین برابر دوره‌های قبل خواهد بود، اعلام کرد: در سازوکار این سامانه  برای آنکه هجوم زیادی هم اتفاق نیفتد، بازه زمانی مشخص تعیین خواهد شد و متقاضیان با عرضه تعداد قابل توجهی خودرو از سوی خودروسازان متعدد مواجه خواهند بود و دیگر مهلت زمان چند روزه برای ثبت‌نام مطرح نیست.

در حقیقت طی یک بازه مشخص خودروسازان، محصولات خود را با هم عرضه می‌کنند و مشتریان در این مدت مشخص می‌توانند با قدرت انتخاب بالا اقدام به خرید خودرو مورد نظر خود کنند. روال تحویل  به این صورت خواهد بود که برای تقاضاهای بیش از ظرفیت، مشتریان نهایی به شیوه قرعه‌کشی تعیین خواهند شد؛ در غیراین صورت خودرو به هر فرد ثبت‌نام کننده تعلق خواهد گرفت. اما با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتاً با توجه به اینکه، شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که مصرف‌کننده واقعی می‌تواند از این طرح بهره ببرد، مرحله به مرحله تقاضاهای سوداگرانه حذف و بتدریج در گام‌های بعدی قرعه‌کشی حذف خواهد شد.

در پایان لازم به تأکید مجدد است که تفاوت تخصیص خودرو در این سامانه نسبت به فروش‌های گذشته، مؤثر نبودن تقدم تأخیر زمان ثبت‌نام متقاضیان در برنده شدن (در طرح‌های بدون قرعه‌کشی که تقدم و تأخر ثبت‌نام مؤثر بوده و در طرح‌های فروش خودروسازان خصوصی) متقاضی است.

 عواید واردات خودرو به همه اقشار جامعه خواهد رسید

از سوی دیگر مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست کلی بر این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کم‌درآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود. «عبدالله توکلی لاهیجانی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کلیات مباحث مربوط به واردات خودرو مصوب شده و حداکثر تا یک ماه آینده آیین‌نامه آن تهیه می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برخلاف صحبت‌هایی که به‌تازگی از سوی برخی عنوان شده، واردات خودرو منحصر به حجم موتور یا سقف قیمتی خاصی نیست و طیف‌های مختلفی از خودروها با حجم موتور و قیمت‌های مختلف، اتومبیل‌های برقی و غیره را شامل می‌شود که به روش‌های مختلفی وارد خواهند شد.

توکلی لاهیجانی تأکید کرد: سیاست کلی بر این است که عواید واردات خودرو به همه طبقات جامعه از جمله اقشار متوسط و کم‌درآمد برسد و فضایی رقابتی ایجاد شود، در غیر این صورت اگر واردات فقط منحصر به خودروهای لوکس و گران‌قیمت باشد، هیچ تأثیری در فضای رقابتی نخواهد داشت و قیمت‌ها را در بازار تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای نخستین بار است که از واردات به‌ عنوان ابزار سیاست‌گذاری در جهت تولید دانش‌بنیان استفاده می‌شود تا در ادامه منجر به توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه شده و افزایش بازارها و مقاصد صادراتی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی بیان داشت: شرایط برای واردات خودرو تسهیل شده است و با توجه به فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش که طی یکی دو روز آینده اجرایی می‌شود، با افزایش عرضه خودرو و همچنین شفافیت معاملات که اتفاق می‌افتد، عرضه‌ای چند برابر دوره‌های گذشته شاهد خواهیم بود.

پایان قرعه کشی خودرو چه زمانی است؟

معاون وزیر صمت با اشاره به مصوبه واردات خودرو گفت: پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت: از اواخر سال 97 سران قوا یک مصوبه‌ای گذاردند که به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو را به مدت 3 سال ممنوع کردند و این مدت 3 سال تا آخر اردیبهشت ماه تمام می‌شود از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا 40 درصد افزایش صادرات داشتیم بنابراین محدودیت ارزی هم از بین رفته است.

وی افزود: بحث دوم بحث درون خواست سران قواست برای اینکه کیفیت و قیمت به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم گری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ بر اساس همین اصل، وزارت صمت با مدیریت شخص آقای وزیر با تلاش فوق العاده زیاد در این زمینه، آیین نامه را تنظیم و به دولت ارائه شد حال می‌توانیم بگوییم کلیات آن مصوب شده است.

منطقی در ادامه بیان داشت: دو دهه اول را در نظر بگیریم خودرو‌ها قیمت بالایی داشتند، اما در مصوبه جدید که تنظیم شده علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین هم در نظر گرفته با مشوق‌های خاص که بتواند دهک‌های پایین را هم پوشش دهد به طور مثال تعرفه پایین تری برای دهک پایین گذاشتند.

وی افزود: بحث دیگر نیم نگاهی به صنعت خودرو بود، صنعت خودرو 3 وظیفه اصلی دارد: یکی خدمات پس از فروش که در این طرح به صورت ویژه به آن نگاه شده است، نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را صرفاً برای واردات انجام می‌دادیم، اما یکی از بحث‌هایی که خیلی از کشور‌ها هم از آن استفاده می‌کنند این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجراشود و مبحث بعدی ورود به بخش خودرو‌های جدید و به روز و به خصوص خودرو‌های برقی که در دنیا استقبال خوبی از آن شده است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اضافه کرد: برای واردات خودرو نمی‌توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند.

منطقی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به عنوان مثال نیاز بازار 2 میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعا روی قیمت اثر خواهد داشت و پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درباره قرعه کشی‌ها که ادامه خواهد داشت یا خیر اظهار داشت: با توجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و بخشی خودرو را کالای سرمایه محسوب می‌کنند؛ پیش بینی می‌کنم تا اواخر سال آینده همانطور که وزیر صمت گفتند، اغلب قرعه کشی‌ها منتفی و از بین خواهد رفت و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تامین نیاز‌های مردم خواهیم رفت.

اخبار جدید از قرعه کشی ایران خودرو

گروه صنعتی ایران‌خودرو در سی‌ و سومین طرح فروش فوق‌العاده چهار محصول خود از روز (سه‌شنبه هفته گذشته) در راستای حمایت از قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت، اولین مرحله اختصاص خودرو به مادران با دو فرزند و بیشتر را هم اجرایی می‌کند.

ایران خودرو  اعلام کرده که در راستای اجرای طرح فروش محصولات خود به صورت هفتگی در سه‌شنبه‌ها، این هفته سی‌وسومین مرحله از  طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را برای چهار محصول پژو پارس tu۵، پژو پارس، پژو ۲۰۷ دستی پانوراما و دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک با قیمت قطعی و موعد تحویل سه ماهه اجرا می‌کند.

طبق روال فروش‌ ایران‌خودرو در سه‌شنبه‌های ایران‌خودرویی، مهلت ثبت‌نام از روز سه شنبه هفته گذشته آغاز و به مدت سه روز تا پایان روز پنجشنبه (١٢ اسفند ماه) بود. متقاضیان این طرح از در موعد مقرر می‌توانستند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو به نشانی   esale.ikco.ir  درخواست خود را ثبت کنند.

قرعه‌کشی این طرح، برای تعیین مشتریان نهایی روز امروز شنبه (١۴ اسفند ماه) در حضور نهادهای نظارتی برگزار خواهد شد.  پس از قرعه‌کشی، اسامی منتخبان از طریق سایت رسمی فروش محصولات این شرکت و ارسال پیامک اعلام خواهد شد. منتخبان این طرح سه روز برای واریز کامل وجه مبلغ خودرو خود مهلت خواهند داشت.

کماکان این امکان برای منتخبان طرح‌های قبلی ایران‌خودرو که موفق به واریز وجه نشدند، وجود دارد که دوباره بتوانند در این مرحله از فروش، اقدام به ثبت‌نام کنند.

محدودیت‌های فروش فوق‌العاده نیز همچنان در این طرح اجرا می‌شود و بر این اساس شروطی از جمله اختصاص یک دستگاه خودرو به هر کدملی، حداقل فاصله ۴۸ ماهه از خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، عدم پلاک فعال انتظامی برای فرد متقاضی، ارائه گواهی‌نامه معتبر، تعلق شماره حساب و شماره تماس اعلامی به شخص متقاضی و... اعمال خواهند شد.  

لازم به ذکر است که همزمان با این طرح، ایران‌خودرو قصد دارد در راستای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ١۴٠٠/٠٨/١٩ مجلس شورای اسلامی، اولین طرح حمایتی خود برای اختصاص خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم یا مابعد آن‌ها، پس از تاریخ فوق متولد شده باشند، را اجرایی کند. مادران مشمول امکان ثبت‌نام یک دستگاه خودرو از محصولات ایران‌خودرو را خواهند داشت؛ چنانچه تعداد متقاضیان مشمول این بخشنامه، بیش از ظرفیت شرایط فروش باشد، منتخبان نهایی از طریق قرعه‌کشی مشخص خواهند شد. در غیر این صورت تمامی مادران مشمول که شرایط آن‌ها به تایید سازمان‌های ذی‌ربط خواهد رسید، امکان واریز وجه خودرو انتخابی را خواهند داشت.

خودروهای ارائه شده، مهلت ثبت‌نام و شرایط ثبت‌نام برای هر دو طرح مشابه بوده و تنها کدهای فروش متفاوت است:

در این طرح نیز برای توزیع خودرو میان مشتریان واقعی، محدودیت‌های طرح‌های از جمله داشتن گواهینامه و محدودیت کد ملی گذشته کماکان اجرا می‌شود.

انتخاب شدگان درطرح‌های قبلی که موفق به واریز وجه نشده‌اند نیز می‌توانند با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو، نسبت به انجام مجدد ثبت نام اقدام کنند، مانند روال همیشگی طرح‌های فروش فوق‌العاده، حداکثر سه روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام و احراز هویت متقاضیان، قرعه‌کشی از میان ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط در حضور نهادهای نظارتی انجام خواهد شد و اسامی منتخبان از طریق سایت فروش محصولات این شرکت و ارسال پیامک از سر شماره ۳۰۰۰۹۶۴۴۰ اعلام خواهد شد. پس از آن نیز مشتریان پنج روز فرصت برای واریز وجه خودرو به حساب ایران‌خودرو وجود خواهد داشت.